Thermia........

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
speedie
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 03 sep, 2005 09:51

Inlägg av speedie »

Ska man kräva att brännaren kollas/mäts innan den installeras? börjar närma sig...
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Nu brinner det i pannan igen! :D

Jag hade mats Larsson från Thermia hos mig i Onsdags. Han bytte ut doserhuset och gav mig lite bakgrundsinformation om problemet.

(Med reservation för att jag kan ha missuppfattet eller inte kommer ihåg korrekt.)

Det hela började med att kunder ville kunna ansluta en längre skruv till BioNet-pannan som har en inbyggd skruvmotor. Man delade därför på huset med dosering och sluss i två delar för att kunna ha en toppanslutning på brännaren för en extern matningsskruv precis som på Bequem/Biomatic
I samband med detta var en konstruktör hos deras underleverantör som gjuter doserhusen och var med under tillverkning av en prototypserie. Av någon anledning blev preliminära ritningar kvar som sedan underleverantören tillverkade efter i stället för dom riktiga. Innan man kom på det hade ca 200 hus tillverkats/levererats.

I samma veva som detta hände så sålde Thermia sin värmepumpsverksamhet till Danfoss vilket gjorde att en flyttkarusell inleddes för de som jobbar med pellets. Arbetet har mer eller mindre legat nere under 8 månader på grund av inventeringar och flyttar.

Alla har "slitit häcken av sig" och Mats berättade att han har jobbat sisådär 80 tim i veckan den senaste tiden för att ordna problem åt kunder och återförsäljare.

Det är väldigt lätt att se om man har fel doserhus. Har man det korrekta så når backspärren ungefär halvvägs ner på tänderna på doserhjulet. Har man det felaktiga så träffar den bara den allra översta delen av tänderna.
Här finns en (stor) bild på hur mitt felaktiga doserhus och hjul såg ut innan de byttes:
http://www.zeylon.se/thermia/PA313953.JPG

Thermia ersätter de som drabbats och har kört på el med pellets till samma värde som merkostnaden för el varit.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Har man det felaktiga så träffar den bara den allra översta delen av tänderna.
Här finns en (stor) bild på hur mitt felaktiga doserhus och hjul såg ut innan de byttes:
http://www.zeylon.se/thermia/PA313953.JPG
Jaha och exakt så ser ju mitt hjul ut och ändå fungerar det utan problem... Va gör jag då?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Jaha, där släpptes en av stenarna från mitt hjärta.. Backspärren ligger ungefär halvägs ner på kuggarna.. fint.. men det hjälper inte katten som stryps hela tiden :shock: ... och tjuvstoppen man får ibland..
Biomatic 20+
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

wertok skrev: Jaha och exakt så ser ju mitt hjul ut och ändå fungerar det utan problem... Va gör jag då?
Mitt fungerade också. Ett tag...
Ring till din installatör och be dom komma och kolla.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag ringde och pratade med nån Magnus idag på Thermia och han sa att man inte kunde se det utanpå brännaren överhuvudtaget :?

När jag konfronterade honom med det faktum att mina kuggar nätt & jämnt träffade backspärren så visste han nog inte vad han skulle säga.

Han konstaterade i varjefall att eftersom min panna fungerat utan problem i fyra månader så fanns det minimal risk för att min brännare har den felaktiga doserskruven.

Jag har garanti i 20 månader till och sen Pellsam-försäkringen i ytterligare 4 år så det känns som man har både livrem och hängslen.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag kollade på din bild nu igen och måste fråga vad det är som skrapat på utsidan av ditt kugghjul på tänderna? Vad har kommit åt att skrapa där?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
per pellet
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av per pellet »

Jag ringde och pratade med nån Magnus idag på Thermia och han sa att man inte kunde se det utanpå brännaren överhuvudtaget

När jag konfronterade honom med det faktum att mina kuggar nätt & jämnt träffade backspärren så visste han nog inte vad han skulle säga.
Mycket konstigt. Jag har pratat med (som jag antar) samme Magnus ett par gånger och vid ett tillfälle
sa han att ett av kännetecknen på att man har fel doserskruvshus är just att kuggarna inte når upp till backspärren.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

wertok skrev:Jag kollade på din bild nu igen och måste fråga vad det är som skrapat på utsidan av ditt kugghjul på tänderna? Vad har kommit åt att skrapa där?
Ibland blev det så att backspärren inte tog i vilket gjorde att tandhjulet stannade i ett läge som gjorde att rörsprintarna på det stora hjulet träffade mitt på spetsen på tandhjulet med tvärstopp som följd.
Till slut hade de nötts så mycket att de gick av och stumparna sedan skrapade på hjulet.
Bilder och lite mer info finns här:
http://www.zeylon.se/thermia/bilder.html
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

per pellet skrev:
Jag ringde och pratade med nån Magnus idag på Thermia och han sa att man inte kunde se det utanpå brännaren överhuvudtaget

När jag konfronterade honom med det faktum att mina kuggar nätt & jämnt träffade backspärren så visste han nog inte vad han skulle säga.
Mycket konstigt. Jag har pratat med (som jag antar) samme Magnus ett par gånger och vid ett tillfälle
sa han att ett av kännetecknen på att man har fel doserskruvshus är just att kuggarna inte når upp till backspärren.
Javisst, lite trött blir man ju. Samtidigt så kan jag ju inte göra mer än så här. Faktum är ju precis som han sa också att den gått utan ett enda stopp i 4 månader.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

per pellet skrev:
Jag ringde och pratade med nån Magnus idag på Thermia och han sa att man inte kunde se det utanpå brännaren överhuvudtaget

När jag konfronterade honom med det faktum att mina kuggar nätt & jämnt träffade backspärren så visste han nog inte vad han skulle säga.
Mycket konstigt. Jag har pratat med (som jag antar) samme Magnus ett par gånger och vid ett tillfälle
sa han att ett av kännetecknen på att man har fel doserskruvshus är just att kuggarna inte når upp till backspärren.
Javisst, lite trött blir man ju. Samtidigt så kan jag ju inte göra mer än så här. Faktum är ju precis som han sa också att den gått utan ett enda stopp i 4 månader.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Denna tråd engagerar rätt mycket. över 100 inlägg.. Undrar om Thermia-folket sitter och tjuvläser den här tråden.. Kunde vara intressant å veta..
Biomatic 20+
gogu
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 30 aug, 2005 13:08
Ort: Södra dalarna

Inlägg av gogu »

Älghår skrev:Denna tråd engagerar rätt mycket. över 100 inlägg.. Undrar om Thermia-folket sitter och tjuvläser den här tråden.. Kunde vara intressant å veta..
Min brännare har även den backspärren på änden på kuggen. Den har tuffat på i ca2mån utan stopp.

Jag bor cirka 1 mil från nämde Mats Larsson och han har inte så gott rykte i mina hemtrakter kan jag säga. Han har jobbat som rörmokare tidigare. Har dock själv aldrig träffat honom.

Min brännar trimmare sa att det kan gå bra länge trots det felaktiga huset. Problemet kommer när det kommer en lång pellets då kan det fastna.

Han sa inget om det här med backspärr på änden osv. Han visste nog inte om det. Han sa till mig att om piggarna på hjulet går av eller viker sig då vet man att man har problem. Kanske ganska självklart men iaf.

Och uppstår problemet är det bara att ringa honom så kommer han o fixar det. Så jag oroar mig inte längre händer det så händer det och då slår jag bara en signla så kommer han o fixar :)
Nibe Pellux + Thermia Bequem 20D
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

gogu skrev:
Och uppstår problemet är det bara att ringa honom så kommer han o fixar det. Så jag oroar mig inte längre händer det så händer det och då slår jag bara en signla så kommer han o fixar :)
Så ska det låta.. :D
Kul att höra att de finns fler bra installatörer.. :wink:

Så är det innom alla områden att åf ska fixa till problemen med feedback från fabriken.. Man ringer ju inte bil fabriken om man får fel på bilen heller.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
per pellet
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
Ort: Järfälla

Inlägg av per pellet »

Precis som hos zeylon har nu min brännare nött av pinnarna på det stora drivhjulet i sitt jobb att driva den tröga doserskruven. Inspirerad av zeylon har
jag också gjort nödreparation med hjälp av tretumsspikar (2,8x75) som jag filat ner något, hamrat in och sedan bockat. Vi får se hur länge det håller.
Även kugghjulet på doserskruven börjar bli riktigt slitet. Pinnarna har nött på kuggarna, så att topparna rundats av och vassa grader uppstått på sidorna.
Backspärren har jag bockat ner kraftigt, så att den är s-formad och kan nå ner till kuggarna. Det känns som nästa haveri blir spiken i kistan.
Vad gör Thermia och min återförsäljare då?
Tja, jag vet inte riktigt, men det är jag som ringer till bägge och tjatar om reservdelar. Thermia lovar skicka, men efter tio dagars väntan och nytt samtal har de fortfarande inte skickats. Återförsäljaren försöker förgäves nå Mats Larsson och allt är bara ett stort kaos. I nästa vecka firar jag tvåmånadersjubileum i min
väntan på reparation.
Jag citerar mig själv från den 30 oktober:
Frågan är då om Thermia är dömda i mina ögon?
Nja, periodvis har jag varit rejält frustrerad, besviken och förbannad, men om de lyckas
rätta till sitt fel snabbt och effektivt tror jag att jag fortfarande har kvar förtroendet för Thermia och Biomatic 20+.
Jag sotade den för första gången ikväll och det gick verkligen smidigt. En fungerande
Biomatic 20+ är ingen dålig panna. Men det får inte strula mera nu...
Det är dags att konstatera att Thermia i mitt fall passerat gränsen.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Skriv svar