brandskyddskontroll
Re: brandskyddskontroll
Ganska dyrt, men å andra sidan får många betala några hundralappar för mindre än 10 minuters arbete. Troligen har sotarfirman ett avtal med kommunen, så pris per skortsten borde vara ganska enkelt att kolla upp.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Jag hade brandskyddskontroll med sotning för ett par veckor sedan. Kontrollen kostade 855:- , priset satt av kommunen (Västerås) sotningen kostade 280:- i tillägg. Kontrollen tog väl ca 10 min och sotningen en halvtimme. Summa 1135:- för ca 40 min jobb. Inget att gnälla om tycker jag.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Var det samma person som gjorde både kontrollen och sotningen?
Det har jag uppfattat inte var tillåtet..??
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Det har jag uppfattat inte var tillåtet..??
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Pannrumshärskare!
Det får man men man måste ha avlagt examen som skorstensfejartekniker enligt 1 § förordningen (2003:477) om utbildning i skydd mot olyckor.
Detsamma gäller den som enligt äldre bestämmelser avlagt teknikerexamen för skorstensfejare, genomgått kurs för skorstensfejarmästare eller har avlagt mästarexamen för skorstensfejare
Detsamma gäller den som enligt äldre bestämmelser avlagt teknikerexamen för skorstensfejare, genomgått kurs för skorstensfejarmästare eller har avlagt mästarexamen för skorstensfejare

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Nu har resultatprotokollet kommit och det var inga problem. Fakturan kom också men den var fel, vilket skall justeras av dem. Enligt protokollet är vår pelletspanna numera en 2 kV-panna
Tack för alla tips.
ps. det var inte samma person som gjorde sotningen och brandskyddskontrollen. ds.

Tack för alla tips.
ps. det var inte samma person som gjorde sotningen och brandskyddskontrollen. ds.
sanna
Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån