Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av Icecap »

En Janfire Flex-A har INTE dessa "allvarliga" problem med styrboxarna som protoflax påstår! Men sant är att en del av den stora mängd har kommit till slutet på deras "liv". Det är ett moget produkt och anskaffar man nyaste styrboxen har man likaväl 4 olika effektlägen. Detta är en del mer än vad många andra brännare kan skryta med.

Men ändå kan jag hålla ned till viss del: vill man ha pellets är det lika bra att skaffa en modern och ny brännare från början, speciellt om den inte är en integrerat del av en panna. Då kan man klara sig med en bra brännare och klara värmebehovet och när det sedan är dags/tid/ork till att fundera på annan panna kan brännaren följa med.

De begagnade brännare som säljs är oftast dom som folk vill av med, speciellt om de säljs under vintern. Har man haft pellets och har bytt till BVP kan det knappast vara för att man anser att pelletsanläggningen har fungerat bra, BVP är ju en investering som heter duga och det är nog mycket få som anser att det är värd det av bekvämlighetsskäl.

MattisH: I era beräkningar av "rätt" uppvärmningsform kommer det att ingå en massa parameter som inte är kända på förhand. Pelletsprisutvecklingen, räntautvecklingen osv. Men en sak kan jag redan nu fastställa: pelletsanläggningar är lite som en gammaldags bil. Man måste pyssla lite om det och det är mycket bra om man kan pilla och justera själv, det sparar många pengar och det är definitivt inte alltid att de professionella vet vad de gör, det finns många skräckexempel att läsa om professionella där kunden vet att när den professionella har gjort ett jobb får man ställa allt rätt igen.

Och innan ni blir skrämda från pellets och vill ha leveranssäkerheten som LVP ger: kolla med försäkringsbranchesn tal över havarerade LVP-pumpar. Det är skrämmande läsning...

Det enklaste och bekvämaste system är fjärrvärme, bara synd att det brukar vara dyrt i drift.

Jag hade en SAAB 96 för en del år sedan, den gick som en klocka - men det berodde på att jag kollade/justerade tändningen lite då och då, kollade oljan, vatten och allmänt hade kolla på bilen - och det samma gäller pelletsanläggningar.

Fattar du/ni inte hur det fungerar är det inget för er, är ni lagom händiga är det inget att vara rädd för alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av bergatorparen »

Efter att ha tittat på planritningen, så ser jag att man faktiskt kan ha en pelletspanna i det nya, mindre pannrummet. Man ansluter den helt enkelt till en Schiedel skorsten antingen på utsidan eller som går upp genom huset från pannans uppställningsplats. Kontakta Schiedel här i Sverige så får ni lite material att bygga beslutet på. http://www.schiedel.se

Pannan på Blocket ser ut att vara en tidig Pellux, och den var inte så tokig. Janfire Flex A är en brännare som är gammeldags - lite som en SAAB 96 eller en Volvo 240: Bra och driftssäker så länge man pysslar om den och håller den ren. Det som är värd att märka sig med den här teknologin är att den är avsevärt bekvämare än ved, men inte så bekväm som vi f d oljeeldare skulle velat ha. Det är lite som på våra föräldrars tid: Man fick hålla efter och se om värmeanläggningen - och kanske är inte det så dumt, för då upptäcks småproblem innan de blir fullvuxna "monster". Jag har själv en anläggning som fordrar mycket pass, men peppar-peppar-ta-i-trä: Jag har inte haft driftsavbrott med den kanske just av den anledning att jag tvingas hålla efter hela tiden - men visst skulle jag velat ha något som gav lite mindre pass :lol:

Mitt råd: Köp en ny pelletspanna för skall man först ha olägenheten med att installera något, så kan man lika så gärna ha något som andra inte eldat ihjäl redan. Det är inget problem att docka en VP med en pelletspanna i den mån man vill/måste ha VP, och de nya pannorna är mer bekväma än de som var för ett decennium tillbaka. Med en energideklaration på 1,7 kubik olja, så kan du räkna ca 4 pallar pellets som ger då en bränslekostnad kring 10 - 11 000 kronor per år. En el panna skulle dra kring 25 000 kronor i el, med LVP kommer du ner i ca hälften - samma som pellets. Men detta är under förutsättning att deklarationen faktiskt stämmer. Det kan komma att komma år då man eldar för avsevärt mer, och givetvis motsatta ytterligheten (som ju är den trevligare varianten). Tänk och räkna oavsett noga genom det hela och när ni söker information, så ladda ner manualen till den påtänkta produkten och läs den noggrannt så få ni en bättre insyn i vardagen med den produkten än vad produktbladen ger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av stereotypen »

CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av msh16 »

Att docka en luft-vattenpump mot en pelletspannaär väl just vad man inte ska göra.Speciellt inte om man planerar en ny anläggning. Ibland blir rekommendationerna konstiga. Väljer man en bra och användbar luft-vattenpump blir det tillräckligt dyrt ändå. Luft-vattenpump ger bäst utbyte om den går direkt mot värmesystemet.
Av JanfireFlexA är det förmodligen de gamla opraktiska som säljs i massor. Ingen fotocell som känner av om det brinner. Ingen inbyggd termostat heller (möjligt jag har fel där). Tio minuters friblåsning först innan startdosen åker i och tändningen kan börja. Inte så lyckat i en gammal kombipanna också att man inte kan ställa in effekten till ett önskat värde. I min kombi ska man ned till 11 kW innan rökgaserna blir acceptabla.
Sista nackdelen som jag ser det är att man inte enkelt kan mäta upp skruvens matning per minut inför ett byte av pelletssort och sedan mäta igen efter pelletsbytet för att se hur mycket pelletsmatningen ändrades.

Jag skulle bevaka Blocket och slå till när tillfälle uppstår på någon modernare brännare av framåtbrinnande typ för det tar väl några månader inan tillträdet blir.
Är man väldigt praktisk av sig kan man installera en begagnad pelletspanna men ska man betala för installation är det bättre med en ny panna direkt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av Psycho Dave »

msh16 skrev:Av JanfireFlexA är det förmodligen de gamla opraktiska som säljs i massor. Ingen fotocell som känner av om det brinner.
Ja där fick du med alla Flex-A då ingen av dem har fotocell.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av Icecap »

Och samtidig Janfire NH... Janfire använder nämligen inte optisk avkänning för flamvakten, de använder temperatur av stabilitetshänsyn.

Detta var dock inte fallet på de tidiga Flex-A men med en nyare styrlåda och ett flamvakts-kit kan man lägga till denna funktion. Denna funktion är dock "medfödd" sedan länge.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MattisH
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 31 dec, 2012 16:31

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av MattisH »

Ja, jag säger då det... Det är inte lätt, magkänsla och tänka på alla rekommendationer.. Men det är ju mycket som är motsägelsefullt också..

Jag tror att jag kommit fram till hur jag ska göra... Eftersom vi flyttar in när sommaren börjar så kör vi på elen en stund. Vid bad osv kan man ju faktiskt tända veden och köra med...

Sen känner man sig för hur man ska göra med panna, gillestuga och möblering och utgår därifrån.

Hur lång livslängd beräknas en pelletspanna ha? (hur långt är ett snöre "typ")
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av bergatorparen »

Nej lätt är det inte. Olika erfarenheter och olika preferenser ger olika rekommendationer. En pelletspanna har en normerat livslängd om ca 20 år enligt producenterna - vilket låter vettigt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MattisH
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 31 dec, 2012 16:31

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av MattisH »

Upp med denna tråd igen..

Jag hade bestämt mig för värmepump till kompisen ringde häromdagen och tipsade om en blocketannons att det fanns en komplett pelletsanläggning med en panna från 00 och en brännare från 06 för 4500:- nära hemma. Missade naturligtvis denna och har nu börjat fundera på pellets igen.

Med en billigare pelletsanläggning kan jag skjuta en investeringskostnad för annat värmesystem på framtiden. Får jag betala 20000 för en anläggning så är det ändå mer än 80000:- mindre än för motsvarande markvärmeanläggning.

Naturligtvis kan man köra vidare med kombipannan som står i källaren, men en nyare panna hade ju inte varit fel.

Det dök iaf upp en Pellx från i hemstan för 4500:- inkl. skruv. Är det något att ha, kanske till bef. panna eller någon bättre begagnad?
Eller en Thermia BeQuem 20 kW, har denna uppåtbrinnande låga??
Fungerar en CTC 1200 family bra till pellets?


Eurotex, Vikingbio, eurofire, pellx, Thermia: Vilka är säkraste kortet att köpa?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av bergatorparen »

Thermia BeQuem är uppåtbrinnande och kan användas i den befintliga pannan, men inte i CTC 1200 eftersom denna har för låg takhöjd i brännkammaren. CTC 1200 och PellX fungerar bra ihop, men PellX och Duplomat pannan går inte nödvändigtvis så bra ihop med mindre du är pannrumsnörd som har tålamodet att pyssla och pyssla med anläggningen tills att du får den göra det alla vevar med armarna, rullar med ögonen och gormar att är omöjligt :lol:

Skall du ha den befintliga pannan, så är det BeQuemen du bör satsa på, skall du ha en CTC 1200 är det PellX.

CTC 1200 måste sotas och askas ur efter varje eldat veckoförråd om 300 liter oberoende av brännarmärke helt enkelt därför att brännkammaren är liten och tuberna trånga. Men pannan är mycket effektiv, så det går inte åt onödigt mycket pellets i de pannorna. Sotning och uraskning är förhållandvis enkelt när man väl lärt sig det - och kommer i håg att använda andningsskydd - ALLTID eftersom trädamm och sot och aska är hälsovådliga produkter som man inte vill andas in.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MattisH
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 31 dec, 2012 16:31

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av MattisH »

Så om man skulle slå till på Pellxen och hitta en family 1200 för 5000:- så har man en bra anläggning för mindre än 10000:-?

Då skulle jag nämligen kunna tänka mig skaffa det redan nu, så behöver jag inte tänka på värmesystemet (större investeringar) på något år..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av bergatorparen »

My point exactly :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av sänkan »

Lyd de goda råd du fått tidigare i tråden och undvik Pellx. Varför ska du slå till på det som ger dig mest problem?
Läs i trådarna på forumet om alla problem som hemmaeldare får med Pellx och KMPbrännare.
Egor Duplomat är inte en så dålig kombipanna. Varför du ska byta till en annan oljepanna som CTC1200 förstår jag inte riktigt. Jobbet med uraskning av pannan varje vecka blir samma.
CTC1200 + Pellx blir inte en "bra anläggning" utan just en oljepanna med en mycket gammalmodig brännare.
Tänker du betala någon för installation av pannan eller gör ju jobbet helt själv?
Gör du jobbet själv och har tid så inget fel att byta panna men betala för installation av en oljepanna är inte kostnadseffektivt.

Får du tag i en riktig pelletspanna är det en annan sak.
Ska du elda med pellets många år i framtiden lönar det sig att stoppa in en pelletspanna men du ska ha tur att få tag på en begagnad till bra pris.

Ska du ha problemfri pelletseldning i oljepanna-kombipanna så beror 75% på brännaren om det blir bra..
Eurofire är den enda brännaren av dem du nämner som är något att reflektera på av de framåtbrinnande.
Du hade tillträde om ett par månader och behöver inte rusa iväg och köpa det som säljs i massor på Blocket för det är mest sånt som folk vill bli av med. Vänta in rätt tillfälle i stället så att du får något som är bra.
En bra brännare i din nuvarande panna kan du flytta över till en begagnad pelletspanna senare.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
MattisH
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 31 dec, 2012 16:31

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av MattisH »

Ja, jag vet faktiskt inte riktigt varför jag ska byta panna... Skiter jag i det så är det "bara" montera dit brännaren. Tid har jag gott om och pelletsen behövs ju egentligen inte förrän framåt hösten.. Kommer undan ännu billigare om man skiter i pannan.

Hur ser ni på att montera en VVB efter pannan för att köra på sommarhalvåret istället för pellets eller elpatronerna? Dom är lite effektivare på att tillverka varmvatten väl? min tanke var att sätta den i serie med en bypasskoppling för att på vintern ha en möjlighet att koppla förbi VVB och låta pannan tillverka varmvattnet..
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av broberg »

Varmvattenberedare är en riktigt bra ide.
Gör det något om varmvattent från pannan går genom elberedaen sedan? Ska du bada eller duscha är det bra om elberedaren kan gå in och ge tillskott.

Bypasskoppling förbi pannan är nog bra att ha till en ny panna på sommaren då 5 gradigt vattenledningsvatten annars får spola genom pannan och ge kondensrost i eldningsdelen. Till en gammal panna spelar det väl ingen roll.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Skriv svar