Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Funderar på pelletsbrännare till kombipanna

Inlägg av bergatorparen »

PellX är okvädingsord här inne på grund utav saker som skedde för 7 - 8 år sedan. Det är ingen dålig brännare dock. Men man måste kunna förbränningsteknik för att få den att gå som den skall.

Men skall jag vara helt ärlig: Glöm pellets. Gå hellre på VP för pellets är en lösning som jag i varje fall anser vara dyr och otrevlig med den dammyra man har i pannrummet varje gång det är sotningsdags. Dyr är lösningen därför att det finns ingen brännare som har billiga reservdelar. Här skall du få ett gott råd som heter duga: Gör en energiutredning på kåken, och se var du behöver sätta in åtgärder. Strunta i pannor och pellets. Se om kåken så att den får det bästa möjliga klimatskal, sedan när det är klart, så kan du besluta dig för vad du skall göra. Att börja med att byta värmeanläggning är att börja i fel ända. Det som kan ske då är att du först skaffar en dyr värmeanläggning, sedan upptäcker du att stöga läcker som ett såll, och när det är åtgärdat sitter du med en större och dyrare värmeanläggning än du någonsin igen kommer behöva. Jag gjorde det felet att jag startade med pannan, och höll på att få gå ifrån kåken. När jag öppnade väggen mot nordost, fick jag chock: Tre varv med stockar var ruttna och skadodjursangripna. Efter att jag åtgärdade det, så har uppvärmningen blivit effektivare och lite billigare. Nu kvarstår att isolera så mycket det går, och renovera systemet med nya rör och radiatorer. När allt är klart, hoppas jag att behovet för energi är så lågt att jag kan klara mig med en elpanna - eller en luft/vatten pump med pelletsen som backup.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MattisH
Ungskog

Inlägg av MattisH »

Det är väl snarare för att slippa ha en tomgångskostnad för att hålla vattnet varmt i VVB som jag tänkte koppla förbi den.
MattisH
Ungskog

Inlägg av MattisH »

Som sagt så kommer det en markvärmepump som ska installeras, men just nu så ska jag skjuta på den investeringskostnaden. Att hitta en begagnad brännare som man installerar och sen kör med ett tag ser jag inte som några konstigheter. Visst kanske knepigt att ställa in och få till att fungera bra, men det är ganska roligt också, iaf så länge man har värme i huset.
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Det är väl bättre att köpa något begagnat som är enkelt att installera och fungerar redan från början i stället för att agera Blockets sopgubbe. Blir ju bara bortkastad tid helt i onödan. Sedan vill du kanske också åka ifrån huset någon dag utan att oroas över att komma hem till en rykande askhög.
Vara ekonomisk är en dygd men någonstans finns det gränser. :)
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

En sak jag kom att tänka på: En del rörisar tar begagnade brännare i inbyte när deras kunder köper nytt. Dessa inbytesbrännare renoveras och testas, så det kanske är ett säkrare sätt att skaffa en brännare än att köpa via Blocket och få skräp som det kanske kostar skjortan att få rättsida på?

Men här är det att jag inte får räknestycket att gå upp: Du skall ha detta bara för ett år eller så, och då skall du ha brännare, du skall ha någon form av veckoförrådslösning och det hela skall installeras. Där har vi 15 000 kronor även OM du köper på Blocket. Köper du en brännare till 4500 kronor, är risken där att du köper ett sluteldat vrak som du kanske får kosta på en del 1000 lappar för att få i brukbart skick. Sedan skall du ha pellets - låt oss säga 5 pallar som går loss på 11 000 kronor, då har du bränt av 26 000 kronor redan - och sedan kommer kanske kostsamma servicebesök under vintern. Du HAR en fungerande panna med el patroner och en fungerande oljebrännare. Köp hellre olja för 25 000 kronor och slipp oväsendet med pelletskonvertering och allt det innebär. Om du hade sagt att du skulle ha pellets som varaktig lösning, skulle jag nog inte varit så negativ - men att lägga så mycket pengar och arbete på något som bara skall vara ett provisorium? Och sedan ha besväret med att sälja av det sedan? :shock:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MattisH
Ungskog

Inlägg av MattisH »

Jag ska inte köpa någon olja! Oljan kommer man få betala mängder med pengar för, minst 26000:- för 2 kubik och då räcker det inte i ett år ens.

Installationen av brännaren gör jag själv, veckoförråd och skruv ska ingå i det jag köper. Eurofire rekommenderar många här så jag håller utkik. Bara slå till om det dyker upp någon ju..

Att installationen ska köras ett år vet jag faktiskt inte, fungerar det bra så kanske jag kör 5 år på det. Känner jag att jag inte behöver bygga ut min gillestuga kanske jag köper en ny panna för pelletsen om det är något för mig. Fick offerten på markvärme igår och jag tappade lusten. Iofs säkert inte den billigaste, men att slänga upp 154k efter rotavdrag är jag verkligen inte sugen på just nu..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Då ändras ju förutsättningarna. Jag skall hålla med om att oljan är hiskeligt dyr, och eftersom markvärmen nu går i papperskorgen, måste jag nog säga att Eurofire är en fin brännare - men kolla så brännarkassetten är intakt på den du köper eftersom en ny kostar 2500 kronor. Alternativt kan du skaffa en ny Eurofire eftersom dessa brännare inte tillhör de dyraste och de nyaste har bättre styrsystem sett ifrån en användarsynpunkt - OCH skall du ha pellets i framtiden med, så har du då redan en ny brännare och behöver bara fundera på panna.

En sak du kan fundera på under åren som kommer är luft/vatten pump. NIBE har ett system som kallas Split som är gjort så att man kan ansluta flera värmekällor, och kostnaden för det hela blir kring 2/3 av markvärme och inte mycket mindre effektivt. Om jag får alla parametrar att stämma, kommer nog det att bli min lösning här hemma när jag förhoppningsvis är klar med renoveringen om 4 - 5 år. Tro mig: Pellets är något man blir less på i längden - såvida man inte har råd med en Hargassner, en Buderus eller en Viessmann panna, för då behöver man bara kolla så man har pellets - allt annat går per automatik.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MattisH
Ungskog

Inlägg av MattisH »

Att köpa en genomgången av en röris som fixat till den är en bra idé. Sett några på blocket som sälja så..

Min plan är att faktiskt vänta lite med att köpa tror jag om det inte dyker upp ett klipp :P . Utbudet på blocket och övrigt borde öka efterhand som värmebehovet i hus runtomkring minskar och folk börjar byta värmesystem?

Markvärmen är slagen ut tankarna några år framåt iaf. Luft/vatten tror jag nästan är mer ekonomiskt riktigt här i södern och gärna så att man kan koppla in något förbränningssystem. Så väldigt mkt skiljer det inte i förbrukning per år, det enda är ju att man har en lite mer konstant värmekälla än luften..

Säg att jag köper en ny brännare för att köra på några år.. Ska man köpa en framåteldare då för att vara kompatibel med framtida pannor? vad jag förstod av text ovan så fixar min kombipanna både uppåt- och framåt låga?
MattisH
Ungskog

Inlägg av MattisH »

Exempel på paket som jag håller utkik efter: http://www.blocket.se/varmland/Komplett ... a=23_4&w=3
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Kombipannan kan använda både uppåt och framåteldande brännare, och de flesta nya pannor har brännkammare för framåteldande brännare eftersom detta är den vanligaste typen av brännare. En Eurofire i din kombipanna, gärna då i kombination med ULMA doserskruv, och en effekt kring 12 kW, borde ge en skaplig värmeekonomi. Mer effekt än så, och Kari Kråka uppe på skorstenen blir glad. Så gott som alla äldre pannmodeller har problem med verkningsgraden eftersom de inte är gjorde för biobränsle. Biobränsle ger en avsevärt större avgasmängd än till exempel olja, och i och med att äldre pannor som regel har små värmeupptagande ytor, så måste brännareffekten anpassas efter dessa.

Luft/vatten system kan utrustas med utjämningskärl och en mindre laddpanna för pellets som hoppar igång när värmepumpen inte mäktar med - och det är ca 14 dagar skulle jag tro i snitt varje vinter i södra Sverige. Annars klarar LVP av idag temperaturer ner till -20. Utjämningskärlet ökar vattenvolymen i systemet och förebygger knäppningar och ojämnheter i värmekomforten samtidigt som det gör det möjligt att använda laddpanna utan stora ackumulatortankar. De flesta nya pelletspannor idag, är laddpannor beroende på att större delen av marknaden, som ligger på Kontinenten, vill ha system som kan samköra flera olika värmegivare per automatik - och i det sammanhanget är laddpannan med sin beskedliga vattenvolym perfekt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

MattisH skrev:vad jag förstod av text ovan så fixar min kombipanna både uppåt- och framåt låga?
En brännare till din kombipanna ska sitta i oljedelen där oljebrännare suttit om du ska få bäst ekonomi.
En framåtbrinnande brännare är det normala i oljebrännarutrymmet. I undantagsfall som i ctc265 kan oljebrännarutrymmet vara högt så att en uppåtbrinnande brännare går att montera. Min gissning utan att ha sett pannan är att oljebrännarutrymmet inte är av den höga typen där en uppåtbrinnande brännare går att använda.
Bäst att du mäter själv först i förbränningsrummet.
Begagnade Eurofire dyker upp ibland och ger enkel bekymmersfri eldning (har själv provat ett tag med Eurofire)
En brännare som du törs lämna påslagen om du åker bort över en dag.

Luft-vattenpump är en chanstagning nu när klimatet vintertid förutspås bli mycket kallare.
EU:s sug efter svensk elkraft sedan de tyska kärnkraftverken stängts av kommer att vara stort och svenska politiker drar alltid det kortaste strået i EU förhandlingar.
En luft-vattenpump av typ Nibe ger bästa COP värdet om den får gå direkt mot radiatorerna och inte mot någon tank eller panna. Har tittat på luft-vattenpumpar att komplettera pelletsen med höst och vår men priserna för en bra luft-vattenpump är för höga för att det ska löna sig.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Så du har också hört att klimatet vintertid kommer bli kallare? Jag har sett kartor från US Navy, som skulle kunna tyda på just en sådan utveckling, men eftersom jag inte är vare sig meteorolog, oceanograf eller klimatolog, vågade jag inte tro helt och hållet på det. Men de nya LVP klarar enda ner till - 20, och NIBE själv rekommenderar att pumpen går via en inomhusenhet. Utjämningskärl är till för att bättre värmekomforten och hindra knäppningar - så för egen del är det nog det jag kommer satsa på - i den mån att inte klimatet ändrar sig så mycket att LVP blir ointressant - vill säga. Och, ja: Svenska politiker brukar alltid komma tillbaka från Bryssel fattigare än de åkte dit :lol:

Edit: Jag har läst vad de politiskt korrekta forskarna säger, och det de kommer med är i stort sett dravel som helt undviker att förklara varför det skulle bli kallare här om Arktis blir isfritt större delen av året. Däremot har jag sett att oljeutsläppet i Mexikanska Golfen, har ledd till att Golfströmmen har stannat av, och att det heta vattnet hu leds mot kusten av Nordafrika och in i Medelhavet - som leder till att vi får mycket väder som kommer över Alperna och hitåt. Att jetströmmen har ändrats, tror jag mer kan förklara vädermönstren än PK maffians armvevande och utanomsnack. Hursomhelst tror jag fortfarande på att vi bör välja värmesystem som är flexibla och förståndiga. Sedan får vi ställa politikerna mot väggen och begära att de ser om svenska intressen och inte bara går efter att få klapp på skuldran i Bryssel och New York (FN)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MattisH
Ungskog

Inlägg av MattisH »

Jag har mest kikat på Mitsubishi Ecodan http://www.mitsubishivillavarme.se/prod ... ar/ecodan/

Eftersom en Inverterpump arbetar efter värmebehovet istället för on/off så kan man dessutom överdimensionera den något för att kunna krama ur lite mer..

Alt. Thermia Atec som fick bäst i test hos energimyndigheten.. Det ska också vara en fin pump.

lvVärmepump + solceller vill jag ha, men det får vänta..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det brukar sticka i väg och bli dyrt om man skall bygga ut både LVP och solfångare på samma gång, så det lämpligaste för ekonomins skuld är att ta det bit för bit. Då får man under tiden erfarenhet med huset och kommer kanske på sätt att reducera energibehovet så att när man kommer dit att man skall/kan bygga vidare, så blir det inte så omfattande och dyrt som man först trodd.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MattisH
Ungskog

Inlägg av MattisH »

Nää, inte fångare... Celler = elproduktion ;)
På sommaren ger ju pumpen som bäst och då är det inte mycket lönt att värma vatten. Bättre att tillverka el som man kan förbruka istället eller sälja ;)

Vi direktciterar ej, borttagen. Forumet bli både svårläst och oöverskådligt om vi använder citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Skriv svar