Biona brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Lasse Kil
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 15:15

Biona brännare

Inlägg av Lasse Kil »

Är det någon som har något positivt att säga om denna brännare?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

haha

Inlägg av snillet »

Jag har en massa positiva saker å säga men det måste vara nåt fel på mina grejer eftersom dom funkar så bra *ironi* 8).

Skämt åsido, jag kör det mesta i pellets väg utan strul.

Problemet som finns är att Bionan marknadsförs som "plug and play" enhet, de som någon gång installerat lite olika plug and play enheter på en dator kan översätta enkelheten till en bionainstallation :wink:.

Det kan bli fel....ganska lätt också.

Men när det funkar, funkar det bra.

Per dygn förbrukar jag cirka 5% mer energi i pellets än vad jag gör när jag kör elpatronen i acktanken vid denna årstid, så verkningsgraden i min pannan/brännare är det inget fel på.

Askmängden blir större än på de flesta uppåtbrinnande brännare(gäller alla framåtbrinnande brännare) men eftersom den förbrukade mängden pellets ligger rätt bekymrar jag mig inte så mycket för detta. Fått ihop cirka 10 liter aska på 2 pallar pellets. Inget å klaga över.

Rengöring 1 gång/år...har funkat fint.

Haft 1 allvarligt haveri sedan 4 januari 2004, inmatningsstosen i förrådet gick sönder.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Har inte haft några problem med min Biona, förutom att jag råkade dra ut en kabel till rotorn :oops: , med konstigt beteende som följd.

Annars tuffar den på och jag ligger i nivå med oljebrännaren vad gäller förbrukning av kWh. Så effektiviteten är det nog inget problem med.

Håller med Snillet att det inte är någon Plug & Play. Jag antar att det krävs lite finlir för att få den att fungera med en specifik panna/skorstens förhållande.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

Re: Biona brännare

Inlägg av slagis »

Lasse Kil skrev:Är det någon som har något positivt att säga om denna brännare?
det är inget fel på brännaren men du bör vet lite om pellets och pannor :D
CTC typ252 år 1957 ,Biona med extra rör ,cykeldator pc,och pelconfig + draglucka
Lasse Kil
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 15:15

Intrimmning

Inlägg av Lasse Kil »

Jag är väl böjd att hålla med om att det är kanske för mycket begärt att allting ska fungera direkt.

Nu verkar iaf brännaren gå utan att lösa för "utebliven låga", och då kan jag börja beta av lite saker som irriterar mig och kanske trimma in den för bästa verkningsgrad. Jag hoppas jag kan få lite bra råd av er som har lyckats bra med er brännare.

Det första jag vill åtgärda är oludet från matarskruv och kvarn.

Därför blir den första frågan till er erfarna blir vad ni kör med för typ av pellets?
Jag har provat Laxå som visade sig alldeles för hård (smäller ordentligt i matarskruven).
Såbi funkar men verkar också lite för hård.
Jag har provat en säck med Wisswood som verkar bäst hittills, så jag har beställt en pall för att prova ordentligt.

Jag har funderat på att försöka korta matarskruven så mycket som möjligt då jag tror att detta kan få bort en del av smällarna då jag slipper att råka ut för att den långa skruven spänner sig för att sedan släppa när pelletsen går av. Är det rätt tänkt?

Vidare så skulle jag vilja ljudisolera kvarnen. Jag har kikat lite på isoleringsmattor som finns på biltema, har någon refarenhet av detta?

Har någon ytterligare råd vad det gäller ljudnivån?
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Intrimmning

Inlägg av ztz »

Lasse Kil skrev: Vidare så skulle jag vilja ljudisolera kvarnen. Jag har kikat lite på isoleringsmattor som finns på biltema, har någon refarenhet av detta?
se inlägget:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1866
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biona brännare

Inlägg av André »

slagis skrev:
det är inget fel på brännaren men du bör vet lite om pellets och pannor :D
Kan verkligen avråda från denna produkt o vill man ha spån eldning köp en brännare som är avsed för de o slipp oljudet från kvarnen.. Brännaren är ej färdigutvecklad ännu (trots 6-7 år funkar den ännu inte) o tur är väl att inte fler än drygt 800 st köpt den under dessa 4-5 år den funnits på marknaden..

Okey hade den kostat 5000:- kunde man köpa den o leka lite men nu kostar den inte de..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Intrimmning

Inlägg av ztz »

Lasse Kil skrev:Det första jag vill åtgärda är oludet från matarskruv och kvarn.
Har för mig att jag hade problem med detta ibörjan. Största orsaken var att jag inte hade fått med den styrpinnen som sitter och centrerar skruven i stosen vid inloppet i skruven i pelletsförrådet.

Det kan också vara så att det är för trångt för skruven vid inloppet sett i längdriktning med skruven. Dvs den kanske måste ha en viss töjmån så att den inte slår i plattan som håller styrpinnen. Har för mig att jag trixade med detta när jag fått styrpinnen. Kommer dock inte ihåg 100 på hur det var.

I övrigt så "smäller" eller knäpper till min skruv ganska lite brukar hända 1-2 gångar under en brännar cykel som varar under cirka 40-45 minuter.

Jag upplever inte skruvens ljud som störande. Pannrumet är under köket och det är det enda rum som skruven hörs i på övervåningen och det upplever inte jag som störande. Jag har dessutom skruven endast monterad i kjedjor just nu då jag lyckades ha av gummistropparna som följde med.

Kör med säckad Såbi pellets.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Re: Biona brännare

Inlägg av Silver »

André skrev:
Kan verkligen avråda från denna produkt o vill man ha spån eldning köp en brännare som är avsed för de o slipp oljudet från kvarnen.. Brännaren är ej färdigutvecklad ännu (trots 6-7 år funkar den ännu inte) o tur är väl att inte fler än drygt 800 st köpt den under dessa 4-5 år den funnits på marknaden..

Okey hade den kostat 5000:- kunde man köpa den o leka lite men nu kostar den inte de..
Jasså & du tycker att Thermia är så mycket bättre :shock:
katten som stryps hela tiden ... och tjuvstoppen man får ibland(ej färdigutvecklad kan det väl tyckas också)
Är det bra det då :?:
"Läses med glimten i ögat"
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Lasse Kil
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 15:15

Biona igen

Inlägg av Lasse Kil »

Efter att ha haft iväg brännaren och styrenheten på kontroll till MBIO så fick jag tillbaka den i lördags. Den har nu gått sedan dess, så nu får jag säga att det känns lite bättre. Jag väntar dock på en lösning som kan hantera ev. nivå i fallrör, MBIO har lovat att komma med en sådan till mig under denna vecka.
Tack för tipset om att det ska vara ett spel mellan platta och skruv i inmatningsstosen, jag ska testa detta när jag tömt förrådet.

Är det någon som använder MAFA mini-/midiförråd?
Fungerar dom bra?
Jag har för mig att jag läste att lutningen på matningsskruven var lite känslig, erfarenheter om detta?
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Intrimmning

Inlägg av snillet »

ztz skrev:
Lasse Kil skrev:Det första jag vill åtgärda är oludet från matarskruv och kvarn.
Har för mig att jag hade problem med detta ibörjan. Största orsaken var att jag inte hade fått med den styrpinnen som sitter och centrerar skruven i stosen vid inloppet i skruven i pelletsförrådet.

Det kan också vara så att det är för trångt för skruven vid inloppet sett i längdriktning med skruven. Dvs den kanske måste ha en viss töjmån så att den inte slår i plattan som håller styrpinnen. Har för mig att jag trixade med detta när jag fått styrpinnen. Kommer dock inte ihåg 100 på hur det var.

.
JO, det skall vara lite distans där....

Min styrpinne lossade :shock: , är väl det allvarliga haveriet jag haft.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biona brännare

Inlägg av André »

Silver skrev:
Jasså & du tycker att Thermia är så mycket bättre :shock:
katten som stryps hela tiden ... och tjuvstoppen man får ibland(ej färdigutvecklad kan det väl tyckas också)
Är det bra det då :?:
Oj ja de går inte jämföra en kattstrypare o en stenkross.. :wink: De går ju inte prata i pannrumet utan att överröstas av stenkrossen (kvarnen) o i reklamen låter den inte mer än en oljebrännare..
Har då inte hört nån oljebrännare som låter som den än o lär nog inte få uppleva heller.. :lol:

Tjuvstoppen är dessa 200 brännare som råkade slinta iväg nu i höstas vilket är ca 1/4 del av bionans totala tillverkning.. :lol: :lol: :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Besynnerligt

Inlägg av snillet »

Det är och förblir besynnerligt att min fungerar.

Det borde den inte göra 8).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Besynnerligt

Inlägg av Roli »

snillet skrev:Det är och förblir besynnerligt att min fungerar.
Det borde den inte göra 8).
Du kammar och klappar den väl "medhårs" medans andra försöker med "mothårskamning"..... :wink: :? :wink:

Brukar ju inte funka speciellt bra på katter...........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Re: Besynnerligt

Inlägg av pitch »

Roli skrev:
snillet skrev:Det är och förblir besynnerligt att min fungerar.
Det borde den inte göra 8).
Du kammar och klappar den väl "medhårs" medans andra försöker med "mothårskamning"..... :wink: :? :wink:

Brukar ju inte funka speciellt bra på katter...........
Det stod inget i manualen att man skulle behandla den som en Tamaguchi...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Skriv svar