Focus PE-20
Re: Focus PE-20
Ok..
Har du kvar den plåten som är i förbränningsrummet?
Vad är den bra för tro?
Har du kvar den plåten som är i förbränningsrummet?
Vad är den bra för tro?
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
den e før att inte lågan ska slå i panntaket och sota tror jag
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare
fikk iden med att prøva den nedre baffeln istellet før den øvre efter att ha læst denna tråd røkgastempen e ganska lik ca 140-150 grader kørde de førsta 2 åren utan någon baffelplåt ifølge installatøren va de før oljebrennare.har du någon hatt på skorstenen?det hadde jag å den stoppade mycke drag så den tog jag bort i høstas å satte på vindfløjel i stellet då blev draget bettre ser på dragbegrensaren att undertrykket e 15 pa när brennaren e i drift.prøvade med båda bafflarna å det jick bra några dar sen smelte flammvakten så sedan det får det vara bra med en baffel
Jag har ingen hatt på skorstenen.
Men har funderat på nån vindflöjel ,har du en sådan rund vindflöjel?
Men har funderat på nån vindflöjel ,har du en sådan rund vindflöjel?
en rund som som riktar utloppet från vinden tror inte den økar draget men førhindrar att det blåser ner i skorstenen bor vid fjorden och har berg rett bak huset så det kan blåsa ganska kraftigt här
Pratade med Metrotherm idag (dom som säljer Focuspannor i Sverige)
Han sa att plåten i brännutrymmet är till för att flygaskan inte skall åka upp till bafflarna.
Sedan så sa han att det vanligaste är att man behåller den övre baffeln kvar i pannan.
O så sa han att tilluften skall vara större än skorstenskanalen..
Med andra ord har jag alldeles för dåligt med tilluft!
Han sa att plåten i brännutrymmet är till för att flygaskan inte skall åka upp till bafflarna.
Sedan så sa han att det vanligaste är att man behåller den övre baffeln kvar i pannan.
O så sa han att tilluften skall vara större än skorstenskanalen..
Med andra ord har jag alldeles för dåligt med tilluft!
hoppas att han har rett borra ett till hål i veggen låter ju som en enkel løsning ska prøva det jag med.
att køra med den nedre baffeln tykker jag också verkade fel nær jag prøvade men det blir enklare att sota och mindre flygaska uppe i turbulatorerna
att køra med den nedre baffeln tykker jag också verkade fel nær jag prøvade men det blir enklare att sota och mindre flygaska uppe i turbulatorerna

Nu testar jag lite här..
Har öppnat 2 fönster delvis o så har jag den vanliga ventilationen....
Kör på effektläge 2 ,o spjäll på nästan 4.
O bara det är ett framsteg ,för det hade rykt in förut om jag hade haft luftspjället så öppet.
Så det känns bra! Fast det har känts bra många gånger nu...
Har öppnat 2 fönster delvis o så har jag den vanliga ventilationen....
Kör på effektläge 2 ,o spjäll på nästan 4.
O bara det är ett framsteg ,för det hade rykt in förut om jag hade haft luftspjället så öppet.
Så det känns bra! Fast det har känts bra många gånger nu...

Angående till lufts ventil till pannrummet behöver denna inte vara större än skorstenens area
det är en gammal regel...
Men skulle enkelt kunna gå att kontrollera om ventilens mått behöver vara större!!
Ni som har en Dragbegränsare KW Z150 kan använda denna som undertrycks mätare
för att utvärdera om pannrummets ventil är förliten!!
Det går även med Tigex25, men oftast står denna redan helt öppen vid denna temperatur.
om nu inte skorstenens area och höjd överensstämmer med max måttet för vad Tigex25 klarar av.
Gör så här, läs av dragbegränsaren hur mycket denna är öppen när rökgastemperaturen
börjar närma sig max temp. här är skorstenens utflöde som strörst i m³
öppna en dörr eller ett fönster, läs av hur mycket dragbegränsaren öppnar mer med öppnad dörr eller fönster.
Även om ett litet undertryck uppstår i pannrummet betyder det inte att förbränningen påverkas av detta eftersom förbränningen sker med fläkt matad förbrännings luft så får förbränningen sin luft före dragbegränsaren.
Tror ändå att det gammla måttet är bra riktvärde för ventilens storlek.
Skorstens Area mot ventilens Area i cm² ska stämma bra, större ventil kan medföra att värme går ut igenom ventilen och ut i det fria...Naturens lag är ju så att kall luft faller ned till glovet och varm luft stiger till taket, i teorin kan alltså luft flödet både gå in och ut igenom ventilen samtidigt...
kall luft sugs in igenom att varm luft går ut...
det är en gammal regel...
Men skulle enkelt kunna gå att kontrollera om ventilens mått behöver vara större!!
Ni som har en Dragbegränsare KW Z150 kan använda denna som undertrycks mätare
för att utvärdera om pannrummets ventil är förliten!!
Det går även med Tigex25, men oftast står denna redan helt öppen vid denna temperatur.
om nu inte skorstenens area och höjd överensstämmer med max måttet för vad Tigex25 klarar av.
Gör så här, läs av dragbegränsaren hur mycket denna är öppen när rökgastemperaturen
börjar närma sig max temp. här är skorstenens utflöde som strörst i m³
öppna en dörr eller ett fönster, läs av hur mycket dragbegränsaren öppnar mer med öppnad dörr eller fönster.
Även om ett litet undertryck uppstår i pannrummet betyder det inte att förbränningen påverkas av detta eftersom förbränningen sker med fläkt matad förbrännings luft så får förbränningen sin luft före dragbegränsaren.
Tror ändå att det gammla måttet är bra riktvärde för ventilens storlek.
Skorstens Area mot ventilens Area i cm² ska stämma bra, större ventil kan medföra att värme går ut igenom ventilen och ut i det fria...Naturens lag är ju så att kall luft faller ned till glovet och varm luft stiger till taket, i teorin kan alltså luft flödet både gå in och ut igenom ventilen samtidigt...
kall luft sugs in igenom att varm luft går ut...
Tillverkar rökgasutrustning
Om dragbegränsaren är ställd korrekt och åtminstone lite öppen så betyder ju det att tryckskillnaden mellan pannrummet och rökröret är tillräckligt stor. En större tilluftventil kan då inte göra någon skillnad för förbränningen, det enda som händer är att dragbegränsaren öppnar ännu mera om man höjer trycket i pannrummet genom att minska trycksänkningen i tilluftkanalen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Tror inte heller tilluften är det stora problemet här, öppnar dragbegränsaren så finns det tillräckligt med både drag och luft till förbränningen som Honda säger.
Ni är ju flera som har samma problem med samma panna/brännare, har för mig att det inte är enormt mottryck i Focusen. Däremot vet jag att TB'n är lite känslig i "tröga" pannor, problemet brukar dock vara damm på glasen/reflektorn till flamvakten i första hand. Sota ska det inte göra.....
/Vednisse
Ni är ju flera som har samma problem med samma panna/brännare, har för mig att det inte är enormt mottryck i Focusen. Däremot vet jag att TB'n är lite känslig i "tröga" pannor, problemet brukar dock vara damm på glasen/reflektorn till flamvakten i första hand. Sota ska det inte göra.....
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Man ska ju givetvis inte köra med öppna fönster ,det säger sig självt.
Men jag gjorde detta bara för att se om det blev nån förändring ,innan jag drar lite mer rör för tilluften.
O det ser faktiskt ut som om det har gjort skillnad ,ska bli kul att öppna pannan o kolla nu!
Men jag gjorde detta bara för att se om det blev nån förändring ,innan jag drar lite mer rör för tilluften.
O det ser faktiskt ut som om det har gjort skillnad ,ska bli kul att öppna pannan o kolla nu!
Har kollat lite nu ,o viss förbättring har det väl blivit.
Men är inte nöjd.
Grundproblemet med dåligt drag är ju liksom kvar..
Jag vet snart inte var jag ska ta vägen för att lösa detta.
Nån säger att insatsrör inte är nån garanti för bättre drag,en annan säger att rökgasfläkt är en nödlösning...
Man blir ju rådvill??
Speciellt då med tanke på att dimensionen i rökkanalen ska vara tillräcklig...
Blir bara förvirrad.....
Men är inte nöjd.
Grundproblemet med dåligt drag är ju liksom kvar..
Jag vet snart inte var jag ska ta vägen för att lösa detta.
Nån säger att insatsrör inte är nån garanti för bättre drag,en annan säger att rökgasfläkt är en nödlösning...
Man blir ju rådvill??
Speciellt då med tanke på att dimensionen i rökkanalen ska vara tillräcklig...
Blir bara förvirrad.....
hej prøvade att ta bort gallerna frå mina tillluftsrør 2 st 100mm spirorør det blev stor skillnad på flåset innprøvade att hålla en tendare framfør nyckelhålet och der blåste det också inn så jag tror nog att jag behøver mer tillluft.det blåste också inn ett tag efter att brennaren hade brunnit færdigt