Jaha, så har jag gett mig på att försöka byta slussimpellern. Det hmm... behövdes (se bild). Men hur får jag loss kugghjulsdelen?? Något säger mig att det lilla hålet har något med saken att göra?
Ja det går ju verkligen skitbra det här. Tajming har jag också, fyra helgdagar i rad coming up.. Det är ju tur att elvärme är så billigt eller nåt
(Fast lite stolt jag fick isär det, det här är långt från mitt gebit och jag trodde inte jag skulle gå i land med det. Å andra sidan är jag inte säker på att jag får tillbaka kedjan, men det är ju ett senare problem. Just nu mycket senare...)
Jadå, men jag hade ett elände att få loss den, och är inte helt säker på att jag får tillbaka den där kedjelåsgrejen. Men det borde gå att köpa en ny om jag har sönder den (det krävdes lite våld få bort den. Men jag har ju gjort rent kedjan, så kanske plättlätt sen, vi får se)
Är du säker att inte den nya impellern inte passar för enligt bilden så sticker den för tappdrift ut minst 10-15mm så om du mäter den nya så även om den är kortare 10-15 mm så passar den för axeln behöver inte sticka ut så mycket från drevet,så ta och mät axeln och jämför med den gamla.
Kugghjulet ska ligga i linje med de övriga kugghjulen, annars drar det snett och kedjan slits i onödan.
Axeln behöver inte gå helt igenom hjulet utan kan sluta en eller två mm inne i drevet i höjd med centrum kuggarna. Det viktiga är att stoppskruven drar fast hjulet.
Impellern är ju tillverkad för det här montaget, så det verkar konstigt om det inte går att få ihop.