Vilken brännare?
Vilken brännare?
Hej
Skulle behöva lite hjälp.
Ska köpa hus och tänkte byta ut olja mot pellets. Vilken brännare är bäst och billigast?
tpf/Therese
Ska köpa hus och tänkte byta ut olja mot pellets. Vilken brännare är bäst och billigast?
tpf/Therese
Hejsan
Ja du
vilken som är bäst och billigast det är svårt
att svara på
Många brännare funkar bra men först
måste du se vad det är för panna i huset pga vissa
brännare passar bättre i vissa pannor.
Ta sök funktionen längst upp och sök på din fråga
den är ställd flera gånger och då får du mera svar kanske
Lycka till
Ja du

att svara på

måste du se vad det är för panna i huset pga vissa
brännare passar bättre i vissa pannor.
Ta sök funktionen längst upp och sök på din fråga
den är ställd flera gånger och då får du mera svar kanske

Lycka till

Senast redigerad av Micke den mån 28 nov, 2005 09:15, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Re: Vilken brännare?
Min egen översyn:Therese skrev:Hej
tpf/Therese
Bäst= populär, nej
Bättre skall vara nån komfort och mindre krånglar jag tänker på.
samtid att själv klart försöka undervik problem drift vid brännare.
Det skall va tyst, inga krånglar, smidigast, säkerhet och sköta automat.
Bra garanti och lita på tillverkaren som man kan pratar med uppmärksam.
Billigast = sverige pelletsbrännare, nej tack undviker hemma byggaren.
Billigare är en bra ord tycker jag. att inte vara så skräp eller en rolls royce.
Som du ser nu här har blivit populär som Thermia, janfire, Ecotec och helst underviker Biona för mig.
De är lite stor med bra maskin men innebär många mekaniker som en gamla klocka. Tick tack tock!
De kostar liter mycket pengar. Visst de är lova mycket bra brännare.
Däremot de som exempel Pellx, viking B16, Eurofire, VikingBio finns inga mekanisk.
De är bara fläkt och skruven som styra med en elektronik och är tyst.
Visst de lova oxå mycket bra brännare.
De kostar mindre än ovan.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
-
- Fröträd
- Kontakt:
-
- Lärjunge!
- Kontakt:
På http://www.ulma.se/ hittar du info om Ulma brännaren.
Just nu är det lite sparsmakat eftersom den största energin har lagts på utveckling och inte på hemsidan.
Brännaren är märkt med en effekt på 10-25kW så den räcker långt.
Jag rekommenderar att du kontaktar Ulma för mer info.
Just nu är det lite sparsmakat eftersom den största energin har lagts på utveckling och inte på hemsidan.
Brännaren är märkt med en effekt på 10-25kW så den räcker långt.
Jag rekommenderar att du kontaktar Ulma för mer info.
Det var inte mycket till info om Ulma brännaren på www.ulma.se ..bara en bild som liknar en PX21 men röd ..nää jag har en PX20 och är till 100% nöjd och skulle inte våga byta den mot annat märke ..och idag har PX21 brännar rör av gjutjärn ..kan inte bli bättre
..kika in här http://www.pelletsbilen.se/ ..rätt bra pris på PX21 ..eller ?

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Lärjunge!
- Kontakt:
Huruvida Ulma är en kopia av PX21 kan jag inte svara på, men den liknar ju den, det håller jag med om, i varje fall på utsidan. När man ska välja brännare skulle jag välja den som ger bäst värden och verkar enklast att sköta.
Priset på PX21 verkar rätt ok (14200), men dyrare än Ulma (17900 men då ingår ju matarskruv), ska man ha den till en PX21 så blir det ju 5110 kronor till...
Priset jag har fått på en Ulma 2000 är under 23000 för brännare, skruv och Mafa midi förråd, installerat och igångkört. Med 4 års garanti.
Priset på PX21 verkar rätt ok (14200), men dyrare än Ulma (17900 men då ingår ju matarskruv), ska man ha den till en PX21 så blir det ju 5110 kronor till...
Priset jag har fått på en Ulma 2000 är under 23000 för brännare, skruv och Mafa midi förråd, installerat och igångkört. Med 4 års garanti.
Nja, någon kopia verkar det inte direkt vara, har själv en PX21 som jag lyft på locket på. Ulma brännaren har ju en display med knappar och doningar.Huruvida Ulma är en kopia av PX21 kan jag inte svara på, men den liknar ju den, det håller jag med om, i varje fall på utsidan.
Likheten verkar stanna på övermatad färggladlåda.
Det är möjligt att "metallen" liknar en PX21 men PX21 är ju ett järnspett elektronikmässigt, en liten PIC, fläckt ingen display, trimpottar utan feedback... inte direkt hightech (men funkar...)
Jag saknar display på PX21 och användargränssnitt. "Metallen" är dock av god kvalitet. Man blir nästan lite sugen att byta ut elektroniken mot "något smartare" gärna men ute-temp och CO2 mätare.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
-
- Lärjunge!
- Kontakt:
Frågan är vad vill du att displayn ska visa ..finns inte mycket den kan visa oavsett fabrikat ..och vad vill du ha för feedback ..vill du se varvtal på fläkten ..det är väl en pelletsbrännare du ska ha och inte en dator ..och om du i alla fall vill ha en dator inbyggt i din brännar så kan du ta vilken brännare som helst och koppla in en pc med en massa givarenLager skrev:Nja, någon kopia verkar det inte direkt vara, har själv en PX21 som jag lyft på locket på. Ulma brännaren har ju en display med knappar och doningar.Huruvida Ulma är en kopia av PX21 kan jag inte svara på, men den liknar ju den, det håller jag med om, i varje fall på utsidan.
Likheten verkar stanna på övermatad färggladlåda.
Det är möjligt att "metallen" liknar en PX21 men PX21 är ju ett järnspett elektronikmässigt, en liten PIC, fläckt ingen display, trimpottar utan feedback... inte direkt hightech (men funkar...)
Jag saknar display på PX21 och användargränssnitt. "Metallen" är dock av god kvalitet. Man blir nästan lite sugen att byta ut elektroniken mot "något smartare" gärna men ute-temp och CO2 mätare.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Lärjunge!
- Kontakt: