Aska ur panna hur ofta ocv verktyg
Re: Aska ur panna hur ofta ocv verktyg
Ja xdigger du gav ju mycket information om dina rökgasmätningar vid nysotad och vilka värden du har innan du anser det nödvändigt att sota!!!!!....jag har rökgasmätningar nysotat och efter 6mån drift och kan garantera att brännare och panna går efter 6mån utan rengörning och rökgastempen har inte ökat 40-50grader på den tiden.....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Kan garantera att min panna inte ökar 40-50 grader heller.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
xdigger du får inte en så stor ökning i rökgastemp på en månad, men tycker man kan vänta på en så stor skillnad för att inte behöva rengöra så ofta, innan rökgastempen stigit så mycket så anser jag att man har för mycket beläggning i pannan......att rekommendera att låta rökgastempen öka så mycket innan man rengör ökar bara risken för driftstörningar,men det är kanske det man vill uppnå här på forumet då man rekommenderar att vänta på en så stor skillnad innan rengörning
Kan du inte för oss andra redovisa vad du har för anläggning som klarar sig så länge utan sotning. Kan ju vara något att rekommendera tlll andra när det är dags för dem att byta. / Roli moderator
Kan du inte för oss andra redovisa vad du har för anläggning som klarar sig så länge utan sotning. Kan ju vara något att rekommendera tlll andra när det är dags för dem att byta. / Roli moderator
-
- Entusiast!
Efter 6 veckor skulle min panna slå över till el,ä då det hade varit för mycket sot för att det skulle funka.
Under högsäsong har jag följande schema varje vecka.
Söndag: fyll på med pellets och dammsuga ur brännare och panna samt rengöra roster från slagg.
Onsdag: dammsuga ur brännare (det bildas alltid en kulle framför rostret som på sikt kommer att förstöra brännarröret då lågan slår fel).
När rökgaserna ökat med ca 50 grader (mot normalt) eller en gång i månaden ska sotviskan fram och tuberna rengöras plus den vanliga söndagsstädningen.
Efter jag införde det här har jag inte haft några driftsavbrott, men det beror väl på vilken panna och brännare man har.
Under högsäsong har jag följande schema varje vecka.
Söndag: fyll på med pellets och dammsuga ur brännare och panna samt rengöra roster från slagg.
Onsdag: dammsuga ur brännare (det bildas alltid en kulle framför rostret som på sikt kommer att förstöra brännarröret då lågan slår fel).
När rökgaserna ökat med ca 50 grader (mot normalt) eller en gång i månaden ska sotviskan fram och tuberna rengöras plus den vanliga söndagsstädningen.
Efter jag införde det här har jag inte haft några driftsavbrott, men det beror väl på vilken panna och brännare man har.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Visst kan jag redovisa vad jag har för brännare och panna Roli men jag är tveksam att nån har nån nytta av att veta det!... brännaren är en gammal janfire Flex-A som jag modifierat lite i omgångar och pannan är en Kalmarpanna Opex som också är modifierad
Skriv då gärna in den infon i din profil så att alla vet att du kör med modifierade grejer. / Roli moderator
Skriv då gärna in den infon i din profil så att alla vet att du kör med modifierade grejer. / Roli moderator
Det varierar nog väldigt mycket beroende på panna och brännare, samt justering, pellets etc. hur länge man kan vänta.
I min anläggning stiger rökgastempen ca:15gr på ca:400kg/pellets, därefter ökar det väldigt sakta. Skulle jag vänta tills rökgastempen stigit 50gr hade det nog tryckt ut aska ur luckorna före......
Rensade pannan idag efter 850kg pellets, rökgastempen sjönk knappt 20gr (ca:160-145gr). Hade gått att köra längre, men jag rensar när jag har tid. Om jag förbrukar 160kg mer på ett år pga. lägre verkningsgrad, så tar jag det framför bekvämlighet så länge det inte blir driftstop. Brännaren får sig en genomgång en gång om året, det räcker.
/Vednisse
I min anläggning stiger rökgastempen ca:15gr på ca:400kg/pellets, därefter ökar det väldigt sakta. Skulle jag vänta tills rökgastempen stigit 50gr hade det nog tryckt ut aska ur luckorna före......
Rensade pannan idag efter 850kg pellets, rökgastempen sjönk knappt 20gr (ca:160-145gr). Hade gått att köra längre, men jag rensar när jag har tid. Om jag förbrukar 160kg mer på ett år pga. lägre verkningsgrad, så tar jag det framför bekvämlighet så länge det inte blir driftstop. Brännaren får sig en genomgång en gång om året, det räcker.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.