Iwabokamin problem

Skriv svar
Torbjörn Byman
Frö

Iwabokamin problem

Inlägg av Torbjörn Byman »

Hallå.
Pelletskaminer tycks inte vara något mera omfattadne ämnde på forumet. Men jag hoppas någon har erfarenhet.
Så här är det. Köpte en Iwabo Bionova kamin förra året. Är i stort sett nöjd, men; när det knäpper till med kyla ute får jag ofta problem med att brännkoppen koksar igen, kaminen bara fortsätter att mata på, men den har inte blivit överhettad någon gång. Däremot verkar det som om kaminen vid köldgrader inte kommer upp i den inställda temperaturen, trots att det brinner bra. Kan det bero på att termostaten som är integrerad i kaminen är placerad nere vid golvet? Har försökt höja upp givaren, men själva sladden har ju en begränsad längd.
Jag bor i ett gammalt hus med englasfönster + monterade innanfönster på vintern. Har tätat vartenda innanfönster med gummilister för att få huset så tätt som möjligt. Kan problemen bero på för mycket kalldrag?
Finns det någon som vet eller har en aning om hur de korrekta inställningarna av kaminen skall vara och vad mina problem beror på?
Har hört av mig till importören, men de där gökarna tycks inte ha en aning. Det har inte heller sotaren som installerade kaminen åt mig.
Torbjörn :(
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

om det hela beror på att den inte kommer upp i börvärdet ditt
den dära sladden hur ser den ut ?
är det bara en så är det troligen ett rör å ingen kabel då går det inte att förlänga den.
enklast är ju om du kan öppna kaminen å kika hur kabeln sitter i andra änden
går det å ändra nåt i matning å luft mängder ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Torbjörn Byman
Frö

Iwabokamin problem

Inlägg av Torbjörn Byman »

Jo, det är en kabel och jag får nog ta och öppna o titta på baksidan. Har sedan inlägget justerat tillförseln av pellets och ökat hastigheten på rökgasfläkten, så nu slipper jag i alla fall det där med överfull brännkopp o fortsatt matning. Kaminen brinner bra, men tycks inte klara av att komma upp i den inställda temperaturen. Står på 23 grader men kommer bara upp i 20 -21 grader. Nu får jag ta och kolla eventuella värmeförluster. någonstans måste ju värmen/energin ta vägen...
Fryser gör jag i alla fall inte...
Torbjörn
Skriv svar