Nu har jag dragit igång min pelletsbrännare för första gången,
Jag har justerat effekten så att den ligger på ca 15,2-15,5 kW fläkten ligger på ca 175-180 W. Lågeffekten är bortkopplad. Och när jag tittar in så tycker jag mig se en låga som håller nyansen någonstans mellan ljusgul och ljusorange, känns som att de borde vara rätt färg. Jag kan dock inte se lågans längd då det är en massa rör i vägen.
Men iaf till mitt problem, har bara kört pannan i ca 4 timmar än så länge, men jag tycker att det blir alldeles för mycket oförbränd pellets i asklådan. Säkert 2-3 dl på den här korta tiden. Sen så är rökgasen för låg efter pannan oxå tycker jag, ligger på ca 140 grader med Clas Ohlsson stektermometer.
Har dragregulator monterad, KW Z150 på rekomendation av Olle45.
Vad ska jag göra för att få mindre pellets i spånlådan och högre rökgaser? Kan tillägga att pelletsbroms i fallröret redan är monterat.
Såg någon tråd där det fanns någon form av broms man kan sätta in i framkant på brännarröret, kan det vara något? Och var får man tag på sådana i så fall?
Tacksam för svar eller länkar till trådar som behandlar ämnet då jag och sökning inte är kompisar.

Mvh Gustav