Oväntat driftstopp! -Externskruv???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Oväntat driftstopp! -Externskruv???

Inlägg av johannaj »

Hej alla!

Fick ett oväntat driftstopp inatt, som jag funderar över. Trodde pelletsen var slut, men så var inte fallet. D v s inte i förrådet, men i brännaren var det snus torrt, eller rättare sagt, helt tomt på pellets. Misstänkte då att externskruven hade kärvat eller nåt, men då jag trycker ner knappen för matning av externskruven, på elektronikboxen, går externskruven precis som den ska. Inga konstiga ljud alls!!!

Jag fyllde internförrådet, genom att hålla knappen för externmatningen nedtryckt, tills den själv stoppade och startade sen om brännaren. Den har sedan fungerat felfritt igen och externskruven har således varit ingång många gånger sedan dess.

Mina funderingar är nu: -Hur visar sig problemet med kondensatorn till externskruven? Är det ALLTID så att de brummar i motorn, som inte "orkar" starta, eller kan det vara så att den periodiskt fungerar normalt och periodiskt strular... :?:

Undrar också om det finns någon startkondensator på själva motorn till externskruven (Janfires egen klassiska), eller endast den på ca 1-1,5uF som sitter i elektronikboxen?

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Oväntat driftstopp! -Externskruv???

Inlägg av Icecap »

Kondensatorfelet brukar komma smygande. I början kan den vara trög att starta, senare blir detta mer konsekvent.

Man kan väl räkna runt 5 år som levtiden för dessa komponenter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Oväntat driftstopp! -Externskruv???

Inlägg av johannaj »

Ok. Men tror du det är kondensatorn på kretskortet (1-1,5uF), eller finns det en större kondensator på själva motorn som också kan vara aktuell?
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Oväntat driftstopp! -Externskruv???

Inlägg av SB »

Kondensatorn för externskruvmotorn sitter under plintkåpan på motorn. Det är en vanlig startkondensator för motorer, och ska klara av spänning på uppemot 400-450 Volt. Jag vill minnas att den är på 14 µF men du gör säkrast i att kontrollera texten på den som sitter i plintkåpan på din egen motor.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Oväntat driftstopp! -Externskruv???

Inlägg av Icecap »

Som SB skriver är den kondensator i själva motorns kopplingskåpa.

Men en annan sak som kan ha hänt är att det har bildats valv i förrådet så att externskruven inte hade pellets att mata över. Man kan veta skillnaden när man får gång i motorn, om skruven matar över direkt från starten är det inte valvbildning, om det tar en liten stund innan den kommer igång med att mata över pellets är det ganska säkert valvbildning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Oväntat driftstopp! -Externskruv???

Inlägg av johannaj »

Tack SB och Icecap!

Ska kolla in stora kondensatorn då...

Det var iaf inge fel på pelletstillförsel till skruven. När jag körde skruven manuellt, rasade det ner pellets direkt, precis som vanligt.

Driften har fungerat precis som vanligt sedan jag startade om brännaren. Inga stopp eller konstiga ljud från externskruv eller motor på densamma.

Summan av kardemumman, felet kvarstår, eller förblir en gåta! ;) Antar dock att det återkommer vid MINST lämpliga tillfälle.... :shock:

Jag byter iaf både 1,5uF kondensatorn på kortet och motorkondensatorn och hoppas på det bästa! :P

Trevlig helg önskar jag er!!!

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Skriv svar