Val av brännare för ett helt nybörjare

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Icecap »

velund: en Janfire Flex-A med den nyaste styrning har ingen potentiometer alls faktisk. Men det är sant att de gamla styrningar har och att en del av dom numera är så pass gamla att komponenterna har börjat självdö. Så ämnar man att skaffa en Flex-A anser jag att man ska räkna in priset för en ny styrlåda direkt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av velund »

Javisst. 2200 spänn direkt på ett bräde bara för att komma igång att elda är inte vad man önskar sig.
Verkar ju också som om Flex A har problem att elda dagens pelletskvaliteter utan att lufthålen i rostret täpps igen.
Min brännares roster är av samma typ och jag känner igen problemen från den här vintern. Elda 7 dagar utan rosterrengöring som man gjorde förr går inte. Utvecklingen går mot brännare med självuraskande egenskaper och vill man elda pellets bekvämt får man nog se till att hänga med.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Erik_73 »

Har aldrig haft dom problem i min Flex-A som velund skriver om, det är inte den mordänaste brännaren men den har fungerat bra under dom 12år som den tuffat på här i alla fall, vid senaste rökgasmätningen som jag gjorde 19/5 efter 3 veckors drift så hade jag 4,4% O2 CO 537ppm CO2 16% verkningsgrad 96,5% lambda 1,27 UCO 680ppm
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

Verkar vara en hel vetenskap inom brännare och jag blir inte mkt klokare ju mer jag läser på nätet :)
Många verkar ha delade åsikter vilket är en självklarhet. Under sommaren kör jag på elpatron vilket jag gör varje sommar, men innan kylan kryper på oss igen så måste jag ha skaffat både pellets och brännare, så lite tid har jag på mig.

Saken är den att vi planerar på att köpa nytt hus snart, vet inte riktigt när men om ett par år. Hade det inte varit för den saken så hade jag nog köpt nytt och dyrt som man kan lita på.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Icecap »

Om du köper en bra och välfungerande brännare nu och senare flyttar till ett nytt hus kan det finnas tre olika scenario:
A) Nya huset kan behöva den bra brännaren. Skaffa då en annan brännare och montera i gamla huset närdet är dags och ta med den nya till nya huset.
B) Låt den nya välfungerande brännaren ingå i handeln så att du kan få hjälp att skaffa en splitterny brännare till nästa hus.
C) Nya huset behöver ingen brännare men däremot en kompressor lite då och då. Låt den bra brännaren sitta kvar i huset som säljs.

Den bästa lösningen jag ser är att skaffa en bra brännare till att starta med, när husbyte kommer närmre kan det vara dags att fundera om brännaren ska följa med i flyttlasset eller om du ska handla en ny och ännu bättre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

Nya huset kommer att borras och köras med bergvärme :D Less på allt som har med panna att göra.

Så det är enbart Ecotec A4/Bioline 20 och Ariterm Bequem som gäller?
velund skrev:Ecotec ska passa bra i din panna men det ska vara av modell A4 eller av modell Bioline 20. Ariterm Bequem är också bra men se upp med äldre modeller som har analog styrning och 15 kW som maxeffekt.
Du måste minst ha en 20 kW brännare till din panna.
Hittade en Bioline 20 på blocket, men där står det att det enbart är en 15 kW

Gjord för energibehov på upp till 25 Kwh men är fabriksinställd på 15 Kwh vilket passar de flesta villor.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Roli »

Jag trodde att "20" i namnet på Bioline 20 betydde att den max gav 20 kW..... Åtminstone gör min brännare det, men jag kanske har fel där.

Kan inte påminna mig att jag har sett någon Bioline som "bara" ger 15 kW i maxeffekt... :?:

Men om den är fabriksintälld på 15 kW så är det inga problem att justera i programmet så att den ger 20 kW.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Erik_73 »

Jag hade nog satsat på en brännare som går att köra på en effekt mellan 2-3kW och upp mot 12-15kW, anser det bara onödigt att köra på effekter långt över det huset och varmvattnet kräver och det är nog ganska få fall där man behöver effekt på över 12-15kW, tycker absolut att en Flex-A kan vara en vettigt alternativ för dig, man ser beg rätt ofta och med lite tur kan det sitta den senaste databoxen i dom också
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av msh16 »

Den pajkastningen om "låg effekt - hög verkningsgrad låg effekt hög verkningsgrad" tycker jag inte du ska blanda in Injen i som bara vill ha en brännare som fungerar problemfritt ett år.
För oss vanliga dödliga gäller att brännaren ska kunna avge tillräcklig effekt för att undvika för låg rökgastenperatur och skador i skorstenen orsakade av kondens.
I den pannan,CTC V25 tycker jag rekommendationen om en brännare som kan klara att köra på 20 kW är helt utmärkt. Därmed är ju inte sagt att man MÅSTE köra på 20 kW. tänker man lite i förväg slipper man problem som t.ex. för liten brännare.
Moderna brännare har möjlighet att ställa in effekten till den önskade inom ett brett effektområde och det har inte Janfire Flex A.
Ska Injen ändå köpa en gammal enklare brännare utan egen termostat så finns det ju också Iwabo, Nibe och TB Mini som har möjlighet att välja effekt ganska fritt och inte samma behov av nya styrboxar.

Här finns tillfälle på en Eurofire t.ex. Skulle fungera bra och har ett skapligt andrahandsvärde när den ska säljas.
http://www.blocket.se/malmo/Pelletsbran ... ?ca=10&w=3
Egen termostat, modern PLC styrning men ingen automatisk uraskning.

En Ecotec eller Bequem knuffar själv ur askan ur brännarkoppen så underhållsintervallerna blir längre än för en oljepannsbrännare utan automatisk uraskning där askan stannar kvar i brännarskålen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Erik_73 »

msh16 Flex-A går att ställa mellan 6kW och upp till drygt 20kW så nu får du förklara varför den har för litet effekt område?

Finns många Flex-A som gått problemfritt i flera år så jag tycker absolut att det är en brännare som skulle kunna passa
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

Fortsätter på den gamla tråden då jag fortfarande inte har införskaffat mig en pelletsanläggning.

Läste att man ska undvika glödstifttändning och köra på varmlufttändning ist. Varför?
Och vilka brännare har varmlufttändning?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Icecap »

Glödstifttändning är från 18-hundra kallt så att säga. Ingen brännare med respekt för sig själv använder detta mer och det är helt enkelt för att tändningen är som bäst "osäker". Den kräver samtidig en mekanik som kan göra glödstiftet på plats - eller ett ständigt byte pga. stryken det får av elden.

För min del har jag som absolut krav att en brännare har varmlufttändning! Ingen speciallösningar eller liknande, blir det strömavbrott ska hela systemet fungera när strömmen kommer åter och man ska inte behöva pilla, rensa eller liknande för att den ska starta.

Och vilka har det då?

Alla Janfire från och med Flex-A.
Och det finns andra märken med varmlufttändning, jag har dock ingen kontakt med dom. Om ett märke reklamerar med glödhållning som en feature är det all anledning att undvika det!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av sänkan »

Glödstifttändning hade de första PellX fram till 2002.
Det Icecap ondgör sig över är de brännare som inte har någon eltändning, exempelvis Ecotec A3.

Idag har alla brännare fungerande tändsystem, om det kallas varmluft eller inte har ingen betydelse.

En Ecotec Bioline eller Ariterm Bequem var väl inga dåliga förslag.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Injen
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 18:21

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Injen »

Vet inte om jag blev så mkt klokare av era svar :)
Finns det glödstifttändning utan eltändning?

Har hittat två Ecotec Bioline. Den ena bra mkt dyrare än den andra, fast då är den dyrare en 25kw
http://www.blocket.se/alvsborg/Ecotec_2 ... m?ca=2&w=3
http://www.blocket.se/kronoberg/ECOTEC_ ... w=3&last=1
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Val av brännare för ett helt nybörjare

Inlägg av Icecap »

Jag ondgör mig inte över något! Om sänkan inte förstår vilken skillnad automatisk tändning gör är det bara att beklaga men att investera i en brännare utan automatisk tändning är i mitt tycke idioti!

Sedan kan man diskutera vilken brännartyp som är "bäst", jag kan dock bara konstatera att ett antal har haft allvarliga problem med kakbildning pga. "felaktig pellets" under vintern som var. Och jag kan roa mig en del över det: jag köpte just återtagen pellets, en pellets som "inte fungerade" (köpte den billigt) och jag har inte haft ett enda problem med den!

Sedan är min brännare inte heller en billig typ men det är rent faktisk skillnader mellan brännarna och deras funktionalitet och ganska tydligt vilka krav de har på pelletsen.

Glödhållning utan automatisk start betyder att när värmebehovet är lågt (t.ex. sommar, enbart VV) kommer pannan att tjäras igen. Inte i extrem grad om allt är rätt justerat men det kommer att ske! Vid strömavbrott (någon som minns stormen Gudrun?) kommer brännaren inte att starta automatisk och jag vill slå vad om att när det två timmar långa strömavbrott sker har man precis åkt iväg på helgjobb...

Letar man igenom de olika trådar med olika brännartyper ser man snabbt att alla typer/konstruktioner kräver regelbundet byte/renoveringar men att det skiljer kraftigt i tidintervall och reservdelspris. Och då är det inget jag "tycker", det är <fakta>.

Såklart tycker jag att den brännare jag har är bra och jag har en del skäl för detta men likaväl baserar jag största delen av min bedömning efter vilka problem jag ser att andra har och de analyser jag gör av mekaniken och jag ser ett mönster.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar