Meny Kallstartinställningar och Kallstartsekvens

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Doc
Stor entusiast!

Meny Kallstartinställningar och Kallstartsekvens

Inlägg av Doc »

Menyn Kallstartinställningar finns som undermeny till Effektinställningar. Man matar in "65" för att låsa upp den. Så mycket kunde jag hitta.
Själva meny är dock svårtolkat och innehhåller hos mig följande punkter och aktuella värden
  • Tid 1__________2,0 min
  • Fläkt 1________2,5 min
  • Tändning 1____100%
  • Tid 2_________6,0 min
  • Startfas 2_____30%
  • Tid 3_________4,0 min
  • Tid 4_________2,0 min
  • Startfas 4_____20%
  • Tid 5_________3,0 min
  • Tid 6_________5,0 min
  • Startfas 6_____20%
  • Tid 7_________10,0 min
  • Startfas V_____60s
  • Stopptid 1s____60s

Jag tycker att det är svårtolkad vad som syftar till vad i denna meny. Om jag skulle gissa så menas med "Tändning 1" att tändelementet startas med 100%. Denna term återkommer dock inte mera utan sedan är det "Startfas x" med olika procentvärden (dock utan 3 och 5). Vad de olika tider betyder förblir oklart, skulle kunna vara allt från internskruvtid till väntetid.

Principen av startsekvensen är ju att i flera steg pytsa in pellets och blåsa på med varmluft tills de tänds. Utan att kunna redovisa i detalj har jag noterad att beroende på förhållanden så går brännaren inte genom alla faser utan efter detekterad flamma matar den på mer pellets och efter en stund går den i startfas 7 där fläkten stannar under 10 minuter. Vilket borde betyda att det är den tiden som anges i "Tid 7".
Startfas V är sannolikt varmstart och då är det tiden för pelletsmatning?

Anledningen att jag intresserar mig för startmenyn är att jag får överfylld brännarkopp vid uppstart med en hel del kolbitar i asklådan. (Kör vanligtvis tankdiff då jag har akkumulatortank) Tror att det är sannolikt för mycket pellets även i startdosen då jag med fabriksinställningar för effekt hade sådar 21 kW ineffekt.
Vill inte pilla med de värden ovan tills jag verkligen begriper vad de olika värden betyder.
Tacksam för tolkningshjälp.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: Meny Kallstartinställningar och Kallstartsekvens

Inlägg av M.Lindskog »

Bra att du tar upp denna fråga, jag har själv gått o klurat på detta. Har precis som du funderat på om justeringar här kan förbättra läget med oförbrända pellets. Och jag har också stått där och kliat mig i det lilla hår jag har på huvet inför vad alla dessa menyposter betyder... :? :roll: :shock:

På min panna har jag vid kallstart hittills aldrig sett något annat än att den gått igenom sekvensen:
1K > 2K > 5K > 6K > 7K > Drift

Har du sett något annat på din?

Tid 7 har jag tolkat på samma sätt som du.

Startfas V har jag också tolkat på samma sätt som du. Tycker det stämmer bra med hur den beter sig vid varmstart.

Vilken programvara har din? I min sitter v0612. Kan ju vara skillnader mellan versionerna, tänker jag.
EDIT: Just det, du har ju den nya panngenerationen... :oops: nåväl, det kan vara intressant ändå. Inställningsmöjligheterna tycks ju vara lika.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Jag har sett att om det finns glöd kvar i brännarkoppen så kan den tända direkt i 1K och hoppar sedan över till 7K efter en stund. En tjuvarmstart så att säger. Jag antar att det även gäller 2,5,6K men jag har inte sett detta. (Bor inte i pannrummet :) )
Vilken programvara har din? I min sitter v0612. Kan ju vara skillnader mellan versionerna, tänker jag.
Version090909
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Här finns lite spekulationer om ämnet http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... enu#p22185
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

M.Lindskog skrev: På min panna har jag vid kallstart hittills aldrig sett något annat än att den gått igenom sekvensen:
1K > 2K > 5K > 6K > 7K > Drift

Har nu bestämd mig att göra det steg för steg. Tog på eftermiddagen brännaren till garaget. Tåg bort primärluftringen för rensning och där fanns en mindre mängd sintrad aska. Tåg även bort fläkten och blåste med tryckluft genom luftkanalen samt rengjorde fläkten. Det dammade till min förvåning ganska mycket från fläkten även om brännaren bara gjord av med sådär 7-8 ton.
Sedan observerade jag kallstarten. Pelletsen fylldes upp till ca hälften av primärlufslitsarna även om den var helt tom i brännarkoppen den här gången pga rengörningen.
Brännaren tände på 1K och hoppade sedan till 5K och jag tror även till 6K och sedan vidare till 7K. Nu vart jag lite avledd av min lilla 1 åring men det som jag noterade: 1K: start med matning och fläkt. 5K endast fläkt, 6K fläkt och matning, 7K vila. 2K-4K såg jag inget av.
ingto skrev: Här finns lite spekulationer om ämnet viewtopic.php?f=11&t=2806&p=22185&hilit=sequence+menu#p22185
Tack! sökte med svenska sökord och hittade inget :roll:
Dessa förslag verkar rimliga. http://www.pellets.info/memberlist.php? ... file&u=586 vart ju själv lite osäkert på det, kanske någon som har testad eller vet med säkerhet?

Mina observationer idag bekräftar min misstanke att jag bör minska startdosen. När den redan tänder i 1K med helt tomt brännarkopp från början finns det liksom god marginal till minskning :wink:
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

En rättelse: Min brännare går inte igenom 2K. När den i 1K ser flamman så hoppar den direkt till 5K. (Antar dock att den skulle gå via 2K också ifall det inte tände under 1K.) Så långt samma, alltså.

@Doc: Har du kommit nån vart med justering av startdosen?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Alla startfaser används inte (vet ej varför dom finns då dom ej används) o jag har ändrat i startfas 1K, Jag sänkte med 30 sek men jag tror inte ens jag har tid i alla faser..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Faserna 2K & 4K, kan det vara så att de används endast om optogivaren inte ser någon låga under fas 1K? Dvs. att de är en backup ifall det inte vill ta sig som det ska?
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Jag startade just om med en kallstart efter att ha gjort rent brännkoppen. Noterade då att den faktiskt gick på 2K en kort stund, kanske 30 sek, innan flamman kom. Då gick den direkt till 5K. Så det verkar i vart fall som att 2K är en "backup" ifall det inte tänder under 1K.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du har nog helt rätt ang fas 2K :wink:
Men 3 o 4K är inget, I min är värdena satt på 0
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar