Thermia........

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

det som brinner brinner upp.. dvs skålen blir nästan helt tömd.. Brännaren slutar bara att mata fram pellets.. så det slocknar när det inte finns något bränsle kvar..

Så brännaren släcker igentligen inget..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Verkar vettigt. När slutar fäkten ventilera?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:När slutar fäkten ventilera?
De kan man ändra bara man kan koden.. :wink: :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Det är inte säkert att allt brinner upp!!!
Om man som jag får fel på matningen (det nu mer "berömda" felet) så kan det få det fenomemet att brännaren aldrig startar men att glödhållningen "hålls vid liv" en stund innan den stannar helt för att gå över på eldrift med följden att du får en obränd klump av kvarvarande pellets.
Detta har inträffat för mig vid ett par tillfällen.

Vidare så ska lösningen på doserskruvsproblemet vara löst nu ialla fall.
Pratade med Thermia häromdagen och man ser ljuset i tunneln. 50 strycken utbytespaket är färdiga och ska finnas i Arvika vid det här laget för vidare utskeppning till de drabbade. Fick dessvärre ingen tid så det kanske kan dröja än?! För info så har min brännare gått 134 timmar i sträck nu utan problem. Rekord :D trots krånglande doser/brännarskruv.
The sky isn´t the limit- ground is
speedie
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 03 sep, 2005 09:51

Inlägg av speedie »

Det var kanon att det händer något :)

Nu blir det nog en biomatic 20+ med det snaraste....
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

speedie skrev:Det var kanon att det händer något :)

Nu blir det nog en biomatic 20+ med det snaraste....
Haha.. ja köp du en Thermia Biomatic, du kommer att bli nöjd, tro inte att vi bara gnäller, man kan inte ha det bättre än med en Thermia Biomatic :wink: :wink: :wink:
Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Älghår skrev:
speedie skrev:Det var kanon att det händer något :)

Nu blir det nog en biomatic 20+ med det snaraste....
Haha.. ja köp du en Thermia Biomatic, du kommer att bli nöjd, tro inte att vi bara gnäller, man kan inte ha det bättre än med en Thermia Biomatic :wink: :wink: :wink:
De är nog lungt att köpa en biomatic idag.. :wink:
Nu har dom (thermia) tydligen löst problemet för dom kan ju inte va så dum så dom säljer massa pannor/brännare som dom vet inte funkar som de ska.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
gogu
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 30 aug, 2005 13:08
Ort: Södra dalarna

Inlägg av gogu »

Har nummer 5252 på min brännare.
Var bortrest i två dar o då stannade såklart brännaren larmade för slut på pellets. Men när jag kom hem och startade upp brännaren så gick den såklart iggn utan problem.
Dock har den börjat gnissla en hel del. Det låter ju väldigt misstänkt detta fel. FIck brännaren för drygt en vecka sedan.

Om det nu är det felet blir man ju lite sur på thermia. Hur kan man sälja en brännare man vet är felaktig????? Väldigt dålig stil. Dessutom fick jag gamla programvaran trots att jag specifikt sa till om att jag ville ha nya.
Är det undre skruven som är fel? Och kan man se om man har felet på nåt sätt?
Nibe Pellux + Thermia Bequem 20D
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Om man nu väntar på en firma som kommer på fredag och vill sälja på mig en Biomatic, vilket serienummer ska man kolla att pannan har? Om man vill slippa problem. Jag gissar att rörinstallatörerna kan sitta på några äldre pannor som de vill sälja av innan de beställer nya (förmodligen är många av dom helt ovetandes om det problem ni har tagit upp).

(För er som mot förmodan undrar - ja, jag har börjat fundera lite på en Biomatic som ett alternativ om jag struntar i alla mina tidigare idéer kring solvärme eller ved som komplettering. Jag börjar tröttna på komplicerade lösningar som ingen röris vill veta av. Med andra ord har jag nog börjat ge upp å tar vad den lokala rörfirman har å erbjuda... Det är den enda firman som ens har velat bemöda sig med ett hembesök. Och en av tre firmor av totalt minst tio som överhuvudtaget svarat på en detaljerad offertförfrågan. Biomaticen låter iallafall som en ganska enkel lösning - om den nu funkar som den ska :? )
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Om man nu väntar på en firma som kommer på fredag och vill sälja på mig en Biomatic, vilket serienummer ska man kolla att pannan har? Om man vill slippa problem. Jag gissar att rörinstallatörerna kan sitta på några äldre pannor som de vill sälja av innan de beställer nya (förmodligen är många av dom helt ovetandes om det problem ni har tagit upp).
Säkert är många installatörer omedvetna om problemet.. Åtminstone dom som inte sålt en biomatic ur "problem serien" dom andra borde väl ändå thermia kontaktat.. :roll:

Är det en större rörfirma kan dom kanske ha en panna hemma men de är nog inte så troligt då dom inte vill ha dyra lager.. De ska va nått visnings ex så..
Enligt frajon vill thermia att säljarna/installatörerna ska kolla vad de är för grejer som behövs sedan ska dessa skickas direkt från fabrik till kund..

Du kan ju bara ställa en simpel fråga "har du pannan hemma eller måste den beställas o hr lång är lev tiden" nåt i den stillen.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Övermatade brännare har noll (0) rörliga delar som kan krångla... :lol: (förutom fläkten, men en sån sitter ju i alla brännare).

Köp en sån istället! 8)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snubblaren skrev:Övermatade brännare har noll (0) rörliga delar som kan krångla... :lol: (förutom fläkten, men en sån sitter ju i alla brännare).

Köp en sån istället! 8)
Jepp o kör en sån över sommaren 6 mån el 2 ton pellets utan tillsyn så får vi se hur den går.. :lol: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Menar du på fullt allvar efter allt i den här tråden att en Thermia inte kräver någon tillsyn? Fråga "Älghår" m fl om den saken...

En övermatad har jag kört över flera somrar och det var verkligen inga som helst problemzzz... funkade perfekt. Varför tror du att det skulle vara något bekymmer?
Sen brukade jag sota pannan efter varje pall vintertid, blev 6-7 gånger per säsong, tog brännaren samtidigt. Normalt underhåll med andra ord. Att sota brännaren gick snabbt, 2 minuter max. That´s it...
Hellre det än ett mekaniskt tröskverk som ska smörjas och bytas slussvingar, övervakas med dator och fan och hans moster...

Dessutom går en övermatad TYST...tyst...tyssssst... tyssssss.......t.....

Thermian verkar va´ en dyr grunka. Som krånglar. Och VÄSNAS. Och kräver underhåll och smörjning. På kedjor, kugghjul, dålig support, smörja koppen med spisvärta eller 5-56, bysmedslösningar i överflöd för att få den att funka, inga svar på mailen från Thermia, felaktigt monterad i stora serier... taskiga manualer så folk får böna och be att andra kopiera och e-posta... Vem f-n blir glad av sånt? När man själv får svarva av skruvarna mm? Exemper finns i överflöd på den här delen av forumet.

André - börjar det inte bli svårt att försvara din kära Thermiabrännare snart??? Det finns en gammal låt som heter - De sista entusiasterna - börjar du inte höra till den skaran..? OM man ser det krasst så är du nog den ende som har en fungerande pelletsbrännare utan det minsta problem. Vilket är lite märkligt. Jag påstår - som vanligt - att det ännu inte finns en pelletslösning som är underhållsfri. Oavsett vilken brännare man köper. Problemen kommer, som ett brev på posten...

Därför blir jag lite trött på dina inlägg som glorifierar Thermias brännare. Thermia har problem - liksom alla andra brännartillverkare - så enkelt är det. Förhoppningsvis så blir det bättre när produktutvecklingen fortskrider.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

snubblaren skrev:Menar du på fullt allvar efter allt i den här tråden att en Thermia inte kräver någon tillsyn? Fråga "Älghår" m fl om den saken...

En övermatad har jag kört över flera somrar och det var verkligen inga som helst problemzzz... funkade perfekt. Varför tror du att det skulle vara något bekymmer?
Sen brukade jag sota pannan efter varje pall vintertid, blev 6-7 gånger per säsong, tog brännaren samtidigt. Normalt underhåll med andra ord. Att sota brännaren gick snabbt, 2 minuter max. That´s it...
Hellre det än ett mekaniskt tröskverk som ska smörjas och bytas slussvingar, övervakas med dator och fan och hans moster...

Dessutom går en övermatad TYST...tyst...tyssssst... tyssssss.......t.....

Thermian verkar va´ en dyr grunka. Som krånglar. Och VÄSNAS. Och kräver underhåll och smörjning. På kedjor, kugghjul, dålig support, smörja koppen med spisvärta eller 5-56, bysmedslösningar i överflöd för att få den att funka, inga svar på mailen från Thermia, felaktigt monterad i stora serier... taskiga manualer så folk får böna och be att andra kopiera och e-posta... Vem f-n blir glad av sånt? När man själv får svarva av skruvarna mm? Exemper finns i överflöd på den här delen av forumet.

André - börjar det inte bli svårt att försvara din kära Thermiabrännare snart??? Det finns en gammal låt som heter - De sista entusiasterna - börjar du inte höra till den skaran..? OM man ser det krasst så är du nog den ende som har en fungerande pelletsbrännare utan det minsta problem. Vilket är lite märkligt. Jag påstår - som vanligt - att det ännu inte finns en pelletslösning som är underhållsfri. Oavsett vilken brännare man köper. Problemen kommer, som ett brev på posten...

Därför blir jag lite trött på dina inlägg som glorifierar Thermias brännare. Thermia har problem - liksom alla andra brännartillverkare - så enkelt är det. Förhoppningsvis så blir det bättre när produktutvecklingen fortskrider.
den bara går o går vist Thermia har haft problem med en del brännare "vilken tillverkare har inte haf det?" men dom flesta bara går o går utan vare sig olja eller spisvärta och den behöver inte övervakas med en dator. "Men den kan övervakas"

vist suporten är väl inte den bästa men dom vaknar väl förhopningsvis snart.

Så jag tycker vi kan fortsätta att glorifiera Thermia brännarna :D :D
Thermia Biomatic 20+
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Tyvärr kan jag bara hålla med snubblaren. Jag var inne på forumet för ca ett år sedan och kollade runt på olika frabrikat och bestämde mig för helhetslösningen med en Thermia Biomatic 20+. Jag har haft strul och andra med mig. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag inte köpt min utrustning från Thermia. Jag är innerligt trött på supporten som lovar att återkomma om man har turen att överhuvud taget få tag i någon. Sedan går veckorna utan att man får svar.

Är det möjligt att köra en PellX i en Biomatic20+ panna? Jag är ärligt talat väldigt sugen att testa. Visst känns det surt att säga så när man investerat 75 papp på något man trodde var det bästa. :x

Och är det någon som vill lägga ett bud på min brännare? :oops:
Senast redigerad av ing._med_pellets den fre 28 okt, 2005 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Skriv svar