Åsikter om GOTFire PEL-TEC?

Användarens profilbild
edvin.sjoberg
Späd planta
Kontakt:

Åsikter om GOTFire PEL-TEC?

Inlägg av edvin.sjoberg »

Funderar på att köpa en pelletspanna och eftersom vi bor på Gotland så är det intressant med en från Gotfire, lite lokalt sådär.

Är det någon som har några åsikter om pannan? Det är i så fall 24kW-modellen som är intressant för oss. Verkar automatisk och bra med rengöring av panna och brännare.

Håller på att ta in en offert på panna och installation men tydligen så skulle den vara prisvärd (visserligen var det säljaren som påstod detta men ändå).

Bild

Bild
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Åsikter om GOTFire PEL-TEC?

Inlägg av Icecap »

Min åsikt är att om säljaren rekommenderar något betyder det oftast att det är det produkt som ger dom bäst vinst.

Mitt gamla - och dåligt isolerade - hus klarar sig lätt på 12kW i en rimligt ineffektiv panna så omedelbart känns 24kW ganska brutalt - men det kan vara orsaker jag inte känner till.

De data du har kopierat in säger inget om det som verkligen behövs:
* Är den fullautomatisk? Alltså ingen glödhållning eller liknande men en riktig varmluftstart?
* Är det enkelt att fylla på förrådet? Behövs en viss takhöjd för att komma åt osv.
* Ska ni ha bulkförråd och fungerar det i så fall ihop med pannan?
* Finns det utgångar för larm?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Pel-tec är ingen lokal produkt som säljaren försöker lura i dig. det är en i den rika floden av billiga importpannor och importbrännare från Österopa.
http://www.centrometal.hr/en/pel-tec/
Den riktiga original Peltec heter vare sig Pel-tec eller Pelltec utan just Peltec och tillverkas av Walters Plåt.
http://www.peltec.se/pelletspannor.html
Tvåstegssystem för pannvattnets uppvärmning och ställbar rökgastemperatur får man på köpet.
Tror att östeuropapannorna har svårt att hävda sig både i ekonomi och handhavande mot en Peltec med BioBjörn pelletsbrännare.

Pellmax CU med en Biobjörn brännare kan ju vara något att titta på om du har kalkrikt vatten, den har kopparberedare.
Sedan finns det CTC Ecoflex och Ariterm Biomatic 20+.

Som Icecap säger så är 24 kW drifteffekt mycket. Ungefär dubbelt så mycket som en vanlig gammal villa med tvåglasfönster och dålig isolering behöver.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
edvin.sjoberg
Späd planta
Kontakt:

Tack för feedbacken!

Huset är en gammal gotlandsgård i kalksten från 1850 med flygel. Ca 150 kvadrat plus flygelbyggnad på ca 80.

I huset står det en gammal kombipanna från Värmebaronen med tillverkningsår 1988. Till pannan finns det tre stora tankar på 500 liter som ser ganska nya ut. En massa radiatorer i huset. Ett par eldstäder i okänt skick. Tilläggsisolerat på vinden med ekofiber men resten av huset är ju inte så energieffektivt kanske.

Kan tillägga att det inte har varit helt enkelt att få ut någon ÅF från Janfire, Nibe eller liknande större märken att komma och ge offert. Kanske är för att det är Gotland?

Bild
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Innebär att om värme och varmvatten tas från tankarna så ska du ha en laddpanna med liten vattenvolym.
Troligen tas både värme och varmvatten från den gamla kombipannan och då behöver du inga tankar alls utan får fritt utrymme där om du installerar en normal pelletspanna. Eventuellt en pelletspanna med högre effekt om du tror att det behövs.
Den dokumentation som finns på hemsidan för Pell-Tec säger egentligen ingenting så svårt att få någon uppfattning.
Tillkalla återförsäljare är riskabelt då de alltid framhäver sina egna produkter också när de inte alls passar.
Jag tror det lönar sig att göra pannvalet själv och sedan låta någon kompetant rörmokare koppla in den.

Hur länge håller grejorna i en Pel-Tec? Ingen som vet ingen som vet. Kan bli samma kalldusch som för dem som köpte rörbrännare där nytt brännarrör kan kosta uppåt 4000.
Kan man reparera och felsöka en sådan panna som Pel-Tec själv eller är man lika beroende av reparatörer som värmepumpsägarna?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Eftersom denna panna är tillverkad i Kroatien så ska man ha en återförsäljare som har kontakt med tillverkaren för eventuella reservdelar samt så montören ha väldigt bra kunskaper angående pannan.
Kroatien har sedan 10 år tillbaka tillverkat både pellets och pelletspannor i dess olika slag.
I början så gick allt i export främst till Österrike,Tyskland och Italien eftersom intresset för biomassa var väldigt låg i Kroatien.
Nu så har även de fått upp ögonen för pelletsanvändning på grund av att elpriset och gaspriserna stiger mer än vad pelletspriset gör,så fler o fler har skaffat in pelletsanläggningar främst pelletskaminer men även pannor till centralsystemen.
Varför jag skriver detta är för att jag har ett hus nere i Kroatien och har pelletspanna som värmer centralsystemet och det funkar bra inga problem varken med kvalitén på pelletsen eller på brännare o panna.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
edvin.sjoberg
Späd planta
Kontakt:

Tack för svaren!

För att inte det blir några missförstånd så var Gotfire mycket tydliga med att det inte var dom som tillverkade pannan. Dom köper in den och får den lackad i sin egen färg och har service.

Fick precis en offert från Baxi på en Baxi Pellets TPK 24 samt Eurofire 20kW plus en massa installationsgrejer för 77 500:-. Tyckte att det kändes lite dyrt?

Vad kostar det att ta bort den gamla kombipannan och sätta in den nya mellan tummen och pekfingret?

x Baxi Pellets TPK 24
x Laddningspaket ansl
x Eurofire 20kW inkl 1,7m skruv
x Tempgivare eurofire 5,0 m
x MAFA Mini pelletsförråd 300 L3
x Baxi tekniktank 300 L19
x Ventilset LKA 560
x Grundfos UPS2 25-40/60 130mm
x Avtappningskran ansl 15

Totalt SEK inklusive moms77 517,50
Användarens profilbild
edvin.sjoberg
Späd planta
Kontakt:

Lite mer bilder hur det ser ut i huset nu.

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
edvin.sjoberg
Späd planta
Kontakt:

Hittade samma modell som Gotfire saluför här:

http://www.centrometal.hr/en/pel-tec/

och

http://www.woodpelletboilersuk.com/prod ... -12-48-kw/

Har fortfarande inte fått något svar från Värmebaronen och offerten från baxi var högst bristfällig.

Ska man köra på elpatron under vintern i gamla pannan eller är det bara att beställa?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Nu vet jag inte vad du fått för priser, men det måste bli billigast att sätta in en Biobjörn 30 kW i vedluckan på den pannan du har eller är pannan läck och skall skrotas?
De två slavtankarna kranas av och brännaren styrs av E-kontrolls ackstyrning TK1b monterad i tekniktanken.
Brännaren är lätt att montera själv så kostnaden hamnar under 30 000 kr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
edvin.sjoberg
Späd planta
Kontakt:

Tack för svaret!

Den gamla pannan har nog gjort sitt och ska bytas ut. Vi vill att den nya pannan ska vara enkel, både att sota och att sköta så det betalar vi gärna extra för.

Vad betyder:

"De två slavtankarna kranas av och brännaren styrs av E-kontrolls ackstyrning TK1b monterad i tekniktanken."

Sorry, är helt grön på det här med pannor. Har bott i hus med braskamin och direktverkande el innan.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Sätt in en begagnad eller ny brännare av bra typ i den gamla pannan så har du billig värme i vinter.
Brännaren kan ju sedan flyttas över till en ny panna. Aldrig bra att köpa grisen i säcken i panik.
Eldar du en vinter får du bättre uppfattning om hur pelletseldning fungerar och kan göra ett bättre beslut senare. En begagnad brännare kan du alternativt sälja nästa år till samma pris som du gav. Montera en vanlig brännare kan du göra själv.

Den nya laddpannan från Baxi verkar vettig men dukumentationen är dålig. Finns det asklåda att dra ut eller måste askan tas med spade?

Varken Baxi eller Värmebaronen har brännare som svarar mot dagens krav så att vända sig till en ÅF blir fel direkt. Laddpannorna från Baxi och VB är det inget fel på men hela nyttan med en ny panna förtas ju om man ska stå och krafsa aska varje vecka i brännaren när pannan klarar sig någon månad.
Priserna på dessa brännare är ju också hutlösa då man får en Janfire NH för samma pris. BioBjörn har samma funktioner som NH till mycket lägre pris.

Tas varmvattet från tankarna eller från pannan? En laddpanna producerar inget varmvatten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Tekniktanken är den i mitten och slavtankar är dom på vardera sidan som enligt bilden redan är avstängda.
Ackstyrningen har en givare i tanktoppen och en i tankbotten som ser till att brännaren går tills tanken är fulladdad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Pannan från Baxi hade jag slängt i soptunnan. Eurofire brännaren har ingen uraskning så då får du likväl stå och skyffla kol varje vecka. Pannan verkar inte heller ha någon asklåda utan där är det med skyffel/dammsugare som gäller.

http://www.baxi.se/media/1534/baxi-pell ... manual.pdf

Jag hade sökt igenom en del trådar "köpråd" för där står mycket matnyttigt. Hade jag inte haft det här forumet så hade jag säkerligen stått med eurofire, värmebaronen eller janfire flex A2 brännare. Det är jag glad för idag för nu är det en fröjd att elda pellets med automatisk rengöring av brännaren och stor/smidig asklåda. Det är lätt man är för het på gröten och vill ha något för snabbt. Jag är glad att jag hade lite is i magen så jag kunde göra ett bra beslut.

Lyssna på vad folk säger här, det är mitt råd, för det finns otroligt kompetent folk här inne. Går du till en firma så är det en säljare som vill kränga grejer, glöm inte det. Sedan vill man ju ha en säljare/installatör som gör ett gott intryck och känns seriös. Men köper man omoderna saker av en bra säljare så får du likväl lägga massa tid på att stå och aska ur varje vecka.

Jag har idag en Ulmapanna med deras brännare och varför det inte blev en CTCEcoflex var för att firman som sålde Ulmas saker gjorde ett mer seriöst intryck.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Hade ju gått att sätta en Ulma laddpanna till tankarna??
Skriv svar