Problem med Baxi Multiheat som bakbrinner

Susanna
Späd planta

Problem med Baxi Multiheat som bakbrinner

Inlägg av Susanna »

Alldeles ny här och hoppas jag gör rätt när jag placerar min tråd. Jag vet inte riktigt vad som är relevant information så om ni har frågor så ställ dem gärna :)

Vår panna är åt helsicke. Sedan vi startade upp den i höstas har den bakbrunnit tre, eller om det faktiskt tom är fyra, gånger. Senast var natten till igår. Det går knappt att vistas i huset för det luktar så fruktansvärt starkt. Vi har stängt in oss i vardagsrummet eftersom det är det enda rummet dit lukten inte verkar sprida sig. Jag är så less på detta, och faktiskt lite orolig för mina barns hälsa. Det sticker i ögonen och man blir tjock i halsen.

Det här är min amatörteori om vad som händer:
Av någon anledning smyger glöden bakåt, vilket utlöser sprinklersarna som börjar blötlägga pelletsen i röret. Ånga och värme bildas som går bakåt till förrådet vilket gör att det skapas värme och extremt mycket ånga även där. Så mycket att all färg på insidan av förrådet lossnade första gången det hände. När man lyfter luckan är det så blött att det droppar och lukten är vedervärdig.
Eftersom larmet inte har löst ut vid något av tillfällena har vi upptäckt det när ångan/gaserna/röken/lukten stigit i ventilationssystemet till resten av huset.

Baxis egna gubbar har varit här två gånger och enligt dem skall detta inte kunna hända. Även en rörmokare har varit här. Vi har bytt fläkten, kretskortet, shunten och säkert något mer. Vi hyr huset, och det är hyresvärden som grejat med pannan.
Insidan av pelletsförrådet har börjat rosta, antagligen pga all ånga.

Som en parentes kan jag säga att jag tycker att det bildas väldigt mycket aska, och vi har också fått felmeddelanden några gånger om för höga rökgaser (felmeddelande F-1). När vi flyttade hit sa hyresvärden att det går åt mellan 8-10 säckar pellets i veckan, men vi snittar 16 säckar i veckan. Hon sa också att hon brukade raka ur aska max en gång i veckan, men vi gör det varannan dag och då är det fullt.

Är det någon här som kan ha någon aning om vad som är fel på pannan?
Är det någon idé att greja mer med den eller är det lika bra att byta ut den?
Vi har tänkt att vi skall köpa huset, men vet inte hur vi skall tackla detta riktigt. Vi har aldrig bott i hus förut och således heller aldrig eldat med pellets (eller något annat).
Trähus på 1,5 plan med självdrag. Byggt 1954, 89+54kvm med hel källare.
Baxi Multiheat 2,5, årsmodell 2004. Eldar med pellets.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Problem med Baxi Multiheat som bakbrinner

Inlägg av Stegatorparn »

Orsaken till bakbrand brukar vara att rökgaserna har svårt att ta sig ut via skorstenen.
Det beror förmodligen på att pannan inte har sotats på ett tag.
Rekommendationen är 2 - 4 gånger per månad. Då skall turbulatorerna tas ur och tuberna skall viskas.
Samtliga kanaler rökgasen passerar fram till skorstenen skall rengöras.
Finns beskrivet på sidan 14 i manualen http://www.baxi.se/media/1108/multi_hea ... -04-19.pdf
Sedan får vi se om problemen kvarstår.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jumpingtiger
Prima virke

Inlägg av jumpingtiger »

Har ingen erfarenhet av Baxi multiheat, men av manualen att döma så är det en undermatad förbränningskammare.

Har du höga rökgastemperaturer så kan turbulatorerna vara igensotade, se till att sota alla gångar från elden till skorstenen. Kolla i manualen. Med för höga rökgastemperaturer (och sot) blir eldningen ineffektiv och det går åt mycket pellets.

Kolla vad dragbegränsaren står på och att det inte finns något stopp i skorstenen. Det måste finnas ett undertryck i skorstenen annars kan det bli bakbrand, som du haft.

Det kan även vara ett givarfel någonstans så den kör med för hög effekt och bara brassar på för fullt hela tiden..
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
Susanna
Späd planta

Inlägg av Susanna »

Jag plockar ut alla turbulatorer minst en gång i veckan, rengör dem och sotar ur rören de ligger i. Annars klagar det igen fullkomligt där inne. Känns som sagt som att det blir väldigt mycket aska i vår panna?

Sotaren var här igår och såg inga konstigheter mer än att skorstenen behövde "tjäras ur". Han rekommenderade oss att köra utan turbulatorer och menade att de egentligen inte gör så mycket som man tror.
jumpingtiger
Prima virke

Inlägg av jumpingtiger »

Det låter som förbränningen får för lite luft om det blir tjär-sot. Det skall inte alls bildas med en rätt inställd pelletsbrännare. Vid pelletseldning skall det bli fint pulver-aska och sen lite lite flyg-aska i turbulatorerna.

Har dom ställt in den med rökgasinstrument?
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Susanna
Späd planta

Inlägg av Susanna »

Det blir fin pulveraska nere i brännaren och i turbulatorerna är det inte heller tjära utan askan lossnar fint. Det är i skorstenen och har antagligen byggts upp under lång tid för när jag nämnde för hyresvärden att sotaren påtalat detta och rekommenderat tjärpulver svarade hon "ja det har de sagt till mig många gånger men det brukar lösa sig ändå"...
jumpingtiger
Prima virke

Inlägg av jumpingtiger »

Då kör troligtvis brännaren med för hög effekt för att pannan skall klara av det. Vilket är konstigt iom att det är en integrerad brännare.. Vilket pekar på att det är något sensorfel eller knasig inställning i matningen troligtvis..

Följ manualen för att sänka pelletsmatningen eller testa att bara köra på lågeffekt, har för mig att det fanns som alternativ..

Det hade varit bra om du kunde mäta hur mycket pellets den matar under 6min när den kör, men förstår att det är knepigt på den modellen.
Susanna
Späd planta

Inlägg av Susanna »

Just nu är den avstängd och vi har elpatronerna på. Vilket gör att vi inte har tillräckligt med varmvatten, men det är ju en annan femma.

Vi har haft den inställd på att byta mellan maxläget och minimiläget, och alltså hoppa över mellanläget. Detta på inrådan av en av Baxi egna gubbar (som också menade att detta som hänt oss 3-4 gånger nu inte ska kunna hända) som ju alltså varit här två gånger redan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Nu förstår jag inte hur Baxi-killarna resonerar.
Ditt hus är ju inte så stort utan borde klara sig med 15 kW effekt.
Att då köra på närmre 25 kW och sedan ligga och pyrelda på min/underhållseld som kan skapa tjära förstår jag inte.
Vad är rökgastemperaturen på maxeffekt?

Det finns ju en rökgaslåda bakom tuberna med sotluckor på sidorna. Sotas denna samtidigt med tuberna?

Är pannan försedd med lambda-styrning, finns alternativet AU i menyn?

Jag instämmer med jumpingtiger att effekten borde sänkas för lägre rökgasmängd när det är risk för bakbrand.

Pannan är konstruerad för drift med turbulatorer och att då ta ur dom enligt sotaren skulle höja rökgastemperaturen väsentligt och sänka verkningsgraden. Det är verkligen att elda för kråkorna.
Bättre att komma tillrätta med problemen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Vad jag funderar är ju varför det uppstår ett fel som inte ska kunna uppstå?? Och om alla andra pannor som Baxi killarna jobbat med funkar .Om det är ett specifikt fel på just denna panna ifråga.Då förutsätter då jag att killarna kollar drag,sotluckor och saker som borde kunna ställa till problem.
jumpingtiger
Prima virke

Inlägg av jumpingtiger »

Jag tycker det låter som samma förträngningsproblem Kmp Uno pannorna har när de kör på fullt.. Det kanske är så att skorstenen inte genererar tillräkligt med drag för att svälja 25kW..

Men först kolla vilka värden det är i inställningarna. Det kan va att gubbarna har klantat sig.
https://www.youtube.com/watch?v=zETaR0ggy_E

Skriv gärna tillbaka vad den står på :)
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Att inte skorsten skulle orka dra ut röken?? De e ju löjligt!!! Är man på besök hos nån som har problem så söker man väl! ?? Man mäter och letar! Om inte inte ens auktoriserade killar kollar att draget e tillräckligt då vet jag inte vad jag ska tro! Så pass koll förutsätter då jag att dom har.
jumpingtiger
Prima virke

Inlägg av jumpingtiger »

Det är sant. Det är nog inte där skon klämmer..

Jag vet dock själv genom jobbet hur installatörer/tekniker gärna byter ut och bygger om och fixar istället för att kolla på det digitala sidan så att alla parametrar och inställningar är rätt, "gillar inte datorer" etc..

Min originaltanke va att nån inställning eller givare som sköter inställningar är fel så den kanske brassar på med 35-40 kW när den bara är gjord för 25 kW, och då börjar man byta ut grejer bara för att det krånglar..
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Hur har det gått.... :?:
Susanna
Späd planta

Inlägg av Susanna »

Pannan är fortsatt avstängd i väntan på att någon från Baxi skall komma och titta på den, förhoppningsvis imorgon. Nu kör vi på elpatroner, vilket betyder att vi har i princip inget varmvatten alls. Med två ungar är det rätt besvärligt att behöva värma vatten på spisen för att kunna diska och behöva åka till badhuset för att duscha. Hoppas VERKLIGEN att de hittar problemet imorgon.
Skriv svar