Vi har en Ecotec A3-20kW i en Extuna Vedpanna med laddomat och 3 m3 ack-tank. Panna med brännare är installerad 2001 och är fortfaranda i gott skick. Ytor som värmdes upp tom förra våren var ca 150 m2 timmerhus från 1891 i 1 1/2 plan. Pannan står inte i bostadshuset, vi har en kulvert emellan, gjord 2001, som kan ha vissa förluster. Vid 0 grader ute och 20 grader inne gick det åt 3 säckar pellets per dygn förra året.
Skillnaden denna vinter är att jag gjutit ett nytt golv i min verkstad (i samma byggnad som pannrummet) och har vattenburen golvvärme på 100 m2. I denna lokal sitter även en frånluftvärmepump, men den är bara på 3,5 kW. Vid 0 grader har det i år gott ca 3,5 - 4 säckar per dygn. Verkstaden är bra isolerad.
Allt har funkat bra denna milda vinter tills nu då det blivit kallare utomhus. Vi har 10-15 minusgrader här och temperaturen inomhus sjunker succesivt, nu är vi nere på 16 grader (burr).
Så nu till frågan; Vad gör jag? Klart jag kan sänka värmen i verkstaden och få varmare inne, men jag vill ju att det ska fungera nästa år också. Kan man öka effekten i A3-20kW? Jag har sökt på forumet och sett att det går att trimma A3-15kW. Att dreva upp pelletsskruven är ju inte så knepigt, men behöver jag öka fläktkapaciteten också? Göra något med mjukvaran?
Jag har goda tekniska kunskaper och mekaniska förutsättningar, men är lite snål när det gäller att köpa nytt

Hälsningar Olof