pannan går inte upp i temp!!

rickart
Gallringsobjekt

Re: pannan går inte upp i temp!!

Inlägg av rickart »

expantionkärlet är på övervåningen, så har fyllt på vatten nu.
satte mig ner å rengjorde allt noga, när jag köpte brännaren va allt löst så kollade på detta forum
och hittade en bild så satte ihop den efter den och det har funkat så.

ja tack du får jätte gärna skicka en :) min mail Gradin_5@hotmail.com

på märkskylten ja hitta står det effekt 20kcal

brännaren har funkat förut å då har den gått upp till 80grader
panna: GUSTAVBERGS från 1974 pelletsbrännare:biowarm
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

rökgasen är på 142grader om det är bra att veta
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

pannan
Bild

brännaren
Bild

så ser det ut då det brinner
Bild

så här mkt pellets komm det på 6minuter, har ingen våg just nu så kan inte väga det
Bild

så såg det ut inne i pannan , har bara haft brännaren igång nån timme
Bild

Bild
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tror nog att du kör på en ca 7.6 kW ...Sen vet jag inte vad du skall värma upp med dom kW,Ett oisolerad slott vid kusten,blir det kanske lite tungt med orken". :wink:
Funkar fläkten fint ?...Är fläktvingarna dammiga? Blås ren dom med kompressorn annars! Ser ju lite svartsotigt ut på pannväggen!½ som den går fet...öka fläkten liite kanske.. :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

Inte så stor hus elda jag med ved så blir det varmt direkt ska kolla hur stort det är ikv,
Ska prova att blåsa rent fläkten med och öka fläkten,
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

Nu har jag provat allting känns det som utan bättre resultat :s
Håll på frysa ihjäl
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

du får höjja effekten på brännaren som nämnts tidigare=öka matningen på pellets och dito fläkt...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kör du bara på ca 8kWh så verkar det för lite för att hålla värme uppe så det håller vad du tar ut på elementen.Jag vet inte hur man justerar din brännare,men jag skulle ställa upp matningen och följa efter med fläkt så du får en fin gul låga.Nu snålkör du bara och får inte upp tempen i pannan.Kan du öppna nån lucka eller kika genom glas så du ser lågan?I morgon när det är ljust kan du kika på hur röken ser ut.Kan vara lite mörk i starten och sen skall den vara vit eller genomskinlig.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Ser ut att vara för stor rosteryta jämfört med pelletsmängden, skruva lös locket på matarverket och kolla så inte någon länkarm lossnat/sliten eller om justeringen flyttat sig.

Är ganska säkert alldeles för lite pelletmatning.

Hoppas du tagit bort bländaren på fotot, annars så fattas det en plåt. :)

Har du kvar orginalmarkeringarna på matarverk och fläkt kan du prova (om jag kommer ihåg rätt) ex. 3 synliga hålrader (~15kW), matning 3 och fläkt 3.

Har tyvärr bara manualen till nyare skruvmatade modellen.

Kolla även så inte någon av plåtvingarna på matatstängerna lossnat, du kan följa stängerna med fingrarna in i pelletsen om du inte vill tömma dagbehållaren bara du ställer en hink under fallröret för det kommer att rasa en massa pellets ur matarverket.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

tog isär allting å blåste rent fläkten, flytta in bländaren lite skruva så den fick mer pellets och skruva upp fläkten lite, den gick faktiskt upp till 80grader igår :D :D :D, meen det tog lång tid tkr jag, hur lång tid ska det ta ungefär ? och så tror jag att plattan som tänder pelletsen har gått sönder :S
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Ganska omöjligt att svara på hur lång tid det ska ta men att ta hela systemet från kallt till 80 grader tar nog några timmar.

Ska du byta platta så se till att du köper en "snabbplatta", lite osäker på diametern men jag tror det ska vara en 180mm, 2000W 230V. Låg modell på plattan men man måste ev. slipa ur den ändå, du ser hur gamla plattan är slipad och kopplad.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

har bytt platta nu, först gick den upp i ca 43grader enligt stektermometern sen gick den ner på 24, nu värka den stannat där, :S undrar nån som kan med den här brännarn, inne där all el sitter är det en oranger litten grejj med två rattar , den till höger är hur länge den ska försöka få eld på pelletsen tex om man slå den på 10min så provar den bara att få igång eld i 10min, men den till vänster?? vad gör den ?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Vart/vad mätte du med termometern?

Prova kontakta Biotronic (fd. EL-Team, dom som tagit fram Biowarm) i Kramfors ang manual till din modell: http://www.biotronic.nu/
rickart
Gallringsobjekt

Inlägg av rickart »

Spisplattan som ska tända pelletsen
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Då var det nog inte (bara) plattan som var trasig utan matningen till den som är borta, kolla om det finns någon säkring i skåpet som gått i samband med att plattan stuckit.

Har du möjlighet att mäta om det kommer någon spänning till plattan när den ska starta?

Ta ett detaljerat kort av kretskortet om du har möjlighet.

Vill du inte strula med kortet själv så har nog Biotronic utbyteskort alt. i värsta fall kan jag ta en titt på det, har ju en annan styrning till min Biowarm men att felsöka/laga ditt kort är nog inget problem utan resten av anläggningen.
Skriv svar