Kondens i pannan

Skriv svar
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Kondens i pannan

Inlägg av latis »

Har en gammal "TMW pannan" där det bildas kondens i toppen av pannan. Inte märkt det förrens senaste veckan, kan det vara temperaturskillnader som orsakar detta eller låter det som att den börjar ge upp? Jag såg det när jag skruvade bort "fronten" vid mätklockorna och strömställarna. Känns inte bra med kondens där all el sitter.

Vad tror ni? Har nyligen motionerat shunten så det har gått en del värme för att sedan slå ifrån igen. Just nu är det ju grymt fuktigt samtidigt som ingen värme går ut på elementen eftersom det inte är kallt nog ännu.

Bör jag bara avvakta och se vad som händer eller borde man ha någon att kolla på det?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kondens i pannan

Inlägg av Stegatorparn »

Förmodar att kondensen sitter på frontplåtens insida.
Är troligen vatten som läcker ut på pannplåten och förångas under isoleringen, som sedan kondenserar mot den svalare front och topplåten.
Leta efter en läcka i första hand vid röranslutningar t.ex. ett otätt gängförband eller en rostig svets där anslutningsstosen är svetsad i pannan.
Har det väl börjat läcka, rostar plåten snabbt sönder. Gäller att hitta läckan snabbt innan någon större skada skett.
Lossa på plåtarna och lyft på isoleringen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Re: Kondens i pannan

Inlägg av latis »

Tack för tipsen, skall undersöka detta!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kondens i pannan

Inlägg av danei »

Det ska absolut inte bli kondens på sådana ställen. Om du har en shunt på pannan kan det vara den som läcker.
latis
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 17:37

Re: Kondens i pannan

Inlägg av latis »

Ja, jag har en shunt, och det är ju faktiskt sen den började användas sen sommaruppehållet som jag märkte det. Den sitter även precis där kondensen är, ska kolla på detta! Tack för tipset!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kondens i pannan

Inlägg av rod02 »

Prova att smörja shuntaxeln med nån universalspray. Funkar här.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kondens i pannan

Inlägg av danei »

Jag köpte en renoveringssats till min. Men det visade sig när jag öppnat den att det är ju vara en oring som behöver bytas, då det är onödigt mycket pengar för den satsen.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Kondens i pannan

Inlägg av d_anders »

Se till att ha en gummiduk eller något som du kan tillverka en packning av hemma innan du drar isär shunten. Den yttre packningen kan vara slut och trilla isär helt när du öppnar. Det hände med min.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kondens i pannan

Inlägg av rod02 »

Fixar ni detta jobb utan att tömma systemet helt? Har man tur, så sitter det lite kranar nära.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Kondens i pannan

Inlägg av d_anders »

Förhoppningsvis finns det ventiler som stänger rören ut mot radiatorerna. Stäng dessa först, töm sedan ner pannan till en nivå som du tror räcker för att det inte ska komma vatten ut genom shunten (alternativt kan du tömma allt genom shunten, men då blir det mycket vatten att samla upp). När du sen börjar öppna shunten kan det komma en del vatten om du inte har tömt tillräckligt, så ha en glassburk eller något redo att samla upp i. Låt gärna pannan kallna innan du börjar.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Kondens i pannan

Inlägg av danei »

Temperaturer under skållningsnivå är alltid en bra start, skulle något gå fel så går det inte riktigt illa, och det är lättare att rädda situationen om man inte måste fly.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Kondens i pannan

Inlägg av rod02 »

Jag har en kran i botten på pannan, och golvbrunn. Och jobbet gör jag med kall panna. Men om jag har kranar på bägge sidor vet jag ej nu. Jag hoppas på att slippa kladda. Än funkar det...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar