Höja effekten i A3-20kW

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bryggarn
Späd planta

Höja effekten i A3-20kW

Inlägg av Bryggarn »

Hej! Detta verkar vara ett trevligt forum med hög kunskapsnivå, så jag kastar ut en fundering.

Vi har en Ecotec A3-20kW i en Extuna Vedpanna med laddomat och 3 m3 ack-tank. Panna med brännare är installerad 2001 och är fortfaranda i gott skick. Ytor som värmdes upp tom förra våren var ca 150 m2 timmerhus från 1891 i 1 1/2 plan. Pannan står inte i bostadshuset, vi har en kulvert emellan, gjord 2001, som kan ha vissa förluster. Vid 0 grader ute och 20 grader inne gick det åt 3 säckar pellets per dygn förra året.

Skillnaden denna vinter är att jag gjutit ett nytt golv i min verkstad (i samma byggnad som pannrummet) och har vattenburen golvvärme på 100 m2. I denna lokal sitter även en frånluftvärmepump, men den är bara på 3,5 kW. Vid 0 grader har det i år gott ca 3,5 - 4 säckar per dygn. Verkstaden är bra isolerad.

Allt har funkat bra denna milda vinter tills nu då det blivit kallare utomhus. Vi har 10-15 minusgrader här och temperaturen inomhus sjunker succesivt, nu är vi nere på 16 grader (burr).

Så nu till frågan; Vad gör jag? Klart jag kan sänka värmen i verkstaden och få varmare inne, men jag vill ju att det ska fungera nästa år också. Kan man öka effekten i A3-20kW? Jag har sökt på forumet och sett att det går att trimma A3-15kW. Att dreva upp pelletsskruven är ju inte så knepigt, men behöver jag öka fläktkapaciteten också? Göra något med mjukvaran?

Jag har goda tekniska kunskaper och mekaniska förutsättningar, men är lite snål när det gäller att köpa nytt :lol:

Hälsningar Olof
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Re: Höja effekten i A3-20kW

Inlägg av jerjo »

Vet inte om denna bild kan hjälpa dig? Här finns i alla fall 18kW omnämnt.
Bilden blir större om du klickar på den!

Bild
Jerjo

Späd planta

Inlägg av Bryggarn »

Tack Jerjo. Det där såg bekant ut. Ska kolla vad jag har för inställningar nu. Har ett vagt minne av att effekten sänktes för att klara sommaren utan tändanordning i brännaren.

Förutom att effekten inte räcker just nu, verkar det som att förbrukningen ligger på en rimlig nivå? 3,7 säckar / dygn / 150 kvm / 0 grader ute / 20 grader inne?
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Jag tycker ju att det låter mycket men vårt hus är byggt 1976 så redan där kanske det är en viss skillnad?

Här förbrukas 1-1½ säck (16-24kg), inkl varmvatten, vid noll grader, 208 kvm yta (1-planshus med källare, 2-glasfönster) - tre personer i hushållet.
Vidare så finns det en braskamin som det eldas i när temperaturen är lägre än +5 grader eller så - bränner väl 3-4kubik björkved per år.

Vi får invänta flera åsikter!
Jerjo

Späd planta

Inlägg av Bryggarn »

Tack för info så länge! Mina brytare ser ju annorlunda ut, men jag klurade ut att brännarn har gått på 60%. Nu har jag ställt om den till 100%. Konstigt att vi klarade att hålla värmen förra vintern, det var ju rund -25 under långa perioder då.

Nu har jag stängt av värmen i verkstan, så får vi se om vi kan få varmt i huset till kvällen.

Vi eldar inget inne, fast vi har flera eldstäder. Eldstäderna ligger på övervåningen och där brukar det ju sällan bli kallt. Skillanden i isolering mellan olika hus kan ju vara stor. Vi har ju inte något större problem med skottning av taket om man säger så... snön brukar inte ligga kvar särskilt länge där :D
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Du har inte nådd gränsen än. 4 säckar per dygn är ca. 13 kW inmatad.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
brattne
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av brattne »

100% brukar bli för mycket och kan sota om man inte filar upp spåren lite. (Det överfyller brännkoppen så att sekundärluften fungerar som primär.)
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Bryggarn
Späd planta

Inlägg av Bryggarn »

Tack, det har jag nu lärt mig även "the hard way". Det enda som vart 100% var pelletsåtgången. Dålig förbränning, låg skorstenstemp och pannan full av halvförbränd aska. Till slut larmade opto-vakten pga ett berg av trädamm/aska som täppte till hålet. Men jag lär mig! Nu kör jag på 70%, det borde räcka ett tag. Det är varmare ute nu. Tack för all hjälp så länge.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Skriv svar