PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Mrxswe, jag missade ditt tidigare inlägg om owfs problem. Ser att du har installerat owfs den hårda vägen, (installerad i opt, eget startskript)

Det enkla sättet att installera owfs på en debian burk (raspberry med raspbian, ubuntu osv) är att köra

Kod: Markera allt

sudo apt-get install owserver
i terminalen. Sen är owservern igång med uppstartskript och allt. Konfigurationen är i /etc/owfs.conf, där tar du bort kommenteren (#) från raden

Kod: Markera allt

#server: usb = all
så är allt klart. Om man googlar på 'installera owfs' så hittar man diverse guider för hur man kompilerar och installerar owfs från källkod, vilket är totalt onödigt krångel om man inte råkar behöva någon ny funktion som inte finns i den debian-paketerade versionen.

Vill du också ha owhttpd igång för att enkelt hitta dina sensorer så kör du bara 'apt-get install owhttpd' så är den biten också fixad.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av mrxswe »

ok
Senast redigerad av mrxswe den ons 21 jan, 2015 18:33, redigerad totalt 1 gånger.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Hänger inte riktigt med exakt vad du frågar, men jag tar ett exempel:

[plugin_OWFS]
ow1_item = panntemp
ow1_path = 28.146484050000/temperature
ow2_item = someothertemp
ow2_path = 28.C2267C060000/temperature

[rrd_ds_names]
d01 = data1
d02 = data2
d03 = feeder_time
d04 = feeder_capacity
d05 = _logtick

[pollvalues]
d01 = panntemp
d02 = someothertemp
d03 = feeder_time
d04 = feeder_capacity
d05 = _logtick

[graphcolors]
d01 = #FF0000
d02 = #00FF00

Döp om 'someothertemp' till vad det nu ska vara och upprepa för så många givare du har i [plugin_OWFS].

De givare och andra data som du vill logga skapar du plats för i databasen genom att lägga till en rad per sensor i [rrd_ds_names]. Namnet du här ger till databaskolumnen (data1, data2...) kommer inte att synas någonstans, men håll dig till små bokstäver och siffor, inga mellanslag eller åöä eller sånt. Minns inte på rak arm vad som fungerar och inte fungerar, men för säkerhets skull...

Sedan kopplar du ihop databasen med 'parametrarna' som innehåller sensorernas värden i [pollvalues].

För att få upp ett loggat värde från databasen ska det finnas med i sektionen [graphcolors], och här anger du samtidigt kurvans färg.


Berätta gärna vad som är oklart i exemplen och kommentarerna i konfigurationsfilen så jag kan förbättra den, det är meningen att den ska vara hyfsat 'självdokumenterande'.

Redigerat: 'feeder_time', 'feeder_capacity' och '_logtick' måste heta just så både i [rrd_ds_names] och i [pollvalues]. Det här kravet ska byggas bort någon gång i framtiden, men tillsvidare så är det så det fungerar för att fungera...
Senast redigerad av Honda den ons 28 jan, 2015 20:17, redigerad totalt 2 gång.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av mrxswe »

Nu är det klart, tackar Honda för all hjälp :D
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Varsågod, och tack själv. Fick ju en del saker utredda och förbättrade nu igen tack vare ett nytt par ögon som kollar in projektet utan förhandskunskap om var alla gropar finns...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
fcd
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 jan, 2015 12:18
Ort: Lindome

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av fcd »

Hej!

Ny på forumet och får ställa mig som ännu en beundrare till PellMon och des skapare som gjort livet mycket enklare, tack Honda och alla andra som bidrar! :D

När vi byggde om huset blev det en Baxi Bonus 30 och brännaren en Baxi eurofire 20kw M3, 10m2 solpaneler och 2x750l acktank (en acktank är avstängd vid pellets och solvärme).
Ville ha möjlighet att elda med ved också, då vi fick en del ved efter tagit ner en del träd på tomten.
Dock inte köpt mera ved efter detta var slut, pellets är smidigt med ved billigare om man har tid till det.

Byggde för några års sedan ett enkelt varningssystem när tempen i acktanken blev för låg och lade sedan till larmutgången från brännaren till en lysdiod i hallen.

Letat länge efter en datalogger som motsvarar mina önskemål och var nära att köpa en färdig lösning när jag kom på att söka här, någon måste haft samma tankar som mig 
Hittade hit och till Hondas fantastiska kod!

Köpte mig en Raspberry Pi, 1-Wire USB adapter och ett gäng givare.
Monterade en microbrytare i helgen på skruven och fått ditt ett par givare. Fungerar över förväntan och nästan direkt!!
Mycket bra instruktioner ihop med denna tråd för att förstå hur vissa saker hänger ihop.

Fick inte till mailen först (kör one.com) och one.com rekommenderade port 465 för TLS men fungerade inte, kör SSL och 2525 på telefonen vilket fungerar via TLS i PellMon (loggen ger fel på SSL om man byter till detta).
Kan fixa ett konto åt dig Honda om du vill testa.

Min tanke med en datalogger var att få koll och vad som händer med förbrukningen om man justerar vissa temperaturer osv. för att se om man kunde höja verkningsgraden på systemet på något sätt.
Sedan att det är roligt med ny teknik och få ”pyssla” lite gör detta till ett måste projekt!

Ett par idéer som jag haft på att optimera systemet är:
- Vi har monterat mekanisk frånluft från badrummen och tanken är att sätta en värmeväxlare där, typ bilkylare, för att kunna höja returen från garaget några grader som jag idag vet håller låg temperatur (likt som man gör med bergvärme för att ta vara på frånluften)
- Skall även upp med givare 1m ner i skorstenen för att få koll över temperaturen där över tid, om det går att bygga något system där returen värms upp kring spiral runt skorstensröret när pannan går. Men det går ju bara om inte temperaturen sjunker i toppen av skorstenen för mycket. Rökgaserna vid nysotad panna är ~125grader och stiger till 190grader efter en månad vid pelletsdrift, varmare vid vedeldning
- Går att styra brännarens tillslag från extern signal och detta hade varit önskvärt på sommaren, så att inte brännaren startar på morgonen och sedan solen strax efter detta (hur man skall räkna ut ljus/tidförhållandet/värmebehovet får vi ta fram över) . Inte ofta pannan går på sommaren (sänkt till och från slag temperaturen), men lite mulet väder så går den någon timme per dag då man duschar på kvällen och värmen alltid är på i badrummet och källaren

Sedan kanske lösningen kostar mera än lite mera pellets, men dels är det kul att testa saker och allt som ger en långsiktig minskad förbrukning tycker vi om!

Skall försöka få klart alla givare så att det blir koll på allt och återkommer med bilder eller länk, inte bestämt mig om jag vill publicera sidan externt för har ingen brandvägg hemma, bara router, tips mottages gärna.
Systembilden får jag försöka få till när alla givare är på plats med.

Har en tanke är att få koll på elförbrukningen hemma med, inte för att den är direkt hög, men kan man så vill man ju logga det med.
Hur är det med PellMon, tror jag läste det som ett förslag i tråden, inte kollat om jag har någon utgång på elmätaren som kanske kan kopplas direkt till GPIO men annars via 1-Wire sätta en räknare.
Skulle det gå att använda PellMon för att visa en graf över elförbrukningen med på något sätt?

Larmsignalen från brännaren (24VDC så det får bli via ett relä) hade varit fin att få in i PellMon via GPIO alternativt via 1-Wire som triggar någon signal för att generera ett alarm (logg, på systembilden och e-post).

Kanske kommer lite fler frågor och funderingar kring PellMon framöver med, blev ett långt första inlägg här, men verkar vara ett bra forum att hålla till på och kanske kan bidra med något med en dag 8)

/Johan
Baxi Bonus 30, Baxi eurofire 20kw M3
10m2 solpaneler
2x750l acktankar
PellMon övervakning
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Tackar och bockar, det värmer i vintermörkret! Glädjande att våra ansträngningar kommer till nytta.
Och välkommen till forumet!

De flesta sk. hemmarouter brukar innehålla en brandvägg som i princip kastar bort all trafik utifrån som inte är ett svar på en förfrågan inifrån nätet. Hur bra de sen tål en verklig attack kan det kanske vara lite si och så med beroende på modell. Jag ser inga större risker än något annat man gör på nätet med att forwarda en port till PellMon på raspberryn, som naturligtvis ska hållas uppdaterad (som allt annat som är i kontakt med internet) men i sista hand är säkerheten förstås upp till var och en, jag kan bara göra mitt bästa.

Säg till om du behöver hjälp med systembilden, det är kul att rita.

Har faktiskt inte testat SSL funktionen något vidare, det var en användare i danmark som frågade efter det men sedan försvann han så jag fick aldrig nåt svar om det fungerade eller inte då jag lade till det.

Loggning av elförbrukning är något som jag har i bakhuvudet, om det blir av så blir det en lösning med ett separat plugin för ellog som man konfigurerar att använda valfri pulsräknare, som då kan vara antingen en onewireräknare via OWFS eller en ingång konfad som räknare i raspberryGPIO (eller nåt annat plugin). Det som det hänger upp sig lite på är att jag skulle vilja få till en generell lösning för ett webgränssnitt till ett plugin, och det i sin tur har stannat upp lite på en bug i den rätt gamla version av ett DBUS bibiotek jag använder mig av i nuvarande raspbianversion (den debian wheezy baserade) som läcker minne. Buggen är fixad sedan länge tillbaka men jag vill inte krångla till det för de som kör på raspberry så jag väntar med det tills nästa (jessie) är releasad, när det nu blir. Sedan kommer nog pelletförbrukningen att bli ett plugin det med.

Larmsignalen är bara att lägga till som en GPIO input, och ett alarm på den så får du epost och log.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
fcd
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 jan, 2015 12:18
Ort: Lindome

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av fcd »

Tackar för snabbt svar :)
Skall fundera över publicering av systemet, det i sig är nog inga problem så länge jag inte styr andra funktioner med datorn. Blir lite känsligare då.
Sedan är jag inte så bekant med den "fria" världen än med uppdateringar och hur man hanterar detta. Men det är bara att lära sig!

Kanon att det går att få in larmet, blir att testa att konfa en ingång och testa.
Går det även att konfa en pinne för utsignal som kan ge signal vid ett larm.
Såg att funktionen gick att sätta till output, men går det att konfa ett CustomAlarms som triggar utgången?

Kan tänkas att lite hjälp med systembilden kanske behövs, får fundera om man skall beskriva hur det ser ut i verkligheten eller bara en systembild som är lättare att få överblick på.

Alarmen fick frispel nu på eftermiddagen och skickade en del 'alarm' state went from 'OK' to 'Ignition failed' även att brännaren startar och gått som den skall.
Var inte hemma när dessa kom så kunde inte kolla hur brytare till pelletsskruven stod om det kan påverkat.

Antar att det är en tidsvariabel som larmet går på mellan insignalen från brytaren.
Kollar man stapeln av förbrukningen ser den normal ut för dagen så signalen har nog funnits där.
Bara kört fem dagar och inte fått felet innan, så kan vara något annat som stört.

Angående ellog så förstår jag nu vart problemet ligger, kanon att du har det i åtanke!
Hade varit kul med en graf över ett dygns förbrukning, totalen är inte nödvändig då den står på fakturan. Funderat om det går att använda räknaren och t.ex. räknat pulser per 10min eller mindre och rita ut, beroende på hur ofta min en elmätare skickar pulser.
Om jag tänker rätt så behövs det en reset av räknaren med efter varje summering. Förslag? :D
Baxi Bonus 30, Baxi eurofire 20kw M3
10m2 solpaneler
2x750l acktankar
PellMon övervakning
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Uppdateringar på raspberryn sköter du med två kommandon i teminalen

Kod: Markera allt

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Alarmet på insignal är enkelt, du konfar en ingång i raspberryGPIO och sedan customalarms att trigga på den med tex '== 1'.

För att få en utgång att ge signal för ett alarm så behöver du ett periodiskt script som läser av alarmets status och styr utgången. 'Customalarms' har visserligen redan funktionen '_status' som definierar en datapunkt för larmets status, så det kunde vara frestande att lägga alarmets '_status' direkt till alarmutgången. Problemet är att 'customalarms' skapar en ny datapunkt med namnet som ges i '_status', så man kan inte använda det till att koppla alarmet till en datapunkt skapad av något annan plugin.

[plugin_RaspberryGPIO]
io1_function = output
io1_item = alarm_output
ioi1_pin = 15

[plugin_CustomAlarms]
alarm1_item = boiler_temp
alarm1_comparator = >
alarm1_level = 90
alarm1_status = boiler_temp_supervision

[plugin_Calculate]
c1_prog = boiler_temp_supervision get alarm_output set
c1_taskcycle = 1

Här kommer boiler_temp_supervision att sättas till 1 då boiler_temp är över 90 (och samtidigt skrivs en rad i loggen och epost skickas), c1_prog läser varje sekund av boiler_temp_supervision och skriver resultatet till alarm_output som styr nivån på pin nr 15

Det där ignition failed... Funktionen är den att brännaren 'mode' styrs av en statemaskin med följande state: off, starting, igniting, ignition_failed, running, cooling. I läge 'igniting' så kan den gå antingen till 'running' vilket sker så fort medeleffekten för senaste 5 minuter överstiger 5kW, eller så går den till 'ignition_failed' om inget har skett på 10 minuter. 10 minuter verkar vara i minsta laget, det bör nog dels vara inställbart och också vara lite längre som standard.

Finns nog mycket att fila på här annars, tex går den direkt till 'starting' från 'off' för en enda puls från räknaren, bättre detektering av startdosen skulle vara bra. Det skulle också vara fint om den kunde gå direkt till 'running' om man startar loggern medan brännaren går istället för att logga en vanlig uppstart. Problemet med att detektera startdosen mer noggrannt är att man kan använda antingen skruvvarvräknare med valfritt antal tick / varv ihop med skruvar med olika varvtal eller skruvtimer, så en bättre algoritm bör ta hänsyn till alla möjligheter. Med skruvtimer får man ju exakt mängd för varje dosering men med skruvräknare så kanske man får ett tick bara för var tredje dos, och om uppstartdosen skulle vara bara nästan två hela varv så blir det kanske bara ett enda tick för den. En möjlighet är förstås att göra allt inställningsbart men då blir det lätt 15 parametrar som ska ställas in och omöjligt att få rätt i praktiken. Förslag och feedback mottages tacksamt...

En idé jag funderat på är att man skulle kunna koppla panntemperaturen till 'pelletcalc' som då skulle kunna larma för problem med pelletmatningen, så att i läge 'running' går den till 'off' om effekten går till noll medan panntemperturen är över tex 85 (inställbart), om panntemperaturen är för låg då brännaren går till 'off' så larmas för 'pelletmatningproblem'. Men här måste man förstås ta hänsyn till brännare som kör någon rengöringscykel efter en viss körtid, så det blir ett state till 'cleaning', risken finns att det blir för komplicerat.

Ellog blir precis som pelletloggningen, man loggar värdet på en räknare till databasen i samma intervall som allt annat (30s standard). Databasen sparar inte räknarens absolutvärde utan räknarens medelökning/sekund i varje intervall. Sedan kan man begära en integrering av räknaren över valfritt intervall, dvs man får ut förbrukningen över vilket intervall som helst upp till 15 år bakåt. Pelletförbrukningen visas nu i vissa valda intervall (24h, 7d, 2m, 1år) men det är bara en fråga om att koda ett gränssnitt för att få förbrukningen över vilket intervall som helst. 'Silo level' pluginet använder ju samma data i databasen för att räkna ner ett inställbart startvärde från en valfri starttid enligt förbrukningen.

Pelletloggningen loggar egentligen två data, skruvtiden som en counter och feeder_capacity för att kunna räkna ut gram pellet från skruvkörtid i sekunder. Man skulle ju kunna multiplicera ihop dem i förväg och logga bara resultatet, men det kan kanske vara kul att ha 'feeder_capacity' loggat separat om man kör med olika pelletkvaliteter och ställer om det då och då, det är iallafall så det är gjort.

Elloggen skulle ju kunna göra något liknande om man loggar både kWh räknaren och motsvarande elpris, då skulle man kunna få ut elförbrukningen direkt i kronor och ören även med varierande elpris. Elpriset kunde vara en parameter som man ställer in manuellt, eller så kan man göra något mer avancerat om man har natt/dagström eller timdebitering eller något annat.

oj det blev långt...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
fcd
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 jan, 2015 12:18
Ort: Lindome

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av fcd »

Kul att du är så engagerad och kommer med bra förslag och idéer!
Bra tips med uppdateringen, sådana enkla kommandon tycker vi om :thumleft:

Nybörjar fråga, menar du nedan/jag förstått det rätt för att få in larmet från brännaren:

[plugin_RaspberryGPIO]
gpio23_function = input
gpio23_item = burner_alarm
gpio23_pin = 16

[plugin_CustomAlarms]
alarm2_item = burner_alarm
alarm2_comparator = =
alarm2_level = 1
alarm2_status = OK | Burner alarm!

Kanon att det går att styra en utgång, då kan jag även jobba vidare på tanken med att räkna ut när brännaren får starta på sommaren och inte. Återkommer säkert om detta för att få till rätt formel.
Kommer antagligen köra en analog termostat parallellt i acktanken som failsafe vilken startar brännaren vid för låg temperatur.

I mitt fall som kan få in larmsignal från brännaren när en start misslyckats (den gör två startförsök, skickar på en startdos extra) eller pelletsmatningen felar, hade denna signal räckt för min del att trigga ignition failed.
Har märkt att min brännare ibland matar på lite extra pellets vid ett startförsök innan lågfarten tar vid. Kan
kanske vara detta som triggade ignition failed igår.

Fick läsa stycket om att använda 'pelletcalc' flera gånger innan jag fick ihop det, arbeta sent och en liten som väcker en 04:00 och ville gå upp är inte bra kombo :shock:
Detta borde väl fungera kanon, ihop med extern larmsignal om man har en.
Mitt fall får jag dock nog ta temperaturen från en av givarna i acktanken/rökgasen då pannan håller nästan konstant temperatur tills slutet av laddningen av tanken.

Rökgastemperaturn sjunker ju rätt snabbt när pelletsen slutar mata. Har byggt en styrning på laddomaten med som går på rökrörets temperatur, för att den skall starta efter brännaren och gå en stund efter förbränningen är klar för att ta vara på all värme och spara el när pannan inte går.
Skulle även kunna använda denna signalen om pannan går eller inte, men en 1-wire termometer till rökgaserna skall beställas.
Som failsafe sitter en temperaturgivare parallellt i pannan som startar pumpen vid viss temperatur.

Skulle man inte kunna använda en formel för om det skett ett startförsök/trigger på skruven och rökgaserna inte ökar inom t.ex. 20min så larmar den. Larmet för låg temperatur i acktanken borde komma efter ett tag med.

Skulle även kunna ha ett larm om rökgaserna sjunker under ett värde innan acktanken är laddad till t.ex. 80% av önskat värde och eller effekten på brännaren går under 5kw (inställbart kanske).

I båda fallen borde det vara något med pelletsmatningen/brännaren som inte står rätt till.

Får läsa delen om elloggen ett par gånger till och återkomma i frågan, för jag får inte ihop logiken helt nu, om det går att rita en graf eller måste till lite programmering för att visa förbrukningen likt pelletsåtgången. :D

Skall först få igång alla tempgivare i helgen hoppas jag och sedan tar vi upp ellog spåret igen.

Långa meddelande verkar vara grejen just nu... Trevlig helg!
Baxi Bonus 30, Baxi eurofire 20kw M3
10m2 solpaneler
2x750l acktankar
PellMon övervakning
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Nästan rätt, såhär:

[plugin_RaspberryGPIO]
gpio23_function = input
gpio23_item = burner_alarm
gpio23_pin = 16

[plugin_CustomAlarms]
alarm2_item = burner_alarm
alarm2_comparator = ==
alarm2_level = 1
alarm2_status = burner_alarm_status
alarm2_enum = OK|Burner alarm!

Från config filen:

[plugin_CustomAlarms]
# Define an alarm by creating four parameters:
# xxx_item = item to read
# xxx_comparator = >|>=|<|<=|==|!=
# xxx_level = level to compare against
# xxx_status = item to hold the result of the comparision, 1=True, 0=False
# optional:
# xxx_enum = FalseText|TrueText


alarm2_enum = OK | Burner alarm! är inget måste, men det gör att du får texten "alarm2 went from 'OK' to 'Burner alarm!'" istället för "alarm2 went from '0' to '1'" i loggen

Mitt spånande om elloggande var om hur det fungerar sedan i framtiden, då det eventuellt är klart. Än så länge är inget gjort av det gjort.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
fcd
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 jan, 2015 12:18
Ort: Lindome

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av fcd »

Toppen, tack!
Baxi Bonus 30, Baxi eurofire 20kw M3
10m2 solpaneler
2x750l acktankar
PellMon övervakning
fcd
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 21 jan, 2015 12:18
Ort: Lindome

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av fcd »

Fick kopplat in alla givare i helgen, väntar på tempgivaren som skall användas till rökgaserna.
När allt var anslutet, såg jag genast en förbättringspunkt så det sparade nog lite pellets :)

Måste dock flytta utegivaren för den visar ett par grader för mycket mot vår andra termometer, sitter i ett innerhörn utanför pannrummet så antagligen lite värmestrålningen/läckage utåt och luften står stilla där.

Solen tittade fram och såg att den laddade lite, dock efter brännaren nästan gått färdigt så tanken var lite väl varm och då slutar solen ladda (skall vara 7grader varmare på taket än i tanken för start och stängs av när givarna håller samma temperatur)...
Man kan "stänga" av brännaren genom att koppla ur tempgivaren för brännaren. Då renblåser den och när tempgivaren är ansluten igen, fungerar den som vanligt och startar på inställd temperatur.

Funderar på om man skulle fixa ett NC relä till tempsignalen som PellMon får styra över. Beroende av tankens temperatur och att solen laddar över t.ex. 10min så stänger PellMon av brännaren genom att dra relät som kopplar bort brännarens tempgivare.
Detta skulle även lösa att brännaren inte går på sommaren under morgonen (tempgivaren kopplas ur och då kan inte brännaren starta), om det inte går att ha ett schema/tid som villkor i PellMon, kan man nog lösa det med ett externt tidur mot GPIO.

Mätte rökgaserna i skorstenen 1m ned och frånluften från husets ventilation, här fanns mycket potential till utveckling vilket är bra, men inte lika kul att se vilken energi som försvinner i "onödan" :(

Testade även att konfa gpio23_pin = 16 och denna ger 1 tills man gjordar utgången och då blir den 0.
Blir ett NC relä och ansluter pinne 16 och GND, några problem tror du för Raspberry Pi att alltid ha stiftet anslutet till GND?

Inte fått några flera larm om ignition failed heller vilket är bra.

Riktigt kul att man fått igång grunden, systembilden är nästa bit... får nog bli en schematiskt bild. Skall skissa upp den lite lätt först så kanske jag ber om hjälp sedan att få den att se bra ut i PellMon.
Baxi Bonus 30, Baxi eurofire 20kw M3
10m2 solpaneler
2x750l acktankar
PellMon övervakning
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av subaru95 »

Mycket bra ide det där med att styra brännaren över hur mycket som förväntas komma
från solpanelen..
Mvh Hasse
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: PellMon, pelletlogger med öppen källkod

Inlägg av Honda »

Många bra idéer!

Jag har två utegivare, en norrut och en söderut, och ett calculate-script som tar minsta värdet vilket sedan loggas och visas i systembilden. Min södra givare sitter på samma sätt i ett innerhörn och där är ofta en halv grad varmare även helt utan sol så det ligger nog något i det.

PellMon har ingen inbyggd schemafunktion. Ett plugin för schemaläggning skulle kanske vara en bra idé (kunde ju vara ett bra ställe att starta på om någon vill bidra med lite programmering) annars kan man använda pellmons kommandoradsgränssnitt pellmoncli för att göra scheman via tex cron som finns med i alla linuxsystem. Mer info finns här https://github.com/motoz/PellMon/wiki/T ... pellmoncli

Ingången är gjord för att vara kopplad till 0 eller +3.3V så inga problem där. Då reläet är öppet så har du en tråd som fungerar som antenn från ingången fram till reläet, vilket kan göra att raspberryn då och då ser '0' om den plockar upp störningar. Det avhjälps med tex ett 10k motstånd mellan ingången och 3.3V och en kondensator tex 10mikroF mellan ingången och jord.

För att styra ett relä från en utgång så kan du koppla såhär: http://3.bp.blogspot.com/-010escsTmXk/U ... ircuit.gif
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar