Ställa in förbränning med "spik"-metoden?

Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Ställa in förbränning med "spik"-metoden?

Inlägg av jerjo »

Ecotec-brännaren, som installerades i mars 2011, gick med bra förbränning i drygt 1½ år.
Då började röken ur skorstenen bli synlig samt blev det blanka beläggningar både i pannan och rökgaskanalerna.
En servicetekniker justerade fläkt och matning efter instrument för "perfekt" förbränning och röken ur skorstenen blev osynlig igen.
Teknikern lovade också att de blanka beläggningarna skulle försvinna på några månader.

Nu har dessa månader passerats med råge men de blanka beläggningarna är kvar trots rengöring med viska. Röken är dock osynlig i både rökgaskanalens lucka och skorsten men även sotaren reagerade på beläggningarna.

Nu till "spik"-metoden, som verkar vara uppfunnen av Icecap?
Igår, efter att ha rengjort pannan, stoppade jag en bult i rökgastermometerhålet för att se utvecklingen.

Här en bild vid start:

Bild

Efter 24h ser bulten ut så här:

Bild

Bild

Syns inte så väl på bilderna men det är en blank och hård yta på bulten som ej smiter av sig, liknande den i pannan och rökgaskanaler.
Enda sättet att få bort den är med stålborste.

Förbränningen verkar alltså vara långt ifrån perfekt trots att ingen rök syns i rökgaskanal eller skorsten?

Antar att fläkten måste ökas för att få bättre förbränning - synpunkter?
Jerjo

Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Ställa in förbränning med "spik"-metoden?

Inlägg av Icecap »

Om det bildas en hård beläggning är det några delar av rökgasen som kondenserar på ytorna.

Då jag "utvecklade" spik-justeringen var det med bas på att bästa förbränningen är precis där det utvecklas sot - men bara ganska lite. En aning fetare förbränning ger kännbart mycket mer sot och en aning magrare förbränning ger nästan inget sot alls.

Detta du har upplevd har jag inget svar på - men min logik säger mig att du har en fet förbränning - men samtidig ett luftöverskott som kyler ner rökgasen till en gräns där "tjäran" kan kondensera.

Detta tyder alltså på tjuvluft - men jag är ganska osäker på om det är svaret. Men kolla i vilket fall som helst

Sedan kan jag inte låta bli att få tanken - utan att veta ytterligare omständigheter kring justeringen - att det kan röra sig om luftbrist i pannrummet. Under justeringen kanske dörren stod öppet - vilket gav rikligt med luft - men när allt var klart stängdes dörren och ett svagt luftunderskott uppkom.

Bevisa gärna motsatsen för mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Ojojoj, du skapade många funderingar!
Tror dock inte att det finns någon tjuvluft men kan ju ha fel.

Vad jag dock vet är att dörren till angränsande rum stod öppen under injusteringen och även där finns ett luftinsläpp.
Så jag provar det enklaste först, efter att ha gjort ren bulten så låter jag denna dörr vara öppen.
Resultat kan förväntas under morgondagen här på forumet.
Nu skyndar jag mig ner till pannrummet för åtgärd!

Tack för Dina goda tips, de uppskattas!
Jerjo

Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Frågan är om temperaturen i förbränningen är för låg, kör du brännaren på väldigt låg effekt?
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Servicekillen ställde ned matningen från 79% (ca 16kW enl tabell) pga hög rökgastemperatur (ca 220 grader).
Nu är den ställd på 66% vilket torde vara ca 13kW. Rökgastemp vid rengjord panna är nu ca 170 grader.

EDIT: Nu är bulten rengjord och dörren till angränsande rum öppnad!

Bild
Jerjo

Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Det här är exakt det problemet jag har med min PE20 , men jag har ju en bequem.
Men det är ju samma typ av brännare.
Har inte hunnit greja med det, men har märkt att krämar man på med mer effekt så börjar tjäran flagna.
Det verkar vara svårt att köra på 10-13kw...o det är ju synd.
Fast det borde ju inte vara något problem, hoppas det löser sig för dig!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Jaha, situationen blir allt mera komplicerad!
Provar först med öppen dörr = mera luft.

Annars verkar det som jag får ge mig på att höja effekten?!
Jerjo

Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Ja, det kanske är så.
Fast det känns onödigt att köra på 15kw när man egentligen skulle klara sig med 10kw
Känns inte helt ekonomiskt..
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Svenn Antenn
Fröträd

Inlägg av Svenn Antenn »

Anders: testa och mät förbrukningen. Jag har ju samma panna som du fast en biobjörn.
Jag har mätt förbrukningen mellan 10, 12, och 15 kw ett par gånger och det går åt minst pellets när
Jag kör på 15 kw.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Har nu testat med öppen dörr till pannrummet under ett dygn - ingen förändring!
Bulten i hålet för rökgastermometern är alltså, återigen, belagd med en blank och hård beläggning.

Samma beläggning finns i pannan, efter 1:a baffeln - i förbränningsutrymmet men fram till 1:a baffeln ser beläggningen normal ut.
Från andra baffeln och så långt man ser fram till skorstenspipan är det svart och blankt.

Anledningen till att servicetekniker kallades hit var just detta bekymmer, som nästan verkade komma över en natt.
Hans åtgärd var att ställa in fläkt och bränslemängd för en lägre effekt men det var ju mest för att få ner rökgastemperaturen.
Han mätte även undertrycket i pannan till ca 1,6mm VP - kan man konstatera luftläckage på detta värde?
CO2 ställdes till 10,2%.

På grundval av att förbränningen försämrades så plötsligt så håller jag med Icecap om att det kan vara ett läckage, men var kan det läcka in tjuvluft på en Focus PE20?
Det finns ju bara tre luckor, blindluckan för brännare samt brännarhålet och allt ser OK ut.
Ser man en läcka på servicekillens mätinstrument eller kan man mäta sig fram till detta på något sätt?
Om mätbart så kanske det är servicekillen som måste ta reda på felet?

Höja effekten: Kanske Icecap har någon teori om detta kan hjälpa? Men beror det på kondensering så är det väl ingen lösning men kanske skall prova?
Förbrukning: Avläser förbrukning, grovt, varje dag och märker ingen större skillnad efter ändrad effekt.

Mitt första försök blir i alla fall att öppna en dörr till för att se om det kan hjälpa.
Jerjo

Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Vad fick han fram för O2 och CO?

Är svårt att säga om du har tjuvluft, man kan få en aning om det om askan är mörk och O2 värdet är högt

skulle kunna tänka mig at O2 ligger på 11-12% om CO2 ligger runt 10% utan tjuvluft
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Min spontana reaktion är hur du kan få till så hög rökgastemperatur i en PE20? Jag har en sådan och jag har kommit upp i som mest 160 - 170 grader på 18 kW, på 12 kW så ligger den mellan 120 - 140 grader. Har du plåten och två bafflar i pannan?

Angående tjuvluft så är det fem ställen det kan läcka på, du får helt enkelt kontrollera packningarna så att de ser bra ut.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Erik_73: Har tyvärr inga värden för O2 och CO noterade i mina anteckningar men askan ser ut som den alltid gjort.
Men du menar att man kan se ett läckage på mätvärden?
Då borde han väl reagerat om de låg utanför normen?

Får notera noggrannare vid ett ev nytt besök av service.

Psycho Dave: Jepp, jag har plåten och två bafflar monterade. Har dock alltid haft relativt hög rökgastemp men vet ej varför.
Skall kolla packningar, framförallt den vid blindplåten - de övriga kollar man ju vid varje rengöring.
Jerjo

Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Har du dragbegränsare?
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Nej, har inte dragbegränsare monterat.
Frågade servicekillen vid senaste besöket och han sa att med de värdena så behövdes det ej.
EDIT: Hans besked var, "har du undertryck mer än 2,0mm VP så behövs dragbegränsare".
Jerjo