Rekommenderas Pellmax CU & Viking Bio?

Skriv svar
aldener
Ungskog

Rekommenderas Pellmax CU & Viking Bio?

Inlägg av aldener »

Nu är gamla px-21:an på väg ut, driftstopp ungefär varannan dag när det är mindre än -5grader ute... Tror att världsrekordet ligger på nästan 2 veckor utan driftstopp (med vinden i ryggen o nedförsbacke..) sen vi tog över härket för 3 år sen.

Om någon har Pellmax CU-pannan med VikingBiobrännaren kan denne någon kanske berätta om det är ngt att satsa på? Eller om det är någon annan som har ett jättebra annat förslag på panna & brännare som fungerar bra ihop så mottages tips mycket gärna!

Tack tack! :)
Marald
protoflax
Fröträd

Re: Rekommenderas Pellmax CU & Viking Bio?

Inlägg av protoflax »

Pellmax ligger på min önskelista. Men jag skulle stoppa in en modern lätthanterlig brännare och inte Viking Bio. Skiljer knappast någonting i pris där. Kul om du rapporterar hur pannan fungerar sedan.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jag skulle kolla på en panna med ståede tuber istället för liggande. Dessutom skulle jag se till att få automaturasking av brännaren och automatsotning av pannan.

Med rätt kombo och bulk behöver man bara syssla med handpåläggning vart 3:e ton eldat!

Bekvämlighet är bekvämt. :)

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
RikardSvalöv
Gallringsobjekt

Inlägg av RikardSvalöv »

Skulle nog också rekommendera en panna med stående tuber. Med min Focus PE-20 (liggande tuber) sotar jag vart 6-700 kilo. Visst, det är mycket bekväm att sota denna panna med tuberna i "mag höjd" så det går fort, men vart 3:e ton hade inte varit dumt :), ska man ändå köpa ny panna kan man lika gärna satsa på en med stående tuber (om takhöjden och plånboken tillåter).
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Plupp
Ungskog

Inlägg av Plupp »

Pellmaxen har både stående och liggande tuber. Tror inte flygaskan som lägger sig i den liggande delen är speciellt farlig för verkningsgraden. Samtidigt är den riktigt lättsotad.

Om man ska få den verkningsgraden som anges i panntillverkarnas broschyrer får man nog nöta upp pannan inifrån med sotningsverktygen.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jo självklart är nysotat klart effektivast.

Men Pellmax-serien är ju ensam om sin design med lite skumma rökkanaler. Samtidigt finner inte jag iaf nån siffra från VB på verkningsgraden.....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
aldener
Ungskog

Inlägg av aldener »

Ja, autosotning verkar ju toppen! Har hört lösa rykten om att det finns de som sotar 2 ggr i halvåret typ.. Låter lite för bra för att vara sant, eller? Finns det ngt namn på de autosotade pannorna o brännarna? Har än så länge bara googlat Värmebaronen..
Det bästa med att fundera på att byta är att det bara kan bli bättre! Har en liten Star-panna med px-21:an i nu och det är inte så jättekul att sota den.. 4 stående turbulatorer som man måste vika sig dubbelt för att komma åt och litet askutrymme.

Kan ju tillägga att huset är ca 200kvm, från -63, tilläggsisolerat och har 3-glasfönster. Vi har klarat oss med ~4 pall pellets/år. Men det har ju varit några driftstopp oxå.. Har inte funderat på acktank, takhöjden i pannrummet har jag inte kollat, får ta dit en disto, men jag gissar på en 2m fast med hängande rör nedan detta.

Tack för tipsen allihop!
Marald
protoflax
Fröträd

Inlägg av protoflax »

Också en autosotande panna behöver sotas och då är det tunga magneter som ska lyftas upp.
Tror en lättsotat Pellmax ger mindre besvär, bara stoppa in viskan framifrån.
Med en självuraskande brännare som Viking B16 eller Biobjörn blir det inte mycket jobb.

CTC Ecoflex och Ariterm Biomatic 20+ är alternativen om du ska köpa en dyrare panna än Pellmax.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hellu,

Det är faktiskt en stor skillnad mellan nysotat med automatsotningen och manuellt nysotat gällande effektiviteten.
Automatsotningen är bekväm men alls inte lika effektiv som nysotat med borsten...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Självklart är det stor skillnad mellan automatsotat och borstsotat! Jag upplever det som att man med automatisk turbulatorskakning når en nivå när det inte bygger mer sot i tuberna längre. Rökgastempen planar ut och det händer inte så mycket. Dock ligger denna nivå på min panna ca 20 grader upp i rökgastemp från borstsotat.

Poängen är ju att pannan håller den nivån mer eller mindre konstant under flera tons eldning.

Att man behöver lyfta magneter kanske stämmer i vissa pannor men i min panna har konstruktören flyttat ut magneten till en hävarm som sitter utanför förbränningsrummet. En axel påverkar sedan turbulatorerna som hänger i en vippande ram. Vid manuell sotning lyfter man ur 2 turbulatorer i taget ur ramen. Man rör varken ramen eller magneten...

Oavsett vill jag slå ett slag för automatik! Även Psau går nog och suktar efter en automatisk lösning :wink:

mvh
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hellu,

Rätt så Jakob, man är ju lat av naturen.

Trots detta kör jag en Nibe City som är väldigt manuell :-)

Saken varför jag ens nämde det var för att om man lägger ner $$$ på något nytt vill man gärna veta innan :-)

/Peter
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

psau skrev: Rätt så Jakob, man är ju lat av naturen.
Och snål! :mrgreen:
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Snål nja både och ;-)

Snarare har jag som ett test prövat att se vad blir summan om man kör blocket varianten :-)

Håller just nu på att spana efter vilken panna jag ska byta till när jag gör det på riktigt.

Utan att ha kört den manuella/snåla vägen först hade jag inte vetat det jag vet nu och vad jag ska prioritera när jag köper nytt...

Hemska tanke tänk om man inte tänkt och bara köpt en Effekta komplett?!?! ;-)

Kunde inte låta bli; kompletten är faktiskt en av flera möjliga pannor för mig!

/Peter
Skriv svar