Nybörjare behöver hjälp!

xdigger
Pannrumsnisse!

Re: Nybörjare behöver hjälp!

Inlägg av xdigger »

På klas i sjön så finns det analog rökgastermometer för 99kr som du sätter i rökröret, inte fel att ha en sån monterad.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

låter kanske mer exakt? Läste att klas digitala stektermometer visar upp till 30c fel, kanske lite väl oprecist.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Njae, kanske inte så exakta, vet ej faktiskt, men du får ett hum om var du ligger i alla fall.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

gött, tack för tipset! Får bli en julklapp till pannan då :)
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Japp, inte fel, köpte sån till vedpannan för att veta att man inte eldar upp kåken.. ;)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag har haft en sån här i flera år och kan sitta uppe vid datorn och se när pannan går igång :D
http://www.jula.se/tradlos-stektermometer-943106
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Om du kollar vart andra änden av kabeln med den vita kontakten på brännaren tar vägen,så har du givaren till brännarens termostat där.
För att kolla justeringar på brännaren,kan du slå av strömmen och sen ta bort kontakterna på brännaren.Tag sen bort den gula kåpan,så ser du bättre alla delar.Sätt tillbaka kontakterna.För att sänka stopptempen så tar du en liten mejsel och vrider till vänster där du har symbolen C.Jag tycker 90 grader verkar högt,så ställ ner till ca 80 grader i stället.Hålen till vänster är justering av brännaren.Power=matning pellets,Start=startdos
Fan HI=fläkt hög,Fan LO=fläkt låg.Om du tar bort byglingen på gaveln av kretskortet,så kör den bara på hög drift och blir inte så känslig om det är snål matning.
Här kan du testa vad du har för inställning nu och ev.ändra om det behövs.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 2bc7#49633
Du får återkomma om nåt är oklart.
Kolla vid vilken temperatur brännaren brännaren startar och stoppar.
Elpatronen kan du ställa in på 55 grader,så hjälper den till ifall brännaren skulle stanna eller inte hinna med.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

Tack Taxen, jag ska testa mig fram och se vad jag kan lyckas med.

Vad ska jag ställa vredet på pannan som rör brännaren på(bild 1, dvs inte elpatronen utan den undre)? eller är det inte något att bry sig om som nämndes tidigare?
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

kexan skrev:låter kanske mer exakt? Läste att klas digitala stektermometer visar upp till 30c fel, kanske lite väl oprecist.
Var det inte tvärtom kanske? De analoga termometrarna som saknar justeringsskruv är i alla fall ofta rena skräpet. Min visade på 79 grader i kokande vatten. Tror jag har 5 st olika digitala stektermometrar från CO och Jula och felvisningen mellan dem är inte mer än en grad. Den digitala tekniken har gått segrande fram på alla områden.
Visar en digitaltermometer 30 grader fel beror det på att någon eldat ved i pannan utan att ta ur termometern så att termometern blivit sönderbränd.
Skulle köpa den härpå CO:
http://www.clasohlson.com/se/Stektermom ... 0#moreinfo

Vredet på pannan har som jag kan förstå ingen funktion när brännaren har egen tempstyrning.
Möjligen kan brännarens drivström vara kopplad över oljetermostaten. I så fall slocknar brännaren helt om vredet vrids ned till låg temperatur. Bara att prova så vet du mer.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

tack Broberg, det är en sådan vi har hemma. Vi får helt enkelt prova, vi köpte både en digital och en analog.

Då låter jag bli den o fokuserar på brännarinställningarna.

Stort tack alla för snabba och bra svar, återkommer säkert när jag lekt med inställningarna :)
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

hur mycket behöver man vrida för att vrida ner 10c på brännaren? vred inte ens ett kvarts varv nu på C
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Varför ska du vrida ned brännarens inställningar 10 grader. Då går ju elpatronen i och brännaren kommer inte att starta sedan. Så länge temperaturen i pannan inte stiger högre än 87-88 grader är det finemang.
Låt aldrig brännarstarten bli lägre än 65 grader.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det beror på vilken processor som sitter i brännaren.Det normala är 12 graders hysteres och då går brännaren mellan t.ex 70 - 82 grader.Finns också att köpa 20 graders hysteres.
Elpatronen går bara igång under 55 grader och stannar alltså vid 55.Den blir bara i reserv.
Pelletseldare sen -00
kexan
Gallringsobjekt

Inlägg av kexan »

tror att den startade bränning vid 80 förra inställningen, har ändrat på den och den närmar sig 70 så ja håller på o skruvar upp den lite. Läser den av i realtid, dvs kan ja skruva upp den tills den påbörjar cykeln eller är det någon släpande avläsning av inställningen?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nästa gång den är nära den temp du vill att den skall stanna,så skruva lite lite till vä.tills den slår av brännaren och kyler.Då har du hittat stopptempen som du vill ha den.Det är bara stopptempen som du ändrar med skruven.Starten är styrd av processorn.
Pelletseldare sen -00
Skriv svar