Pelletskaminer tycks inte vara något mera omfattadne ämnde på forumet. Men jag hoppas någon har erfarenhet.
Så här är det. Köpte en Iwabo Bionova kamin förra året. Är i stort sett nöjd, men; när det knäpper till med kyla ute får jag ofta problem med att brännkoppen koksar igen, kaminen bara fortsätter att mata på, men den har inte blivit överhettad någon gång. Däremot verkar det som om kaminen vid köldgrader inte kommer upp i den inställda temperaturen, trots att det brinner bra. Kan det bero på att termostaten som är integrerad i kaminen är placerad nere vid golvet? Har försökt höja upp givaren, men själva sladden har ju en begränsad längd.
Jag bor i ett gammalt hus med englasfönster + monterade innanfönster på vintern. Har tätat vartenda innanfönster med gummilister för att få huset så tätt som möjligt. Kan problemen bero på för mycket kalldrag?
Finns det någon som vet eller har en aning om hur de korrekta inställningarna av kaminen skall vara och vad mina problem beror på?
Har hört av mig till importören, men de där gökarna tycks inte ha en aning. Det har inte heller sotaren som installerade kaminen åt mig.
Torbjörn