Video of thermia bequem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Kan otäta eller slitna slussvingar ge tjuvdrag vid glödhållning? :roll:
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ing._med_pellets skrev:Kan otäta eller slitna slussvingar ge tjuvdrag vid glödhållning? :roll:
Japp, det är inte bra att ha dåliga slussvingar. Min A3:a tappar glöden eller så bryter värmevakten på brännarröret pga att glöden börjar vandra in i brännaren och dess internförråd.

Dåliga slussvingar ger driftsstörningar iallafal på Ecotecen, skulle tro att det är likadant på Bequemen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
henricnystrom
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:04

Gnissel...

Inlägg av henricnystrom »

Min bequem-brännare har gnisslat ifrån första sekund. En kompis körde igång sin samtidigt som min och den gnisslar också. Jag jämför det med som att strypa en katt.. Jag tror att det kan låta så i alla fall!!!
Jag skall snart ringa och be att Thermia kommer hem och tittar på brännaren. Det är ju trotts allt garanti och kommer dom inte då...
Ja då ska jag åka dit med brännaren och hmmm. jag får fundera ut något. Nya grejor skall inte låta så här.
Pellets känns ok.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Dåliga slussvingar ger driftsstörningar iallafal på Ecotecen, skulle tro att det är likadant på Bequemen.
De är nog ingen skillnad med bequemen.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tippx
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 13 aug, 2005 19:13
Ort: Älmhult
Kontakt:

Inlägg av tippx »

Som någon skrev tidigare i tråden så har jag beskrivit ett liknande fel i "Åtgärdade fel"-tråden. Min brännare tjöt/visslade något fruktansvärt när internskruven gick. Vi skruvade bort brännarkoppen och gjorde skruven helt ren med sandpapper. Det hade kommit in så mycket skit mellan änden på skruven och koppen så att det knappt gick att rotera den med handkraft, därav missljudet. Smorde även in änden med kopparpasta och sedan dess är den helt ljudlös.

Min brännare var dock begagnad, detta ska givetvis inte behöva göras på nya brännare.
[<<< Thermia Bequem 15 (-01) cTc Total (-81) Veckoförråd (ca 300 kg) >>>]
ing._med_pellets
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
Ort: Vallentuna

Inlägg av ing._med_pellets »

Är det någon som har oljud från växelhuset som driver kedjan? Förutom gnissel från axeln, låter mitt växelhus som om det ska ge upp när som helst. Det rasslar och burrar som om alla kugghjul satt lösa innuti. Min leverantör sa att han skulle fråga Thermia vad som kunde vara fel...men han har inte återkommit i frågan (surprise :cry: ) Detta var i februari i år. Det har inte blivit värre men jag undrar hur länge det håller ihop.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ing._med_pellets skrev:Är det någon som har oljud från växelhuset som driver kedjan? Förutom gnissel från axeln, låter mitt växelhus som om det ska ge upp när som helst. Det rasslar och burrar som om alla kugghjul satt lösa innuti. Min leverantör sa att han skulle fråga Thermia vad som kunde vara fel...men han har inte återkommit i frågan (surprise :cry: ) Detta var i februari i år. Det har inte blivit värre men jag undrar hur länge det håller ihop.
Du kanske har råkat ut för samma problem som har funnits på vissa Ecotecer. Nämligen ett växelhus utan fett.

Då finns det väl "bara" två saker för dig att göra.

1. Vänta på att din leverantör/Thermia reagerar. Förhoppningsvis före garantins utgång och innan växeln rasar.

2. Åtgärda själv med ett resultat att garantin inte längre gäller, men att växeln kanske tystnar och inte rasar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Efter sommarens stillestånd har jag nu fått samma gnisslande ljud i min Ctc ecoflex. Den lät inget i våras när den var ny. Men nu gnisslar det nåt fruktansvärt. Kommer det att gå över eller måste man ha hit fackfolk för kontroll?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:Efter sommarens stillestånd har jag nu fått samma gnisslande ljud i min Ctc ecoflex. Den lät inget i våras när den var ny. Men nu gnisslar det nåt fruktansvärt. Kommer det att gå över eller måste man ha hit fackfolk för kontroll?
Gnisslar den hela tiden el bara då den är kall??

Då min börjar gnissla brukar jag suga ur koppen med grovisen.. Men din är väl rengjord?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bearZ
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: fre 29 jul, 2005 12:06
Ort: STHLM/Spånga
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

Jag fick mitt gnisslande att sluta med silicon på slussvingarna.
Men det höll bara ett tag. Jag tog siliconspray.
Kanske ska prova med siliconfett nästa gång jag behöver ta i sär den.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Skriv svar