Nu har jag en gråbegie beläggning på pannväggarna, antar att det skall till mer luft?
Röklukten kommer förmodligen från fallröret, jag har nog dåligt drag
Det lustiga är att det var nog rätt bra drag innan jag fick installerat insatsrör Tror ni det hjälper om man tar bort pluggarna på alla sex tuberna? tuberna är ca 50 mm i dia.
Borken skrev:Nu har jag en gråbegie beläggning på pannväggarna, antar att det skall till mer luft?
Röklukten kommer förmodligen från fallröret, jag har nog dåligt drag
Det lustiga är att det var nog rätt bra drag innan jag fick installerat insatsrör Tror ni det hjälper om man tar bort pluggarna på alla sex tuberna? tuberna är ca 50 mm i dia.
H Borken
Ja du om röken kommer från fallröret så bör du ha koll på att du inte får bakbrand ..du säger att du har installerat insatsrör ..vad har den för längd och vad är det för diameter på den ..har du någon regnskydd uppe i topp ..om så är den för tajt ..nu kommer jag med en dum fråga men jag tar den i alla fall ..har du kollat att ditt pannspjäll verkligen öppnar sig när du öppnar spjället ..om du tar bort sotluckan så bör du känna ett drag ..och hur många tuber du bör ha det vet jag inte men i ditt läge så ska du kanske prova att ta bort alla och om det hjälper så vet du ju att du kan börja att återmontera en i taget tills problem uppstår ..jag förstår inte varför dom är "pluggade" i och med varje tub har ju en uppgift att fylla att värma vatten i pannan ..okey för turbolatorer men pluggar förstår jag inte ..talade med sotaren här hemma och han sa att många av bakbränderna berodde på att man hadde för högt mot tyck i pannan eller för många turbolatorer i tuberna
Längd på insatsröret är 9 meter diameter 110 mm (tror jag får mäta imorrn) inget regskydd. Har inget pannspjäll!
Bakbrand låter inge mysigt, ska ta bort resten av pluggarna snarast spontant kändes det som om brännaren gick bättre med en mindre med det kan ju vart sotningen med.
Tackar för dom snabba svaren....det är guld med ett pelletsfora
Borken skrev:Längd på insatsröret är 9 meter diameter 110 mm (tror jag får mäta imorrn) inget regskydd. Har inget pannspjäll!
Bakbrand låter inge mysigt, ska ta bort resten av pluggarna snarast spontant kändes det som om brännaren gick bättre med en mindre med det kan ju vart sotningen med.
Tackar för dom snabba svaren....det är guld med ett pelletsfora
H Borken
Längden och diametern är det samma som jag har ..har du någon till luft till pannrummet typ öppen ventil eller fönster ..om inte prova att öppna ut någonstans i närheten av pannrum eller om du har öppna pannrums fönster ..själv har jag dragit in till luft till brännaren med spirorör från väggventilen ner till närhet av brännare
Öppen 20 cm ventil borde väl räcka?
Jag har testat att öppna fönstret å då blir det bättre drag i skorstenen, men samtidigt djävligt kallt i pannrummet.
Faktum är att det knappt luktar längre...bara precis vid uppstart (kanske jag som är lite överkänslig)
Jag får lite röklukt i pannrummet, men inte vid start utan vid nereldning. Lukten vädras snabbt ut genom dragreulatorn så jag tycker inte det är något stort problem. Jag tror att anledningen är att brännarens fläkt går upp på högvarv vid nereldning samtidigt som rökgastemperaturen snabbt sjunker. Då blir det lite övertyck i pannan och röken läcker ut vid otäta luckor eller kanske t.o.m. vid dragregulatorn. (Den slår ibland igen helt när fäkten drar igång.)
Jag har också varit med om rena Lützendimman i pannrummet. Sommar, 30+ ute. 20-25 grader i källaren och pannan har stått still i två veckor. Då vill jag lova att det var baklängesdrag... Urrk! Nå, pannan startade ändå och när den väl startat drog den ut röken ur pannrummet men det var inte så trevligt.
Sådärja sotat och alla pluggar väck och det luktar inte rök längre
Däremot så verkade det som den fick lite svårare å tända, vad kan det bero på? Det fanns fortfarande lite offörbrända pellets också, är det så eller kan man fixa det? Startdosen är exakt 3 dl.
Jo efter sotning och rengörning av brännarrör brukar det ta lite längre tid innan den startar men efter ett par starter /cyklar så går den som vanligt igen ..jag gör så här att jag kastar in en näve pellets i brännarröret efter rengörning