Efterbrännkammare till Bio-sol pannan!!

Netman
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 13:29
Ort: Broby
Kontakt:

Efterbrännkammare

Inlägg av Netman »

Nej jag har inte sett något sådant. Men det låter ju klart intressant. Är ju enkelt att prova, bara hitta rätt storlek på rör och rätt material som tål värmen. Har inte så djup vedinkast så jag får nog dra ut brännaren lite. Rökgaserna ska ju ner oxå till tuberna.

[/url]
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

fyra ben

Inlägg av snillet »

Att den står på fyra ben ...måste den nog göra för att hamna framför brännarens rör. Står väl I asklådan antar jag ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Ska tydligen stå i asklådan. Kommer att vara standard i Bio-solen från nu, då är den fastmonterad i brännarrummet (inga ben).
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Extern och intern rökgasåterföring, om jag har fattat det rätt så är det rökgaser i eldstaden som återföres till förbränningen, dvs intern rökgasåterföring. Används till att sänka syreöverskottet och att få ner förbränningstemperaturen (får ej bli för låg) för att få mindre NOX-utsläpp, fast rökgaserna brukar i regel vara renade på något sätt då, (större anläggningar). Hemma i våra små pannor kan det funka så också med den skillnaden att en del av det oförbrända bränns ännu en gång när det återföres till förbränningen. Ska bli skoj att läsa om det blir mindre aska/oförbränt. Ingen av er som provar som har rökgasmätningsutrustning?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tyvärr..

Inlägg av snillet »

Nej tyvärr har man ju inte det :(, fast med tanke på hur mycket man "meckar" ibland så hade det nog givit lite mer insyn i vad som händer.

Klart önskvärt, men jädra dyrt. Inköp...ok men instrument skall ju kalibreras också vilket brukar kosta sköna slantar.

För yrkesfolk OK, men annars ?, vette tusan...
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Näe, de klart, det är ju en jädra flax att man har en svåger med mätutrustning som man fått låna på obestämd tid.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Re: tyvärr..

Inlägg av ABSO »

snillet skrev:Klart önskvärt, men jädra dyrt. Inköp...ok men instrument skall ju kalibreras också vilket brukar kosta sköna slantar.
Måste man köpa ett instrument? Borde det inte gå att få tag på någorlunda billiga och hyfsat fabrikskalibrerade datoranslutna givare?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

TITTA PÅ DE LITE

Inlägg av snillet »

Jo, jag har kikat lite på de med...men det verkar svårt å hitta givare som reagerar på enskilda ämnen/gaser på ett vettigt sätt. Ofta reagerar de på flera och ger en viss utsignal utifrån detta.

Men tips emottages tacksamt :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Snillet, det har väl gått ca 2 veckor sedan du monterade denna dära "mojängen" (ebk?) framför brännarmynningen. Skulle du kunna delge oss nyfikna vad du har kommit fram till, går det stabilare, tempförändring, askmängd, askfärg? mm.mm.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

kör på

Inlägg av snillet »

hehe, ja tiden går fort :D

Den sitter där å gör det den skall vågar jag påstå. Har på rent test gett katten i att aska ur senaste gången och tittar till den ibland för att se hur det ser ut därinne.

Ser ut som det brukar halvvägs mot en uraskning ..på ett cirka.

Än så länge verkar det som om just askmängden sjunkit något lite grann, även pelletsförbrukningen har sjunkit men det har nog sina solfångarförklaringar.....

Askan blir lite brunare precis på ytan nu mot tidigare men den blir ljusare grå under, nästan vit.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Galne-Gurra
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 19:33
Ort: Norberg...Västmanland
Kontakt:

Re: kör på

Inlägg av Galne-Gurra »

snillet skrev:hehe, ja tiden går fort :D

Den sitter där å gör det den skall vågar jag påstå. Har på rent test gett katten i att aska ur senaste gången och tittar till den ibland för att se hur det ser ut därinne.

Ser ut som det brukar halvvägs mot en uraskning ..på ett cirka.

Än så länge verkar det som om just askmängden sjunkit något lite grann, även pelletsförbrukningen har sjunkit men det har nog sina solfångarförklaringar.....

Askan blir lite brunare precis på ytan nu mot tidigare men den blir ljusare grå under, nästan vit.
Hej Snillet

Ursäkta om jag ruskar liv i den här gammla tråden,men jag skulle vilja höra hur det gick med "ebk'n" till din brännare.
Jag håller på att svetsa ihop ett nytt brännarhuvud,till min Albinbrännare i rostfritt värmebeständigt stål.
När jag läste den här tråden tänkte jag att man skulle prova att göra en ebk själv,nu när jag ändå fixar med brännar huvudet.
Hur vart det med med effekten på ebk'n:rökgastemp,askmängd,pellets förbrukning,intrimningstid mm.
Tacksam för svar...

GG
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Inlägg av sportivo »

Här har ni länk till Bio-Sol pannans EBK

http://www.stocksbro.se/dokument/BroschyrEBK.doc
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
Peter_s
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 10:31

Blr det bättre ??

Inlägg av Peter_s »

Hej !


Hur har det gått för er som testat Bio-Sol pannans EBK ?

Tror nog jag skall skaffa en.....
Biosol-panna,4-vägs shunt med shuntautomatik,Pellx PX21, mafa mini förråd och 4st Solfångare från Solentek. Keddy Superkassett
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Mitt hemmabygge används ännu iaf, användes HELA förra vintern.

Askan blir mer homogen, förbrukningen vete skam...har inte järnkoll på den :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar