Aktiv acc.tank kontra slavtank

Skriv svar
henricnystrom
Gallringsobjekt

Aktiv acc.tank kontra slavtank

Inlägg av henricnystrom »

Vad vinner man på att ha en aktiv accumulator tank kontra slavtank. Rent ekonomiskt? Har någon räknat på hur mycket pellets det går åt nät pannan går på underhållsfyr?
Pellets känns ok.
TbodaGreven
Ungskog

Inlägg av TbodaGreven »

Jag har provat att köra både med acctank och utan. ingen skillnad alls... tänkte förlänga både drifttid och sparlågetid....skall slänga ut den och bygga veckoförråd där istället
Nibe Combi 100 VX -96 Torsbyugnen TB 160 -97
(Hög Förbrukning) Stort hus :)
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

TbodaGreven skrev:Jag har provat att köra både med acctank och utan. ingen skillnad alls... tänkte förlänga både drifttid och sparlågetid....skall slänga ut den och bygga veckoförråd där istället
Känns orimligt att drifttiden inte ökar om du kör mot acktank. Har du satt brännar-termostaten på Acktanken?
TbodaGreven
Ungskog

Inlägg av TbodaGreven »

Eric Hjalmarsson skrev:
TbodaGreven skrev:Jag har provat att köra både med acctank och utan. ingen skillnad alls... tänkte förlänga både drifttid och sparlågetid....skall slänga ut den och bygga veckoförråd där istället
Känns orimligt att drifttiden inte ökar om du kör mot acktank. Har du satt brännar-termostaten på Acktanken?
Jodå drifttiden och stopptiden ökar drastiskt men tanken vara att får ner förbrukningen genom att minsta antalet starter på brännaren. Totalt gjorde det ingen skillnad tyvärr (provade i 3 dygn)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

TbodaGreven skrev: Jodå drifttiden och stopptiden ökar drastiskt men tanken vara att får ner förbrukningen genom att minsta antalet starter på brännaren. Totalt gjorde det ingen skillnad tyvärr (provade i 3 dygn)
Din eventuella pelletsvinst kanske försvann i och med de ökande acktanksförlusterna? Dvs ingen skillnad vid drift med eller utan acktank.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du körde med en slavtanks koppling med en laddomat 4030??

Då förstår jag att de inte ger nå el att de till o med blir sämre då du får både pannförluster o från acktanken + rören..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TbodaGreven
Ungskog

Inlägg av TbodaGreven »

André skrev:
Du körde med en slavtanks koppling med en laddomat 4030??

Då förstår jag att de inte ger nå el att de till o med blir sämre då du får både pannförluster o från acktanken + rören..
Laddomat 4030?? :shock: nej det har jag ingen bara extra tank som cirkulerar ihop med pannan... :?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

TbodaGreven skrev:Laddomat 4030?? :shock: nej det har jag ingen bara extra tank som cirkulerar ihop med pannan... :?
Tror "pelle" att du inte får någon ekonomi på det. Bara ökade förluster.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TbodaGreven skrev:
Laddomat 4030?? :shock: nej det har jag ingen bara extra tank som cirkulerar ihop med pannan... :?
Ok ändå sämmre.. :(
Då tycker ja helt klart att du ska kasta ut den.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TbodaGreven
Ungskog

Inlägg av TbodaGreven »

Sagt och gjort ut åker den (när jag orkar) :)
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Bättre med ett större veckoförråd än acktanken i ditt fall :wink:
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar