* Lambdadelen är inte ändrat av mig på ett bra tag så den bör fungera. Huruvida Janfire anser att den är klar att gå på marknaden kan jag inte svara för.
* Klart att det går att köpa lambdasensor som man kan montera, eKontroll har en dosa till en hiskeligt massa pengar. Men att lägga in den i brännarens styrning kräver en viss mjukvaruversion samt lite anpassning då eKontroll-dosan ger ut 4-20mA. Sedan är den lambdasond eKontroll använder knappast speciellt bra till detta men den får duga just nu.
Jag har dock märkt att det finns en del problem med lambdasond! Min panna är en kombipanna varför det finns lite väl många luckor i den. De är svåra att få helt täta, därför blir sonden "förvirrat" när det kommer in tjuvluft så själva lanbdadelen är ganska enkel, det är den fysiska delen med panna, luckor och täthet som är besvärligt.
* Vad jag vet är Janfires pannor en "standard" panna som inte ändrar sig beroende på brännarens effekt.
* Janfire NH Mody använder exakt samma styrning som den vanliga för att ändra effekt. Skillnaden är bara att man på den "vanliga" kan stega 1kW per steg när man väljer effekt, Mody-versionens reglering gör samma sak i 10W steg. De olika effekter (3, 6, 9, 12, 15, 18 & 23kW) ställs först med avseende på fläkthastighet och cykeltid, sedan interpoleras det i den tabell. Alltså är verkningsgraden den samma men vad den är kan jag inte svara på.
Och ja, jag har ett guldläge i och med att jag har all källkod osv. Jag har haft kul och såklart har jag funktioner som Janfire inte ens vet finns

Jag har t.ex. ett GSM-modem på och kan kommunicera med brännaren via SMS i klartext. Skickar jag t.ex. "status" till den får jag en snabb rapport om läget, utetemperatur, åtgången pellets sedan senaste nollning, panntemperatur, termostatläge osv. Jag kan stoppa och starta brännaren med SMS och jag får såklart alla larm i klartext förutom när jag drar ut brännaren, då står jag ju där ändå och ser det.
Jag tycker att det ville vara bra om de olika tillverkare kunde enas om ett kommunikationssätt och -protokoll som gjorde att man kunde koppla ihop brännare och panna, då skulle man kunde ta vilken brännare som helst (med den feature) och koppla in på vilken panna som helst och ha all funktionalitet som de behöver anpassa till varandra.
Men det är nog för mycket att be om...