Efterbrännkammare till Bio-sol pannan!!

Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Efterbrännkammare till Bio-sol pannan!!

Inlägg av Professor Kalkyl »

Fick idag lite info från Stocksbro verken. De har nu tagit fram en efterbrännkammare till Bio-sol pannan. Det ska vara en mycket enkel grej som tar hand om det som framåtbrinnande brännare spottar ur sig. Den leder också tillbax rökgaserna till förbränningen. Enligt tester så har de lyckats minska aska och oförbränt bränsle i asklådan radikalt. Vet ej hur mojängen ser ut eller fungerar men den kommer att bli standard i Bio-solen.

Jag kommer förmodligen att skaffa en när jag börjar elda pellets med Bionan. Då får jag se vad efterbrännkammaren går för.
Senast redigerad av Professor Kalkyl den tis 01 mar, 2005 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Mycket intressant..

Om du får nys på hur den ser ut och kan ta bilder/mått så hade jag varit glad :)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Av någon anledning visste jag att du skulle nappa på detta!!

Så här skrev de själva....

"Vi utprovar för närvarande en utrustning som monteras i asklådan framför brännarmynningen. Utrustningen förbättrar förbränningen genom att man får en viss rökgasåterföring till lågan. Eventuell pellets mer eller mindre utbrända, hamnar i "efterbrännkammaren" och brinner upp effektivt. Askan blir bättre utbränd och mycket mera kompakt."

Jag blev tvungen att ringa för att höra vad det var. Då sa de att det var något som de provatut för att alla framåtbrinnade har problem med oförbränt bränsle. Där av en större ask mängd men detta skulle råda bot på problemet. Han trodde den skulle funka fint med min Biona. Jag sa att bränaren fått kritik för att lämna mycket aska. Svaret jag fick var.....


Det gör mer eller mindre alla brännare med framåtbrinnande låga!


Jag kommer att återkomma med bilder och info så snart jag kan! :roll:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

nyfiken

Inlägg av snillet »

Här är en "klöddare" till som e nyfiken.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Inte helt oväntat det heller!!!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

TESTAR !!

Inlägg av snillet »

Hallo :D

Drog mig till minnes att jag sett en typ av efterbrännkammare på vissa pannor, bl:a vissa värmebaronen, du har inte sån va manin ?

Även vissa CTC1100 och 1200 har exakt samma konstruktion.

Tänkte att det kanske är denna konstruktion som stockbroverken filar på då den varit uppe till diskussion på novators bioenergidialogen tidigare.

Sagt och gjort så tog jag en bit stålrör jag hade liggande och kapade till en liknande "mojäng" och hängde på ett par rosterhållare framför brännaren i min panna.

Vi får se hur det avlöper !!!
Bild
Senast redigerad av snillet den ons 09 mar, 2005 19:54, redigerad totalt 1 gånger.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

spännande....

Inlägg av snillet »

Detta va lite spännande får jag säga...

Rökgastempen sjönk ca 15 grader och när jag loggar körningen blir loggen VÄÄÄÄLDIGT stabil...
Om några dagar för det utvisas om det gett några fler positiva eller negativa resultat.

För den som undrar hur ett sånt rör funkar så är det så att det sitter lite framför brännarrörets mynning och är något större än detta, mitt är 150mm i diameter.

Det "fokuserar" lågan samtidigt som man får en ejektorverkan som suger in luften i förbränningsrummet in i röret å blandar den med lågan igen. Skapar turbulens samtidigt som man fokuserar lågan alltså.

Men... vi får se.

Lätt å bygga va de ju iaf 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

På min Värmebaron Star hade jag en sådan när jag körde olja. I början när jag körde pellets körde jag utan men satte tillbaka den efter ett tag. Sänkte bland annat rökgaserna, vilket bland annat beror på att detta rör förhindrar att rökgaserna tar raka vägen upp i turbolatorerna.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: TESTAR !!

Inlägg av manin »

snillet skrev:Hallo :D
Drog mig till minnes att jag sett en typ av efterbrännkammare på vissa pannor, bl:a vissa värmebaronen, du har inte sån va manin ?
Olliiijjjjoooo :D Snillet
Har nyss och ta några bilder och lade in på min hemsida så du kan in och kolla, meny där "detalj". Är det nån du som undrade. :wink:
Klick på www logo nere.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

svårt å se...

Inlägg av snillet »

Svårt å se om det är samma princip på bilderna men jag vet att man kan "urskilja" en liknande konstruktion på värmebaronens hemsida på några pannmodeller.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Okei, nej det vet jag inte alls mer än bara oljepanna.
Kanske fråga Netman som har Värmebaronen Combimax 2000 vedpanna, men det tror jag inte det.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Re: spännande....

Inlägg av ABSO »

snillet skrev:För den som undrar hur ett sånt rör funkar så är det så att det sitter lite framför brännarrörets mynning och är något större än detta, mitt är 150mm i diameter.

Det "fokuserar" lågan samtidigt som man får en ejektorverkan som suger in luften i förbränningsrummet in i röret å blandar den med lågan igen. Skapar turbulens samtidigt som man fokuserar lågan alltså.
Bara du ser till att ligga under 1050° så att du inte skapar onödig kväveoxid så... :wink:
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

aska

Inlägg av snillet »

Handlar väl mest om "askförbränning" i det här fallet. Är ju det som stockbroverken är ute efter.

Biosol pannans askutrymmer är ju lite begränsat.

Kniviga problem är uppfinningarnas moder du vet :D

Kväväoxider ja, lustgas :lol: :lol: :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Jo det ska stämma att det är ett runt rör. Har talat i telefon med Stocksbro Verken (Arne Johansson). Det är enkelt förklarat ett rör som står på fyra ben i asklådan. Det ska tydligen vara avfasat på något sätt. Enligt deras tester skulle det vara mycket bra. Jag kommer att lägga en beställning på detta, skulle säkert kunna fixa sjäv men det kan vara intressant för oss alla här att se hur den ser ut samt vilka mått och dimmensioner de kommit fram till.
Fast jag tror det räcker med ett vanligt rör :idea: !!

Jag tycker att det verkar vara vältilltaget askutrymme i Bio-solen???

Kul att man kunnat dra igång en tråd känns som man kommit med i gänget :roll: :?: !!
Senast redigerad av Professor Kalkyl den fre 04 mar, 2005 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

OK, att den står på fyra ben tyder på att röret är till för att samla upp askan på något sätt och inte för att rikta/effektivisera lågan, eller :roll:
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Skriv svar