Problem med Albinpannan 330 och KMP Px21

Skriv svar
Goopher
Ungskog

Problem med Albinpannan 330 och KMP Px21

Inlägg av Goopher »

Hej!

Nu har jag dragit igång min pelletsbrännare för första gången,
Jag har justerat effekten så att den ligger på ca 15,2-15,5 kW fläkten ligger på ca 175-180 W. Lågeffekten är bortkopplad. Och när jag tittar in så tycker jag mig se en låga som håller nyansen någonstans mellan ljusgul och ljusorange, känns som att de borde vara rätt färg. Jag kan dock inte se lågans längd då det är en massa rör i vägen.
Men iaf till mitt problem, har bara kört pannan i ca 4 timmar än så länge, men jag tycker att det blir alldeles för mycket oförbränd pellets i asklådan. Säkert 2-3 dl på den här korta tiden. Sen så är rökgasen för låg efter pannan oxå tycker jag, ligger på ca 140 grader med Clas Ohlsson stektermometer.
Har dragregulator monterad, KW Z150 på rekomendation av Olle45.

Vad ska jag göra för att få mindre pellets i spånlådan och högre rökgaser? Kan tillägga att pelletsbroms i fallröret redan är monterat.
Såg någon tråd där det fanns någon form av broms man kan sätta in i framkant på brännarröret, kan det vara något? Och var får man tag på sådana i så fall?

Tacksam för svar eller länkar till trådar som behandlar ämnet då jag och sökning inte är kompisar. :)

Mvh Gustav
Ecotec A4 brännare monterad i en Telluspanna F8D, påkopplad mot en ackumulatortank 500l laddas med laddomat 21-60, varmvattenberedare i tanken. :)
Dragregulator monterad i skorstenen.
Å alltihop sitter i en taskigt isolerad funkisvilla från -46
skalman65
Energiprofet!

Re: Problem med Albinpannan 330 och KMP Px21

Inlägg av skalman65 »

Här kan du hitta en firma som säljer stoppbläck
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

Beroende på vilken modell du har,
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Goopher
Ungskog

Inlägg av Goopher »

Kan även tillägga att röken är i det närmaste obefintlig, syns inget när jag tittar genom dragregulatorn och uppe vid skorstenen syns bara ett daller. Är det bra eller ska man ha någon färg på röken?

Men så uppdagades även ett nytt problem, när jag kom ner efter natten så stog brännaren och tuggade som vanligt inga larm utan bara driftlampan som lös, men hela brännaren var full av oförbränd pellets och så även fallrör och slang. Så jag fick tömma brännaren och slangen och även matarskruven då den inte orkade dra runt sig själv.
Men sen så startade jag om maskineriet och än så länge funkar det. Varför blev det såhär?

// Gustav
Ecotec A4 brännare monterad i en Telluspanna F8D, påkopplad mot en ackumulatortank 500l laddas med laddomat 21-60, varmvattenberedare i tanken. :)
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om pelletsbromsen sitter fel i fallröret så kan det bli stopp,å brännaren försöker göra omstart,foto cell skitig=missad start tror den! å matar på. Kan i mera sällsynta fall bero på extremt långa pellets som blir en propp i fallröret.
Goopher
Ungskog

Inlägg av Goopher »

Nu har pannan funkat bra ett par dar.
Men jag har upptäckt att brännaren sällan tänder på första försöket utan nästan varje gång är det på andra försöket. Jag tycker att fläkten inte riktigt ger det en ärlig chans första gången heller men andra gången när den tänder är det mer flås i den.
Kan det vara så att startdosen är för liten för när den har försökt första gången så fyller den ju på med lite mer pellets.
Senaste mätningarna av startdosen jag har gjort så landar den runt 190-200 gram, strax över 3 dl.

Mvh Gustav
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

190 gramm ska den starta på!! Kolla så tändelementet sitter korrekt! Kolla vart startdosen hamnar!! Om den åker för långt fram så missar den! Isåfall,kolla skruvvinkel å pelletsbromsar.För högt drag kyler starten.Kolla flamvakt så den e ren så den ser låga då den kommer,Kan va så att flamvakten sitter på sniskan.Kan även va så att det glappar mellan ytter å innerröret å då blåser det på fel ställe,Om så e fallet kan du testa att täta med vanlig ugnsfolie för att se om det hjälper.Kolla även så lufthålen e rena å att det inte ligger skit mellan yttre å innre röret.
Skriv svar