Hejsan!
Har precis inhandlat och monterat en PX21 på min albin futura, så med andledning av det så har jag lite frågor.
En 90° esbe shunt skall den gå lätta att vrida och skall den gå att vrida utan stopp dvs över 360°? Shunten hade fastnat och jag gick på med polygrip
Hur mycket röklukt blir det med pellets? Det luktade som fan i början, nu har jag tätat allt som går att täta på installationen, men jag har fortfarande lite röklukt.
Hur mycket pellets skall det gå per dag? (normalt 30 talshus)
Hejsan
Hur har du med draget i skorstenen ??
Det ska inte lukta eller ryka in ta dit
en serviceman som kollar inställningarna mm.
Hur stort är huset ?
Pelletsmängden brukar ligga runt 6 kubik för
ett normalt stort hus.
För att ge dej en indikation på pelletsförbrukning kan jag berätta att vi förbrukar 12 kg/dygn nu. Huset, 120 kvm finns i Skåne och vi är 2 vuxna och ett barn. Detta avser värme & varmvattenproduktion.
Senast redigerad av wertok den tis 25 okt, 2005 17:45, redigerad totalt 1 gånger.
Då: 30 000:-/år med olja
Nu: 15 000:-/år med pellets
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Borken skrev:
En 90° esbe shunt skall den gå lätta att vrida och skall den gå att vrida utan stopp dvs över 360°? Shunten hade fastnat och jag gick på med polygrip
De shuntar som jag har hemma, går att vrida 360 grader utan stopp. Det gäller att hålla reda på var den öppnar resp. port/anslutning.
På min 90 graders 3-vägsshunt så pekar fasningen i axeln mot den port/anslutning som är stängd.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag vet faktiskt inte hur det är med draget, tippar på ganska dåligt. Jag hade en skorstenssnubbe som tryckte ner ett insatsrör fast han återkom aldrig för att fylla i granulat, det kommer en ny snubbe nu på fredag få se vad han säger. Ang. förbrukningen så verkar det variera ovanligt mycket från dag till dag... tippar på över 20 kg per dag (huset är 100 m2, två pers)
Borken skrev:Hejsan!
Har precis inhandlat och monterat en PX21 på min albin futura, så med andledning av det så har jag lite frågor.
Hur mycket röklukt blir det med pellets? Det luktade som fan i början, nu har jag tätat allt som går att täta på installationen, men jag har fortfarande lite röklukt.
Hur mycket pellets skall det gå per dag? (normalt 30 talshus)
H Borken
Det bör inte lukta rök överhuvudtaget ..tippar på att du har för stor startdos ..kanske göra en grundinställning ..jag gör så här ..plocka bort bygeln för hög /lågfart så att brännaren går endast på högfart ..mät upp startdosen till 3dl ..om du har en vanlig rak pellex skruv så ska tre fjärdedels varv på skruven vara ungefär rätt driftdos ..ställ fläkt till högsta fart på högfarten ..nu kan du köra så ca 1 dygn för att se hur den beter sig ..kolla färgen i pannan ..den bör inte vara svart men ljusbrun /grå ..du kanske behöver rökgastermometer för att kolla din rökgas temp under drift ..rökgastempen bör inte vara allt för låg om du inte har slang i rökröret ..lägsta temp 1 meter ner uppe i skorstenen 80grader ..när du fått brännaren att funka på högfart så kan du börja labba med lågfart vilket inte är nödvändigt om du har skapligt med vatten i pannan ..men har du liten panna med lite vatten så kan det vara idé att testa lågfarten för att få längre drift tider..
min brännare har högsta fart på högfart och ett halvt varv på skruven vid full drift och ca 3dl i startdos ..halvfarten har jag inte så mycket koll på men fläkten går en aningen långsammare ..funkar fint
ps: om det ex strular och inte tänder på första så kan den vid andra försöket ryka lite mer ..om brännaren gjort 2st startförsök och inte startat så bör du tömma brännarröret på den pellets som finns där innan du kör igång en tredje gång ..risk för att det blir för mycket pellets i röret och då kan det bli gengas smäll
humm har du någon typ av turbolatorer i pannan som begrännsar draget ?
Senast redigerad av notti den tis 25 okt, 2005 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
Ska kolla lite på stardosen. Nej inga turbulatorer bara gjutjärns på en del av rören? Det låg en del ? 1 dl oförbrända delvis förbrända pellets på pannbotten en del av askan såg grå och fin ut resten var inge vidare...
Ganska svarta skulle jag tippa, oljebrännaren stog fel som fan de var det enda sättet att få fanskapet att starta.
Jag kollade under toppluckan och där var 6 tuber varav 2 öppna i de andra satt gjutjärnspluggar och mycket gammal oljesot, jag drog rent de två öppna tuberna(fan va dom var sotiga) de stängda var rena. Ska ta och sota ordentligt i veckan, sen får man se hur sotet ser ut!