inkoppling lv pump mot bef panna.
Re: inkoppling lv pump mot bef panna.
Du sparar antagligen lite el på en ny pump, men utöver det, varför vill du sänka flödet?
-
- Stor entusiast!
Ska prova så att de inte är för högt flöde när ja kör VP den får ju inte upp tempen som ja vill.
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
Den kommer inte att leverera mer värme med ett lägre flöde. Men om du trotts allt vill testa så har du ju en ventil i unionkopplet.
-
- Stor entusiast!
Ok är du hundra på de? Har en liten diskussion med leverantören och han säger att "ingen" pump i världen hinner att värma vattnet om de cirkulerar för fort. Nu har jag slagit av cirk pumpen till radiatorerna så vi får se om den orkar värma tanken till 50 grader över huvud taget..
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Ju större flöde genom värmepumpen, desto lägre temperaturskillnad mellan inlopp och utlopp.
Är flödet betydligt större än dimensionerat blir temperaturskillnaden liten, men det tar lika lång tid att värma upp hela tanken till önskad temperatur. Högt flöde medför att skiktningen i tanken kanske uteblir.
Prova att strypa på en ventil och se om temperaturen ökar på utloppet.
Stryper du för mycket löser högtryckspressostaten ut.
Är flödet betydligt större än dimensionerat blir temperaturskillnaden liten, men det tar lika lång tid att värma upp hela tanken till önskad temperatur. Högt flöde medför att skiktningen i tanken kanske uteblir.
Prova att strypa på en ventil och se om temperaturen ökar på utloppet.
Stryper du för mycket löser högtryckspressostaten ut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pumpen kommer att överföra lika mycket värmeenergi till vatten om pumpen går fort som om den går långsamt. Men temperaturriffen mellan in och ut vatten kommer ju att bli mycket mindre. Men din tank kommer inte att bli varm fortare med en mindre pump. Jag är helt säker.
-
- Stor entusiast!
Ok verkar inte vara så professionella och kunniga där jag köpte den.. Har nu ställt den på 60grader o kört den i flera timmar o den går bara upp i 45grader det är 10+ ute o värmer bara 500l vatten cirk pump avstängd till radiatorer.
Jag får nog upprepa det där, din pump verkar inte fungera.danei skrev:Inte för att jag hängde med på det där, men om det är samma temperatur in och ut så funkar inte din pump.
-
- Stor entusiast!
Nej inte som den ska iaf! 60 grader vid 25- vilket skitsnack!
-
- Stor entusiast!
[img=http://forumbilder.se/DC7K6/principskiss.png?width=150]
nu har jag fått igång datorn, så här e iaf systemet kopplat..
nu har jag fått igång datorn, så här e iaf systemet kopplat..
Så kan man göra, men det är inte rätt. Bra med en bild. i alla fall.
Om pannan är igång, om du behöver spetsa med pellets tex, så kommer värmepumpen att få hett vatten in och inte funka.
Du bör ta vatten till pumpen lågt på tanken, och föra tillbaka det till tanken. Eftersom du tar ut hetvatten till värmen från pannan är det helt rätt att pannan matas från toppen av tanken, men du behöver en retur till tanken som inte passerar värmepumpen.
Om pannan är igång, om du behöver spetsa med pellets tex, så kommer värmepumpen att få hett vatten in och inte funka.
Du bör ta vatten till pumpen lågt på tanken, och föra tillbaka det till tanken. Eftersom du tar ut hetvatten till värmen från pannan är det helt rätt att pannan matas från toppen av tanken, men du behöver en retur till tanken som inte passerar värmepumpen.
-
- Stor entusiast!
Som sagt lättare med en bild om du har lust att fixa det
sen funderar jag på att fixa en bivalent shunt o dra om allt i sommar.