Brännaren blir för varm och smältsäkringen löser ut!

Askhim
Ungskog

Re: Brännaren blir för varm och smältsäkringen löser ut!

Inlägg av Askhim »

bergatorparen skrev:Rökgastemperaturerna är helt som jag har dem, men frågan är: Hur kommer det sig att pannan inte klarar att evakuera tillräckligt med rökgas i tid, för det är ju det som sker när det bildas mottryck, och just där tror jag problemet ligger för CTC 1200: Den är så hårfint optimerad för olja, att när vi eldar pellets i den som ju ger ca 2,1 gånger avgasmängden, så räcker inte konvektionstubernas kapacitet till helt enkelt. Men problemet bord ju mildrats avsevärt när du körde läge 1 som ju bara är 3/4 av läge 2 och 3. Jag tror du bör få hem någon att mäta draget i skorstenen och även draget i eldstaden i pannan - annars finns risken att du kommer frysa mer än vad gott är i vinter. :(

Hej!
En fråga? hur lång tid tar det för dig att elda upp pannan till full värme om den är kall när du startar? och om du stänger shunten samtidigt!
Använder du dig av värmeväxlaren till varmvattnet eller har du separat varmvattenberedare? och om du använder växlaren hur fungerar det.... oops... glömde du kör ju med VB brännare.... den verkar ju fungera bättre till den här pannan än Janfire i alla fall.... vet inte men har inte sett en på forumen som har samma kombination som jag har...... :( Tyvärr så lyssnade jag på en person som tycktes veta att janfire var jättebra... kan så vara men tyvärr så verkar det inte vara i kombination med CTC 1200 :evil: :cry:
CTC 1200 Family 25 kw, Tigex 25 Dragbegränsare, Gammalt hus 167m² murad skorsten med slang. pelletsbrännare Janfire flex-a 2005 års modell, 90° lågriktare, korta modellen ej EBK:n. Distans mellan brännare och pannan 100 mm.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Brännaren blir för varm och smältsäkringen löser ut!

Inlägg av bergatorparen »

Med shunten stängd - med förbehåll att jag minns rätt - kring 20 minuter att ta sig från 45 grader och upp till 85 grader med 15 kW pådrag, med fullt ös 20 kW talar vi väl omkring 15 minuter. Men jag har ju 9 konvetktionstuber i min panna så att med olja kan den hantera upp till 40 kW som ger en pelletseffekt på kring 20 kW. Jag kör varmvatten med inbyggda värmeväxlaren eftersom den är snabb och effektiv. Växlaren har enligt det upplysta en effekt om 25 kW, så tappar du mycket varmvatten så kyls pannan snabbt. Viking Bio med panntemperaturgivare fungerar bra eftersom det då är elektroniken i brännaren som styr till och frånslag. Hysteresen eller kopplingsdifferensen är 16 grader, men pannan hoppar igång när man tappar varmvatten - detta då för att öka varmvattenkomforten. Det finns ett chip som man kan köpa som gör denna funktionen lite mindre nervös, men jag använder hellre tidsfördröjningen under sommar säsongen eftersom det i mitt fall fungerar bra nog. Tidsfördröjningen är ställbar från 0 - 135 minuter, och jag brukar ha den på ca 20 minuter. Har sparat en del pellets på det,och inte blir varmvattenkomforten lidande så mycket hellre.

Jag skulle tro att med din panna så skulle du med en passande brännare, kunna gå från 45 till 85 grader på kring halvtimmen. Tyvärr passar inte Viking Bio i 25 kW pannorna eftersom den har för hög minimumseffekt, men Scotte brännaren borde kunna anpassas i synnerhet som den har ett mycket brett effektregister - och den minsta brännaren med en maxexeffkt om 16 kW, minimum 2,8 kW. Du kan ställa in den så att det inte går längre än till 12 kW. Denna brännaren är dessutom gjord av det högtemperaturbeståndiga MA 253 stålet som gör att den passar trånga pannor bättre eftersom trängsel ger högre temperatur. Men få kollat draget innan du beslutar huruvida du skall byta brännare eller inte.

http://www.biocomfort.se/Scotte/scottepb.asp
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar