bergatorparen skrev:Rökgastemperaturerna är helt som jag har dem, men frågan är: Hur kommer det sig att pannan inte klarar att evakuera tillräckligt med rökgas i tid, för det är ju det som sker när det bildas mottryck, och just där tror jag problemet ligger för CTC 1200: Den är så hårfint optimerad för olja, att när vi eldar pellets i den som ju ger ca 2,1 gånger avgasmängden, så räcker inte konvektionstubernas kapacitet till helt enkelt. Men problemet bord ju mildrats avsevärt när du körde läge 1 som ju bara är 3/4 av läge 2 och 3. Jag tror du bör få hem någon att mäta draget i skorstenen och även draget i eldstaden i pannan - annars finns risken att du kommer frysa mer än vad gott är i vinter.
Hej!
En fråga? hur lång tid tar det för dig att elda upp pannan till full värme om den är kall när du startar? och om du stänger shunten samtidigt!
Använder du dig av värmeväxlaren till varmvattnet eller har du separat varmvattenberedare? och om du använder växlaren hur fungerar det.... oops... glömde du kör ju med VB brännare.... den verkar ju fungera bättre till den här pannan än Janfire i alla fall.... vet inte men har inte sett en på forumen som har samma kombination som jag har......