Själva meny är dock svårtolkat och innehhåller hos mig följande punkter och aktuella värden
- Tid 1__________2,0 min
- Fläkt 1________2,5 min
- Tändning 1____100%
- Tid 2_________6,0 min
- Startfas 2_____30%
- Tid 3_________4,0 min
- Tid 4_________2,0 min
- Startfas 4_____20%
- Tid 5_________3,0 min
- Tid 6_________5,0 min
- Startfas 6_____20%
- Tid 7_________10,0 min
- Startfas V_____60s
- Stopptid 1s____60s
Jag tycker att det är svårtolkad vad som syftar till vad i denna meny. Om jag skulle gissa så menas med "Tändning 1" att tändelementet startas med 100%. Denna term återkommer dock inte mera utan sedan är det "Startfas x" med olika procentvärden (dock utan 3 och 5). Vad de olika tider betyder förblir oklart, skulle kunna vara allt från internskruvtid till väntetid.
Principen av startsekvensen är ju att i flera steg pytsa in pellets och blåsa på med varmluft tills de tänds. Utan att kunna redovisa i detalj har jag noterad att beroende på förhållanden så går brännaren inte genom alla faser utan efter detekterad flamma matar den på mer pellets och efter en stund går den i startfas 7 där fläkten stannar under 10 minuter. Vilket borde betyda att det är den tiden som anges i "Tid 7".
Startfas V är sannolikt varmstart och då är det tiden för pelletsmatning?
Anledningen att jag intresserar mig för startmenyn är att jag får överfylld brännarkopp vid uppstart med en hel del kolbitar i asklådan. (Kör vanligtvis tankdiff då jag har akkumulatortank) Tror att det är sannolikt för mycket pellets även i startdosen då jag med fabriksinställningar för effekt hade sådar 21 kW ineffekt.
Vill inte pilla med de värden ovan tills jag verkligen begriper vad de olika värden betyder.
Tacksam för tolkningshjälp.