Hjälp mig tyda ritningen!

Skriv svar
Brandpost
Ungskog

Hjälp mig tyda ritningen!

Inlägg av Brandpost »

Mekaniska ritningar förstår jag mig på, men med VVS-ritningar är det sämre ställt :oops:

Försöker tyda en ritning (från 60-talet) och funderar på vad beteckningarna på radiatorerna egentligen säger mig?

Ex.

30x59xMPX2
3,3 V10

och

52x59xMP
2,86 V10
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Hjälp mig tyda ritningen!

Inlägg av Stegatorparn »

Beteckningen står för i ditt exempel 30(sektioner = 1200 mm längd)x59(cm höjd)x MPX2(ModulPanel dubbel panel). Tror att X-et står för ett specialutförande.
Siffrorna 3,3 är radiatorventilens framräknade förinställningsvärde. V10 är ventilens dimension ansl 10 eller som man också angav 3/8" i tumdimension.

Här http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/as ... folder.pdf finns mer information.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Brandpost
Ungskog

Inlägg av Brandpost »

Stegatorparn skrev: Siffrorna 3,3 är radiatorventilens framräknade förinställningsvärde.
Tack ska du ha! Det enda jag inte förstår är då 3,3.

3,3 vadå?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Då ritningen är från 60-talet, anger siffran troligen ett FE-värde som är ett mått på ventilens strypning enligt en rörberäkning. Exakta definitionen på FE-värde har jag glömt bort, men när man räknat fram hur mycket tryck som behöver strypas bort på en radiatorventil för att få rätt flöde, gick man in i ett diagram för gällande ventil och fick där fram ett FE-värde för rätt strypning.

Senare under 70-talet började man använda kv-värden och då skrev man ut på ritningen vilket man använde, kv eller FE. Kv står för flödet i kubikmeter/timma vid 1 bars tryckfall över ventilen.
Numera används uteslutande kv vid ventildimensionering.

Hittade ett omvandlingsdiagram FE till kv på nätet http://www.mma.se/media/55164/omvandlin ... %A4rde.pdf

Hoppas jag uttryckt mig begripligt, annars får du fråga igen.
Senast redigerad av Stegatorparn den mån 14 okt, 2013 19:56, redigerad totalt 2 gång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Brandpost
Ungskog

Inlägg av Brandpost »

Tusen tack, nu har jag lärt mig något i dag också! Misstänkte att de måste ha med strypningen på ventilen att göra, dock inte uttryckt som Kv-värde.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Imponerande kunskaper Stegatorparn innehar. :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar