Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av frosten »

Hej!

Köpt hus med pelletspanna (CTC 1200 Family + Viking B16). Jag ställer mina frågor på rad istället :)

* Det finns luftvärmepump som täcker ytorna i huset bra men det är klart under vintern kan jag tänka mig att pannan värmer bra. Visst borde det bli många start och stopp under sommaren om jag bara värmer varmvattnet, borde väl gå åt mer bränsle vid många start & stop? Vilket blir mest kostnadseffektivt?

* Är det något speciellt jag ska tänka på? Något jag som ny inom pellets borde lära mig?

* Läste manualen om hur man ställer in brännaren men tyckte det var väldigt ospecifikt att justera brännaren utifrån färgen på röken. Har läst om andra här som använder specifik utrustning för ändamålet?

* Hur mäter jag verkningsgrad i min panna eller finns det någon ungefärlig siffra, eller är det individuellt? Tänkte att då skulle det vara enklare att räkna på vad det kostar.

* Det finns ett litet expansionskärl på vinden (tror iaf att det är ett expansionskärl), går det att flytta ner? Tänkte mest på risken för läckage.
- Följdfråga: Har någon av något sätt för att kontrollera om det finns läckage i systemet?


Det blev en diger lista av frågor :) Men jag hoppas jag kan få hjälp med några av dem.

Tack på förhand!
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av nyman »

Du har fått dig en bra och driftsäker pelletsanläggning.
Finns massor av olika sätt att se på verkningsgrad så den frågan behöver du inte oroas för. Har varit trådar här med 20 sidor verknigsgrad där man stridit om påvens skägg.
Din oljepanna är högeffektiv med lika bra verkningsgrad som den bästa pelletspanna och brännaren har utmärkta inställningsmöjligheter så att du kan utnyttja pannans bästa effektläge.

Jag har både elberedare och oljepanna för varmvattnet. Förbrukar man lite varmvatten blir nog en mindre välisolerad vv-beredare billigare men har man stor familj som duschar och badar kan det tänkas att det blir billigare att eld pellets hela sommaren. Har nu kört igång pelletseldningen igen då det var 4 grader varmt ute förra natten. Annars klarar sig mitt hus utan värme hela sommaren.
Fördel med elberedare på sommaren är också att man slipper aska ur pannan och fylla på pellets.
Elpatroner i pannan för varmvattnet blir däremot mer oekonomiskt då pannan läcker ut värme åt olika håll.

Har du ett öppet expansionskärl på vinden kan du inte flytta ned det. Vill du ta bort det måste du koppla en säkerhetsventil och ett tryckexpansionskärl på 24-40 liter till pannans toppanslutning dit nu expansionskärlet till vinden är anslutit.

Har provat de flesta framåtriktade brännarna i min panna och får nog säg att Viking B16 och Eurofire är de mest lättinställda. Har du Viking B16 med hastighetsreglerad fläkt eller den äldre typen med 220 volts fläkt och strypspjäll på fläkten? Båda fungerar precis lika bra men Viking B16 av nyare typ kan kompletteras med tryckluftsuraskning.

För att se hur det ligger till så mät upp effekten på brännaren (finns många trådar om det). Till en ctc1100 med alla turbulatorer i så är nog en effekt på 13-14 kw bra men kan också vara lägre. Min något mindre panna eldas med ca. 11 kW.

Ställa in brännaren med röken är lätt. De ska inte blåsa ute. Är effekten redan lagom så justera bara genom att öka pelletsmatningen tills svarta rökpuffar börjar komma. minska sedan matningen i små steg tills röken blir osynlig. Askan brukar bli mellangrå vid rätt inställd brännare.
Vilken version av styrprogram har du?

Finns det dragbegränsare och är alla turbulatorer kvar i pannan med sin fulla längd. Installatörer brukade fuska där och såga av turbulatorer när de monterade gamla stenåldersbrännare som bara fungerade med 15-20 kW effekt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av frosten »

Tack för ditt svar nyman!

Ingen aning vilken version jag har, det står Millenium II på den, jag kan ställa UH, vilket jag antar är underhållseldning? Dragbegränsare är installerad, sitter ett rör uppe på pannan med en lucka + motvikt och den rör sig ibland när man eldar så jag antar att det är dragbegränsaren. Uppe på pannan kan man lyfta på ett lock, gör det när jag sotar och då lyfter jag upp spiralrör och samtliga sitter där, om det är det du menar med turbolator?

I källaren vill jag ha lite värme på även på sommaren blir lite rått annars, så det finns ingen poäng med den installerade luftvärmepumpen eller elpatronen i pannan ur ekonomisk synvinkel? Huset är ca 210kvm.

Om jag byter pelletsfabrikat måste jag ställa om brännaren då? Verkar som att byggmax har billigast pellets.

Har sett att det har diskuterats att termostater på elementen är av ondo, jag har det på samtliga element i huset? Men jag har en automatshunt av äldre modell men den gör sitt jobb, den heter Sigmagyr Junior RVP 3131. Jag antar att det borde sitta någon termostat i huset som går från automatshunten?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av danei »

Det låter som att du läst på ett värmepumpsforum eller liknade. När man värmer med annat än värmepump är radiatortermostater utmärkt.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av frosten »

Min kunskap om pellets/värmesystem är begränsad som du kanske märker :) men jag läser på så gott jag kan. I alla fall pannan är då igång och håller på att ställa in automatshunten för att hitta någon bra nivå.

Ok tack Danei. Håller på att justera in dem nu, tyckte att 16c i källaren var på gränsen, dock övervåningen behöver ingen extravärme så där står de på 0.

Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av nyman »

Det är de som inte tänker själva utan bara lyssnar på de som har värmepumpar som rekommenderar att man inte använder sig av elementtermostaterna vid pelletseldning. Automatshunten behöver bara ge så hög framledningstemperatur som elementen behöver för att elementtermostaterna ska kunna reglera.
Går aldrig att utrota denna myt.

Ibland är elementen i källaren kopplade direkt till pannan och inte via shunten
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av frosten »

Tack, då använder jag mina termostater, ni kunde inte ha varit tydligare :). Vad jag kan se så är det en fläkt och ett luftspjäll i brännaren.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av frosten »

Jag fortsätter på samma tråd. När det gäller hysteres så finns det en meny där man kan ställa in termostat, där står det idag 73-83. Vet inte hur högt och lågt man vågar gå men jag men 60 till 83? Det borde väl vara inställningen för Hysteres? Var sitter termostaten till brännaren?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av stereotypen »

Nu tar det ju en stund innan det blir så varmt att brännaren värmer vattnet i pannan, så så lågt som 60 skulle inte jag ha det.

Min står på 72, sedan har jag 20 minuter startfördröjning så den vänder vid ca 64-65.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av nyman »

67 till 87 grader fungerar bra. Lägre temperatur i pannan bör man inte ha pga risken för kondens och rost i förbränningsdelen.
Den svarta sladden som sticks in på undersidan av PLC:n är temostatgivaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av frosten »

Tack! Vid vilken temperatur löser värmeskyddet ut? 87 låter högt, ökar inte värmeförluster ju högre man går upp? Det finns ack-tankar men är inte på förtillfället gissar på att de är totalt 1000 liter. Men med det ökar väl förluster det med? Klart det blir färre starter men de har inte använts på 10 år så kanske finns risk för att de är rostiga invändigt?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av nyman »

Är det inte kopplat så att du kan använda enbart pannan för att minska tankförlusterna.
Är värme och varmvatten taget från tanken eller pannan?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av frosten »

Värme och varmvatten tas ifrån pannan. Det finns en spak för att skicka ut vatten till ack-tanken och en laddomat, vet inte i detalj hur det fungerar.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av micke_932 »

Är det verkligen så stor skillnad på olja och pellets ? daggpunkten för oljeeldning ligger på 49 grader
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pelletseldning med CTC 1200 Family och Viking B16

Inlägg av psau »

Start temperaturen är ointressant ur kondens och rosthänsenende, det är sluttempen som är intressant, med en sluttemp över 55 grader så har du inte problem med rost I förbränningsutrymmet.

Nu ligger de flesta på kring 80 som sluttemp så det är inget problem med rost....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar