Äntligen har jag fått dit den o fått den o gå. Så nu e det bara o vänta o se hur den bär sig åt. Är lite väl varm i plåten utanför pannan. Bör nog isolera på nåt sätt så ingen bränner sig. Nån som e nyfiken så ställ frågor. Kanske ett studiebesök..ler
Köpte pellets av en jobbarkompis, men det var mycke spån i säckarna,fast billigt: 1,50 kg hemlevererat..
Sverigebrännaren igång
Sverigebrännaren igång
Värmebaronen Combimax 2000/ Strömsnasbruk 500l acktank/ Sverigebrännaren, eget tillverkat veckoförråd/ Kör bilen på E85
sverigebrännaren
Hej är du nöjd med sverigebrännaren, är den något du kan rekomendera eller inte?
går o går
Vill man ha en billig brännare som bara går utan o behöva pilla med nåt så visst då e denna ett alternativ. Jag har ju inget o jämföra med, men visst den drar kanske lite mer pellets, med mer aska som följd. Vet ju inte om nån annan dyrare mer avanserad brännare gör detsamma i min vedpanna.Har gott om plats för askan så det funkar för mig, köper pellets för 1,50/kg. Det märks ingen skillnad mot Såbipellets.
Nåt mer ni undrar så bara fråga.
Nåt mer ni undrar så bara fråga.
Värmebaronen Combimax 2000/ Strömsnasbruk 500l acktank/ Sverigebrännaren, eget tillverkat veckoförråd/ Kör bilen på E85
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Eftersom det är en billigare lösning kanske man först vill veta hur du upplever säkerheten? Du upplevde att plåten blev lite varm finns det andra saker som du är tveksam till?. Kul om huset står kvar när man kommer hem. 
Brandsäkerhet?
Kvalité?
Driftstopp?

Brandsäkerhet?
Kvalité?
Driftstopp?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Brännaren
Stugsittaren:
Kopierat från manualen:
"Brännaren är dessutom försedd med följande skydd mot bakbrand:
Elektronisk övervakning av bakåtvärme med stopp av brännaren om temperaturen på brännarens inloppsrör överstiger +80 C (mer än 300% marginal mot antändningsrisk).
Värmekanslig matningsslang som stryper tillförseln av bränsle vid överhettning."
Är ju byggd i tunn rostfri plåt..det syns att den blivit varm i brännkoppen. plåten har slagit sig lite. kunde ju gott vara lite kraftigare plåt just där.
Ända driftstopp jag haft är när rökgasluckan fastnade i öppet läge så det blev inget drag i pannan,med överhettning som följd, men den stannade så snällt. Bara o dra ut sladden, rensa o sätta i sladden igen,så går han igång med felsäker start.
Allan:
Bor 3 mil norr om Kristianstad i Broby. inte långt från Manin.
Kopierat från manualen:
"Brännaren är dessutom försedd med följande skydd mot bakbrand:
Elektronisk övervakning av bakåtvärme med stopp av brännaren om temperaturen på brännarens inloppsrör överstiger +80 C (mer än 300% marginal mot antändningsrisk).
Värmekanslig matningsslang som stryper tillförseln av bränsle vid överhettning."
Är ju byggd i tunn rostfri plåt..det syns att den blivit varm i brännkoppen. plåten har slagit sig lite. kunde ju gott vara lite kraftigare plåt just där.
Ända driftstopp jag haft är när rökgasluckan fastnade i öppet läge så det blev inget drag i pannan,med överhettning som följd, men den stannade så snällt. Bara o dra ut sladden, rensa o sätta i sladden igen,så går han igång med felsäker start.
Allan:
Bor 3 mil norr om Kristianstad i Broby. inte långt från Manin.