Combifire/janfire årsverkningsgrad??

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Combifire/janfire årsverkningsgrad??

Inlägg av André »

Satt o läste igenom testet (äfab) på gamla pannor o pellets brännare o såg då att combifire hade en årsverkningsgrad med bequem på 77% o med iwabo o eurofire 72%..
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf

Biomatic 20+ som dom testade senast med automat pannorna hade en årsverkningsgrad på 85% trodde inte de skulle va så stor skillnad.. :?
Om ni har en förbrukning på 25000 kWh/år så går det ca 600 kg pellets/år mindre med biomaticen jämfört med janfire nh..
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... r_2005.pdf

Såg även att en thermia tric (combipanna) med iwabo bara hade en årsverkningsgrad på 53,1% :shock:

Så ni som har biomaticen kan va djävligt nöjda.. :wink:
Hmmm om man vetat detta för drygt 1 år sedan... :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: Combifire/janfire årsverkningsgrad??

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Så ni som har biomaticen kan va djävligt nöjda.. :wink:
Nu är ja inte med riktigt. Hade du velat ha en Biomatic till din acktank, eller möjligen en bionet? Hur hade du tänkt om solfångare och acktank om du vetat detta innan du satte in din anläggning?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då jag var tvungen o byta panna pga av hål i både panna o beredaren o janfiren inte hade autotändning så skulle rubet bytas..
De va då som jag såg bionan o det va mbio som fick mej att välja pannan o att de va effektivare med pellets mot ack, Gångtider + att det va bra om det gick att elda med ved vid haveri på brännaren mm.. Hur bionan funkade med min panna har nog alla sett.. :evil:

Så om jag köpt idag hade det blivit en biomatic 20+ då man vet mer än för drygt 1 år sedan då det blev lite brådis på sommarn då jag såg att pannan läckte då den kom under 40 grader.. Den hade inte klarat en vinter till men de va inte planerat då man bara ägt huset i ett år då detta hände.. Fanns annat att fixa på kåken..

Jag hade fått en biomatic 20+ installerat o klart + en ved kamin för samma summa.. :( Då hade man kunnat spetsa med ved om man skulle vilja för sol hade jag ingen tanke på då jag bytte panna o definitivt inte nu då de skulle ta minst 25 år att tjäna in solfångare..
Tanken va även att elda ved över sommarn för att spara pellet (folk trodde man skulle spara mycket på de) men de gör max 1 ton/ 1500:- o då tar det 20 år med dagens pellets pris att tjäna in den dyrare anläggningen/installationen... :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

André skrev: Biomatic 20+ som dom testade senast med automat pannorna hade en årsverkningsgrad på 85% trodde inte de skulle va så stor skillnad.. :?
Om ni har en förbrukning på 25000 kWh/år så går det ca 600 kg pellets/år mindre med biomaticen jämfört med janfire nh..
Vars läste du om janfire nh ???
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke skrev:
André skrev: Biomatic 20+ som dom testade senast med automat pannorna hade en årsverkningsgrad på 85% trodde inte de skulle va så stor skillnad.. :?
Vars läste du om janfire nh ???
De är ju samma panna som combifire men med större askutrymme o samma isolering av det jag kunde se på nolia.. Brännaren går att jämför med iwabo med tanke på genomströmningsförlusterna..

Bequemen har tydligen minst genomströmningsförluster av dom rapporter jag läst.. Ecotec torde va likvärdig då det sägs att undermatade är bäst i de fallet..
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

jaha du menar så :roll: för jag såg inget test på janfire i pannan :wink:
jo det är sammma panna bara namnet skiljer
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke skrev:jaha du menar så :roll: för jag såg inget test på janfire i pannan :wink:
Nä å de va väldigt synd.. :(

Men de kanske görs ett test bara janfire får fram brännaren.. :roll:
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Ja det verkar vara tung att få fram grejerna
för janfire :?
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

André skrev:
Både du och jag har fått lite av den erfarenheten ...
Frågan är bara vad vi borde gjort beroende på resp utgångsläge...
Dessa erfarenheter MÅSTE vi dela med oss av av här i detta forum och det har iaf du, André, gjort med bravur. Jag försöker göra detsamma iom FAQ:n.
Jag hoppas våra erfarenheter också påverkar tillverkarna/installatörerna.
De senare har jag tyvärr lägre tankar om eftersom de inte tycks vara villiga att lära sig någonting om pelletseldning förrän problemen uppstår inom garanti-tiden...
Därefter är de proffs pga våra söndrade erfarenheter...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det blev en tråd som är av stort intresse för oss som står mitt uppe planeringsfasen. André har frikostigt redovisat hur han tänker om sitt system och hur han skulle vilja ha ett nytt system idag.

Finns det andra (kanske de som har större förtroende till andra märken) som har ideer om hur ett idealiskt system skulle se ut idag om ni skulle köpa in allting nytt?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Att välja panna och brännare kommer att vara stora frågan
jämt :wink:
Vad vill man lägga ut i pengar ??
Om man ska elda ved oxå ??
Om man ska ha solpaneler??
Ja det finns många varianter att tänka på och vi har olika
ideer ,men det finns många bra pannor + brännare idag
Det viktigaste är väl att det finns en bra service där man
bor så man får hjälp.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Micke skrev: Ja det finns många varianter att tänka på och vi har olika
ideer ,men det finns många bra pannor + brännare idag
Det viktigaste är väl att det finns en bra service där man
bor så man får hjälp.
Ja det är en viktig del, men men men....

Jag trodde att jag gjorde "världens" bästa val när jag köpte EcoTec A3:an av tillverkaren och försäljaren E.K.Teknik. Men men men..

Vem visste då att de skulle gå i konkurs ca 9 månader efter det att mitt system togs idrift. Och den "nya" ägaren har inte visat något större intresse. Skickar man frågor till dem via mejl så får man ibland svar och vissa svar är av karaktären " go da yxskaft".

Nu vill jag inte säga att produkten är dålig, men alla kan få drift-, trimnings- och optimeringsproblem, å dessa vill man ha hjälp med. Men det blir svårt när man får svaret att man skall kontakta sin återförsäljare, som då har gått i konkurs.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar