Om ni sänker matningen bör nog fläkten sänkas oxå..
Hmm massa aska
-
ing._med_pellets
- Prima virke
- Inlägg: 53
- Blev medlem: tor 28 jul, 2005 22:46
- Ort: Vallentuna
Har också svart aska, även med lite kolrester i ibland. Känner igen att det ligger glöd i askan efter eldningscykeln. Eldar SÅBI. Har ungefär halvfullt i asklådan nu efter ca 500 kg.
Undrar varför askmängden skiljer sig så mycket mellan olika användare. Speciellt mot André som nästan inte producera någon aska alls.
Jag har undrat varför inte Biomaticen har någon keramik runt brännarkoppen. Avsaknaden av keramik gör att förbränningstemperaturen blir lägre med uffulständigare förbränning som följd. Sen faller temperaturen fort i koppen under glödhållningen om man inte har värmelagrande material. Kallt i koppen leder till att pelletsen ligger och pyr.
Undrar varför askmängden skiljer sig så mycket mellan olika användare. Speciellt mot André som nästan inte producera någon aska alls.
Jag har undrat varför inte Biomaticen har någon keramik runt brännarkoppen. Avsaknaden av keramik gör att förbränningstemperaturen blir lägre med uffulständigare förbränning som följd. Sen faller temperaturen fort i koppen under glödhållningen om man inte har värmelagrande material. Kallt i koppen leder till att pelletsen ligger och pyr.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
-
André
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7179
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Väldigt konstigt må jag säga att ni får så mycket aska..
Enligt testet som äfab gjorde så ska till o med bioneten klara 2 ton pellets med 20 liters asklåda med pellets som har 0,5% askhalt (solett 0,3%
) så nog ska biomaticen klara 3,5-4,5 ton innan asklådan ä full..
Ni verkar få lika mycket aska som jag fick med bionan..
Jag har nu kört ca 300 kg o de är bara lite i botten på pannan så jag kör då 350 kg till innan ja måste ta en pinne o peta in de längre i pannan för att köra ytterligare 350 kg.. Måste peta in de för att annars drunknar brännaren i aska då nästan all aska kommer i framkant på pannan..
Så efter 1000 kg pellets har ja drygt 9 liter aska..
Så antingen är det pelletsen som har hög askhalt el så är brännaren fel justerad..
Enligt testet som äfab gjorde så ska till o med bioneten klara 2 ton pellets med 20 liters asklåda med pellets som har 0,5% askhalt (solett 0,3%
Ni verkar få lika mycket aska som jag fick med bionan..
Jag har nu kört ca 300 kg o de är bara lite i botten på pannan så jag kör då 350 kg till innan ja måste ta en pinne o peta in de längre i pannan för att köra ytterligare 350 kg.. Måste peta in de för att annars drunknar brännaren i aska då nästan all aska kommer i framkant på pannan..
Så efter 1000 kg pellets har ja drygt 9 liter aska..
Så antingen är det pelletsen som har hög askhalt el så är brännaren fel justerad..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd