Varfor rostar inte laddpannor vid kallstart?
Varfor rostar inte laddpannor vid kallstart?
Om man har för kall returtemp uppstår korrosion i pannan. Varför kan då en laddpanna starta kallt varje gång utan att det rostar? Eftersom jag funderar på en laddpanne installation så är jag tacksam för en förklaring
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Re: Varfor rostar inte laddpannor vid kallstart?
Någon kondensering kommer ju att ske - men den vara så kort tid för att pannan värms upp ganska snabbt. Därmed är rostproblemet mycket kortvarigt, sannolikt så kortvarigt att det inte är ett problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Låter som en god förklaring.Någon som eldad laddpanna med kallstarter under en längre tid med gott resultat?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Har mer tid nu...
Min teori är att det visst sker en kondensering vid kallstarten. Den torkas dock bort ganska snabbt när pannan blir varm och min erfarenhet är att rost bildas när järn är fuktigt i ett syrerikt miljö.
Och "syrerikt miljö" anser jag inte att rökgaser är, faktisk ska det vara ganska syrefattigt. Och då har rost svårt att bildas, det finns järn, det finns fukt - men mycket lite syre.
Och vad jag har läst rör det sig om att sluttemperaturen inte får vara för låg. Sedan kan det komma in lite annat: har man många starter med kort gångtid (termostat med liten hysteres) och en generell låg temperatur på pannan kan kondensen "hänga kvar" efter att en eldning är slut.
Och DÅ kan det bli problem med rost!
Så det finns en del saker som ska samverka (eller motverka?) för att det ska bli ett problem.
Och i detta fall där det rör sig om en laddpanna lär den ju bli varm, såklart beroende på hur styrningen fungerar. Idealet är väl att brännaren startar när tanken är "tom" och när pannan sedan har lika eller högre temperatur än tanken ska ventiler och pumpar se till att överföra värmen till tanken.
Detta borde säkra en mycket snabb uppvärmning av pannan varför rost pga. kondens borde vara obefintligt.
Min teori är att det visst sker en kondensering vid kallstarten. Den torkas dock bort ganska snabbt när pannan blir varm och min erfarenhet är att rost bildas när järn är fuktigt i ett syrerikt miljö.
Och "syrerikt miljö" anser jag inte att rökgaser är, faktisk ska det vara ganska syrefattigt. Och då har rost svårt att bildas, det finns järn, det finns fukt - men mycket lite syre.
Och vad jag har läst rör det sig om att sluttemperaturen inte får vara för låg. Sedan kan det komma in lite annat: har man många starter med kort gångtid (termostat med liten hysteres) och en generell låg temperatur på pannan kan kondensen "hänga kvar" efter att en eldning är slut.
Och DÅ kan det bli problem med rost!
Så det finns en del saker som ska samverka (eller motverka?) för att det ska bli ett problem.
Och i detta fall där det rör sig om en laddpanna lär den ju bli varm, såklart beroende på hur styrningen fungerar. Idealet är väl att brännaren startar när tanken är "tom" och när pannan sedan har lika eller högre temperatur än tanken ska ventiler och pumpar se till att överföra värmen till tanken.
Detta borde säkra en mycket snabb uppvärmning av pannan varför rost pga. kondens borde vara obefintligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Man bör ha en laddomat för att få upp temperaturen i pannan innan tanken börjar laddas. Den förhindrar skiktning i pannan också.
Som danei skriver, laddomat eller motsvarnade ventil måste till. Låg returtemp på vattnet in i pannan kan kondensera mot t ex rökgaskanalen i pannan, då kan du få ett långt förlopp med kondens vid varje eldning och därmed ett problem.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Alla vedeldare har de såAndersAA skrev:Låter som en god förklaring.Någon som eldad laddpanna med kallstarter under en längre tid med gott resultat?

Jag körde så tidigare över somrarna men pannan går varm så länge så all ev fukt hinner torka då pannan alltid går minst 2 timmar på full/max effekt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hade några grannar som stängde av o på av o på " sin nya ctc oljepanna .under sommar .några månader.. o sen sprang den läck..
Var det ett måndagsex eller nåt ? 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tack för alla goda synpunkter.Får ta mig en funderare på hur jag ska gå vidare.