Fråga om verkningsgrad

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av Icecap »

Jakob:
* Lambdadelen är inte ändrat av mig på ett bra tag så den bör fungera. Huruvida Janfire anser att den är klar att gå på marknaden kan jag inte svara för.

* Klart att det går att köpa lambdasensor som man kan montera, eKontroll har en dosa till en hiskeligt massa pengar. Men att lägga in den i brännarens styrning kräver en viss mjukvaruversion samt lite anpassning då eKontroll-dosan ger ut 4-20mA. Sedan är den lambdasond eKontroll använder knappast speciellt bra till detta men den får duga just nu.

Jag har dock märkt att det finns en del problem med lambdasond! Min panna är en kombipanna varför det finns lite väl många luckor i den. De är svåra att få helt täta, därför blir sonden "förvirrat" när det kommer in tjuvluft så själva lanbdadelen är ganska enkel, det är den fysiska delen med panna, luckor och täthet som är besvärligt.

* Vad jag vet är Janfires pannor en "standard" panna som inte ändrar sig beroende på brännarens effekt.

* Janfire NH Mody använder exakt samma styrning som den vanliga för att ändra effekt. Skillnaden är bara att man på den "vanliga" kan stega 1kW per steg när man väljer effekt, Mody-versionens reglering gör samma sak i 10W steg. De olika effekter (3, 6, 9, 12, 15, 18 & 23kW) ställs först med avseende på fläkthastighet och cykeltid, sedan interpoleras det i den tabell. Alltså är verkningsgraden den samma men vad den är kan jag inte svara på.

Och ja, jag har ett guldläge i och med att jag har all källkod osv. Jag har haft kul och såklart har jag funktioner som Janfire inte ens vet finns ;-)

Jag har t.ex. ett GSM-modem på och kan kommunicera med brännaren via SMS i klartext. Skickar jag t.ex. "status" till den får jag en snabb rapport om läget, utetemperatur, åtgången pellets sedan senaste nollning, panntemperatur, termostatläge osv. Jag kan stoppa och starta brännaren med SMS och jag får såklart alla larm i klartext förutom när jag drar ut brännaren, då står jag ju där ändå och ser det.

Jag tycker att det ville vara bra om de olika tillverkare kunde enas om ett kommunikationssätt och -protokoll som gjorde att man kunde koppla ihop brännare och panna, då skulle man kunde ta vilken brännare som helst (med den feature) och koppla in på vilken panna som helst och ha all funktionalitet som de behöver anpassa till varandra.

Men det är nog för mycket att be om...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jakob skrev:Man måste ju ha ett delta mellan rökgaser och pannvägg - annars blir det ju ingen värmeöverföring alls. Att ha en panna med 85 graders vattentemp och rökgas temp på 80 grader låter sig ju inte göras rent logiskt.

Alltså får man när man går ner i skala på värmeproduktionen även gå ner i skala på arean som tar upp värmen.
Det där får inte jag ihop. Om rökgastemperaturen är nere i 85 halvägs genom tuben, vad gör det?
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Det jag menade var att rökgastempen inte blir kallare än pannvattnet.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Måste man inte lägga en dräneringsslang nånstans i närheten med 85 C rökgas i pannan..?

Sen så leker ni ju bara med tanken att ha så låg rökgas som möjligt kontra hög verkn Jag förstår vad ni menar :) För man vill ju kunna duscha i varmt etc ...Men det är ju off topic i denna tråd!!jag vet!

Tyvärr så kan jag inte själv bevisa nån egen slutsats :| Har inte provat nån teori själv tyvärr!!

Annars intressant diskussion!! :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Icecap:

Kan man inte göra en mycket enklare reglering av luftmängden, jag menar om vi helt bortser från modulering etc.

Jag nöjer mig med att fläkten gasar när det går fett och stryper när det går tunt.

En vanlig brännare så som pellx och de andra som kör med vanlig spänningsreglerad fläktmotor borde ju bara vara att ställa upp på 100% fläkt och sen innan fläkten sätta in en lamda-box som stryper spänningen lite simpelt med avseende på lambda-värdet...?

Det finns ju flera tillverkare (även svenska) som har lambdasond som styr luften m.h.a. stegmotorer på vedpannor. Dessa måste ju brinna mycket "sunkigare" än pelletspannor?

Hur överlever dessa lambdasonder?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jakob: jag förstår vad du vill men det finns några ganska allvarliga problem med detta sätt.
Hur vet fläkten att den ska starta först och främst? Sonden har ju syre i mängder, alltså är det luftöverskott så den ska stänga ner fläkten...

Såklart kan man göra undantag, minsta hastighet osv. men då är man likaväl ganska långt gången med "intelligens" i det system och varför då inte köra det fullt ut?

Jag har faktisk funderat på att rita ett kretskort med alla utgångar och ingångar som kan behövas (+ lite extra...) och till det göra en mjukvarustomme så att händiga kan programmera sin helt egen styrning, det skulle dock ta en del tid i anspråk, något jag har synnerligt lita av just för tillfället.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

:oops:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Skäms inte för det, jag har varit inne på samma tankegång och då såg jag problemet. Inget är dock omöjligt men det känns överarbetat att använda "raketteknologi" för att justera en stenyxa så att säga...

Det vore ju bättre att ändra stenyxan till att vara mer modern...
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jakob: Hur menar du att en blockerad tub ökar verkningsgraden. Det är det resonemanget jag inte hänger med på. Att rökgaserna blir för kalla talar ju emot slutsatsen.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Icecap skrev:Skäms inte för det, jag har varit inne på samma tankegång och då såg jag problemet. Inget är dock omöjligt men det känns överarbetat att använda "raketteknologi" för att justera en stenyxa så att säga...

Det vore ju bättre att ändra stenyxan till att vara mer modern...
Jo i grunden håller jag med dig. MEN det har ju visat sig att robusthet och enkelhet rent mekaniskt är nåt som helt klart inte bör underskattas gällande pelletsbrännare. Allt som kan fastna/gnissla/gå sönder kommer göra det i en miljö där det är ömsom varmt/ömsom kallt, dammigt etc.
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Den här formeln är som sagt inte min egen utan från installationsanvisningarna till min FlexA. Jag kan också se den som lite motsägelsefull när man ser den från ditt perspektiv Åsanisse. Om man bortser från problem med kondens i skorstenen så borde verkningsgraden bli högre ju mer värme man dränerar rökgaserna på innan de lämnar pannan. Det här stämmer dock bara så länge flödet av värmen går från rökgaserna till pannvattnet så att temperaturen på detta kan öka eller hållas konstant. Nästan alla pannor har sina utlopp upptill och därmed den lägsta rökgastemperaturen högst upp i den utgående konvektionskanalen samtidigt som pannvattnet har sin högsta temperatur högst upp runt dessa. Det är ju trotts allt ett måste, att pannvattnet är kallare än rökgaserna för att dessa ska kunna värma det. Peltec 17 kW ser ut att vara inne på rätt väg där man med en plåt delat av pannvattnets utrymme så att det svala returvattnet leds in kring tuberna, motströms mot avgasflödet. Har själv funderat på en liknande lösning fast då med tre tubsektioner (likt t.ex. Easyflex) där flödet runt dessa delas av med två plåtar. När det gäller panna B i tankeexperimentet torde din gissning på högre avgastemperatur inte vara helt fel, i synnerhet om kanalerna har större tvärsnittsarea då den varma gasen strömmar fortast i mitten av tuberna eftersom det uppstår bromsande turbulens invid kanalväggarna.
TMV E20 + Janfire Flex A
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

åsanisse skrev:Hej, André, trådstartaren här... Du säger alltså att du har ökat verkningsgraden genom att plugga tuber i pannan. Fattar jag rätt då att du alltså fick lägre rökgastemperatur genom att plugga en tub, och att det alltså betyder högre verkningsgrad? Och omvänt att om man redan har tillräckligt låg rökgastemperatur så är verkningsgraden god och inget behöver göras. (Förutsatt att förbränningen är ok förstås). Sänkan mfl verkar att ha det tvärtom, men han verkar inte vara intresserad av att förklara det för mig.
Nä verkningsgraden blev bättre men rökgastempen högre, De va de jag förklarade som att värmen bara går mitt i tuben utan värmeöverföring till vattnet.. TJ här på forumet har gjort så i sin panna hemma o deras familj har tillverkning/tillverkat värmepannor o förklarade det så..
Har själv testat bara genom att mäta/väga pelletsen för värmning av 500 l acktanken utan uttag av vv/värme, Pannan har märkeffekt på 16 kW med pellets (22 kW med olja) då jag testade med justerad brännare på 12 kW så gick det 500 gram mer pellets att ladda tanken 30° (17,5 kWh) än då jag justerade in den på 16 kW. Med brännaren justerad på 20 kW gick det 400 gram mer än 16 kW..
Rökgastempen va bara 105° på 12 kW medans den va 135° på 16 kW, 20 kW kom ja inte ihåg riktigt men har på att det va 155°.. Blev själv förvånad då jag trodde det skulle bli mindre förbrukning med lägre rökgastemp/effekt men sett till resultatet så skulle förbrukningen öka med drygt 2 kg/dygn vid 0°..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
åsanisse
Ungskog

Inlägg av åsanisse »

Jag skulle nog säga att den här frågan för min del är avklarad nu. Tack danei, sb, icecap, andré mfl. Pratade om saken med en gammal bekant som är fysiklärare, han förklarade ungefär såhär: Energi kan varken tillverkas eller förstöras(termisk lag 1), vilket innebär att då man eldar så övergår kemisk energi till termisk energi, dvs röken blir varm. Den termiska energin kommer sen att flöda mot områden som är kallare tills jämvikt uppstår (lag 2). Röken blir alltså kallare och pannan varmare och om man får kall rök ut ur pannan så betyder det att energin har flyttat sig till pannan för det finns ingen annanstans den kan ta vägen. Jag förstår att det var det här som danei menade med att energin inte kan försvinna.

Orsaken till att jag frågade om det här är att min svärfar började elda pellet förra hösten i en gammal vedpanna (själv eldar jag varken pellet eller annat) och i somras tyckte han att det har gått åt väldigt mycket pellet. Installatören hade lagt in en som jag förstår "vanlig" brännare, fast pannan är ganska stor, och förklarat att eftersom rökgastemperaturen är bra då brännaren är rätt inställd så betyder det att pannan fungerar bra tillsammans med brännaren. Svärfar hade sedan hittat någon diskussion på nätet där många menade att en stor panna kan vara ineffektiv fast röktemperaturen är bra och blivit orolig för att installatören hade lurat på honom för liten brännare. Så är det alltså inte, förhoppningsvis kan den här tråden kan vara till nytta för någon annan också.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har din svärfar ställt upp brännaren på maxeffekt?
Brännaren bör ligga på 70-75% effekt av vad märkeffekten på pannan är med ved, Kan även kanske vara ide att trycka in en tuss mineralullsisolering i nån/några tuber för att "sänka" pannans effekt.. Får ju ett ökat rökgasflöde genom tuberna som är kvar då
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Åter igen varför? Är rökgas temperaturen vettig så varför blockera tuber? Temperaturen kommer inte att gå ner. Om brännaren går bra på nuvarande effekt så viner man inget på att öka den.
Skriv svar