När skorstenen strulade och pannan gick på el var förbrukningen runt 120kWh/dygn x snittpris på el härnere runt 3,50kr/kWh så då känns pellets prisvärt
Start/stopptemperatur brännare
Re: Start/stopptemperatur brännare
Jag bor i Skåne, elområde 4 så elpriserna här är inte direkt förmånliga om man så säger!
När skorstenen strulade och pannan gick på el var förbrukningen runt 120kWh/dygn x snittpris på el härnere runt 3,50kr/kWh så då känns pellets prisvärt
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Haha, håller på att montera in en luft/luft VP så det blir nog lite bättre när det är klart.
Jag räknar nu med pelletspris på 1,10kr/kWh och elen ligger runt det samma i snitt häruppe men det går ju lite effekt än fast jag inte värmer allt i huset/verkstan/garaget till komfortvärme. Och då får man dra bort runt hushållselen på runt 500kWh/månaden från diagrammet också.
Sista veckan med utomhustemp runt +2 till -5
Jag räknar nu med pelletspris på 1,10kr/kWh och elen ligger runt det samma i snitt häruppe men det går ju lite effekt än fast jag inte värmer allt i huset/verkstan/garaget till komfortvärme. Och då får man dra bort runt hushållselen på runt 500kWh/månaden från diagrammet också.
Sista veckan med utomhustemp runt +2 till -5
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Det blir fort en svart sothinna på synglaset i pannan, efter rengöring tar det kanske 4-5 dagar sen är glaset sotigt igen. Är det normalt? Hur är det på din panna?
/Mats
/Mats
Att glaset sotas igen på 4–5 dagar tyder nog på att brännaren går lite för fett, i alla fall under delar av driften. Viss beläggning är normalt på pelletspannor, men det ska normalt ta längre tid än så innan glaset blir helt sotigt.
Det kan variera en del beroende på pelletskvalitet, drag i skorstenen och väder, men ett rimligt första test är att minska skruvmatningen några procent.
Viktigt är att:
skriva upp nuvarande värden innan du ändrar
ändra små steg åt gången
låta pannan gå några dygn mellan varje justering
Eftersom du idag kör samma inställningar på hög- och lågläge, kan du antingen:
sätta låg skruv till 0 %, så att brännaren i praktiken bara kör ett effektläge, eller
aktivera lågdrift enligt tidigare resonemang
Men gör inte båda samtidigt – annars får du två möjliga sotkällor och vet inte vilken som orsakar problemet.
Utan rökgasinstrument är det svårt att finjustera exakt, och även med instrument är grundregeln att justera ett effektsteg i taget tills förbränningen ser rätt ut.
EDIT/
Minnet svek när det gäller effekstegen, se senare inlägg ang det.
Det kan variera en del beroende på pelletskvalitet, drag i skorstenen och väder, men ett rimligt första test är att minska skruvmatningen några procent.
Viktigt är att:
skriva upp nuvarande värden innan du ändrar
ändra små steg åt gången
låta pannan gå några dygn mellan varje justering
Eftersom du idag kör samma inställningar på hög- och lågläge, kan du antingen:
sätta låg skruv till 0 %, så att brännaren i praktiken bara kör ett effektläge, eller
aktivera lågdrift enligt tidigare resonemang
Men gör inte båda samtidigt – annars får du två möjliga sotkällor och vet inte vilken som orsakar problemet.
Utan rökgasinstrument är det svårt att finjustera exakt, och även med instrument är grundregeln att justera ett effektsteg i taget tills förbränningen ser rätt ut.
EDIT/
Minnet svek när det gäller effekstegen, se senare inlägg ang det.
Senast redigerad av CPMS den tor 18 dec, 2025 00:24, redigerad totalt 1 gånger.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Läste i en manual jag laddade ner att det skulle finnas i servicemenyn något som heter "Rengöring fläkt" med beskrivning "Renblåsning av brännarhuvud", jag har inte hittat det så är kanske en senare version. Har du det och isåfall använder du funktionen?
/Mats
/Mats
Inte sett i våran version av brännare. Jag hade en typ av det där i min förra "hembyggda" brännare, körde igång fläkten en stund när brännaren pausade men eftersom jag på den hade en mekanisk justering på luften blev det inte mycket till rengöring. 
Skulle tro att det kanske finns på den senare versionen av Thermia/Bequem eller vad dom nu heter nuförtiden.
Skulle tro att det kanske finns på den senare versionen av Thermia/Bequem eller vad dom nu heter nuförtiden.
Nu har jag minskat skruvmatningen 2% på Högläget, bara att vänta ett tag nu och se om det blir någon skillnad. Rent spontant kunde jag inte se någon skillnad på lågan, inte med ett otränat öga i alla fall, så hur fort det blir sot på synglaset får avgöra.
Gjorde också ett 10 min förbrukningsprov:
Med 70% skruv gick det 505g på 10min (Högläge)
Med 68% skruvblev det 476g på 10 min (Högläge)
Några intressanta saker att notera är att det gick inte att sätta skruvmatningen till 0% på varken Hög- eller Lågläget, såg ett annat inlägg där man skrev samma sak så det kanske beror på mjukvaran. Står i manualen att "inställningsområdet är 40-70%. Blockeras med 0", fattar dock inte hur man ska kunna ställa den på 0%.
Kör vidare på samma inställningar på hög och låg så ser jag i alla fall om ändringarna har någon effekt.
Lägsta skruvmatningen på Högläget är 50%, fläkten kan man sätta till 0% lustigt nog på både hög o låg fast skruvmatningen inte är nollad. I manualen står det 1-100% så även där skiljer det sig lite.
/Mats
Några intressanta saker att notera är att det gick inte att sätta skruvmatningen till 0% på varken Hög- eller Lågläget, såg ett annat inlägg där man skrev samma sak så det kanske beror på mjukvaran. Står i manualen att "inställningsområdet är 40-70%. Blockeras med 0", fattar dock inte hur man ska kunna ställa den på 0%.
Kör vidare på samma inställningar på hög och låg så ser jag i alla fall om ändringarna har någon effekt.
Lägsta skruvmatningen på Högläget är 50%, fläkten kan man sätta till 0% lustigt nog på både hög o låg fast skruvmatningen inte är nollad. I manualen står det 1-100% så även där skiljer det sig lite.
/Mats
Nu var det ett tag sedan jag var inne i inställningarna, men enligt mitt minne och manualen fungerar effektstegen ungefär så här på den här brännaren. Och jag misstänker det är ett skrivfel ang blockering av Låg skruv. Och även ett tankefel i mitt tidigare inlägg. 
Brännaren har i praktiken tre nivåer:
Min (valfri – kan användas eller blockeras)
Låg (alltid aktiv)
Hög (alltid aktiv)
Det är alltså Min-läget man kan välja att använda eller helt blockera genom att sätta skruvmatningen till 0.
Låg och Hög kan däremot inte blockeras, de är alltid aktiva driftsteg.
Valet av effekt (t.ex. 15 kW eller 20 kW) styr de maximalt tillåtna inställningsområdena, inte om ett driftsteg finns eller inte.
Exempelvis:
Fläkten kan ställas mellan 1–100 % på Låg och Hög (0–100 % på Min)
Min skruv mellan 0-40 %
Låg skruv mellan 40–70 %
Hög skruv mellan 50–100 %
Men:
Vid 15 kW är max tillåten skruvnivå lägre (t.ex. runt 70 %)
Vid 20 kW kan man gå högre (t.ex. upp mot 90 %)
Vid ännu högre effektlägen (25–50 kW) kan man ofta gå hela vägen till 100 % plus fler pinnar på matarhjulet.
Det innebär att:
Man kan inte stänga av låg- eller högläget genom att sätta skruv till 0
Att sätta Min-skruv till 0 blockerar Min-läget, inte lågdriften
Låg- och högläge har alltid ett minimiflöde som brännaren inte tillåter att man går under
Därför är det extra viktigt att justera ett effektsteg i taget, eftersom både låg och hög alltid kommer att användas under drift. Utan rökgasinstrument är det klokt att hålla justeringarna små och metodiska.
Brännaren har i praktiken tre nivåer:
Min (valfri – kan användas eller blockeras)
Låg (alltid aktiv)
Hög (alltid aktiv)
Det är alltså Min-läget man kan välja att använda eller helt blockera genom att sätta skruvmatningen till 0.
Låg och Hög kan däremot inte blockeras, de är alltid aktiva driftsteg.
Valet av effekt (t.ex. 15 kW eller 20 kW) styr de maximalt tillåtna inställningsområdena, inte om ett driftsteg finns eller inte.
Exempelvis:
Fläkten kan ställas mellan 1–100 % på Låg och Hög (0–100 % på Min)
Min skruv mellan 0-40 %
Låg skruv mellan 40–70 %
Hög skruv mellan 50–100 %
Men:
Vid 15 kW är max tillåten skruvnivå lägre (t.ex. runt 70 %)
Vid 20 kW kan man gå högre (t.ex. upp mot 90 %)
Vid ännu högre effektlägen (25–50 kW) kan man ofta gå hela vägen till 100 % plus fler pinnar på matarhjulet.
Det innebär att:
Man kan inte stänga av låg- eller högläget genom att sätta skruv till 0
Att sätta Min-skruv till 0 blockerar Min-läget, inte lågdriften
Låg- och högläge har alltid ett minimiflöde som brännaren inte tillåter att man går under
Därför är det extra viktigt att justera ett effektsteg i taget, eftersom både låg och hög alltid kommer att användas under drift. Utan rökgasinstrument är det klokt att hålla justeringarna små och metodiska.
Senast redigerad av CPMS den tor 18 dec, 2025 00:26, redigerad totalt 1 gånger.
Såg detta i manualen för första gången men har ju aldrig kollat vad det egentligen gör:
"Rengöring fläkt Renblåsning av brännarhuvud Från, 1/h, 2/h, 1/2h, 1/3h"
"Rengöring fläkt Renblåsning av brännarhuvud Från, 1/h, 2/h, 1/2h, 1/3h"
Det var det jag skrev om tidigare men som inte fanns i menyn på min panna.
Kan man se vilken mjukvaruversion som finns på styrkortet?
/Mats
Kan man se vilken mjukvaruversion som finns på styrkortet?
/Mats
Enligt manualen ska man kunna se programversion på återställningsmenyn. Har för mig att det också sitter en klisterlapp på processorn och/eller eprommet på kortet.
Jupp, det sitter en gul lapp på processorn strax ovanför handen.
Jupp, det sitter en gul lapp på processorn strax ovanför handen.
- Bilagor
-
- progversion.jpg (136.48 KiB) Visad 852 gånger
Kontrollerade förbränningen idag efter 4 dygn med nya inställningen, betydligt mindre sot på synglaset, bara en tunn hinna. Svårt att säga om lågan har ändrats, kanske färgen är lite ljusare gul nu än tidigare.Magil skrev: ↑ons 17 dec, 2025 22:09 Nu har jag minskat skruvmatningen 2% på Högläget, bara att vänta ett tag nu och se om det blir någon skillnad. Rent spontant kunde jag inte se någon skillnad på lågan, inte med ett otränat öga i alla fall, så hur fort det blir sot på synglaset får avgöra.
/Mats
Sänkte 2% till på matningen och avvaktar till nästa helg så får vi se om det gör någon skillnad.
/Mats
Efter 6 dagars drift såg synglaset ut som förra gången, varken bättre eller sämre. Dock kanske man inte ska förvänta sig ett helt rent glas så kommer att köra vidare på dessa inställningar en tid nu.
/Mats
/Mats
För att förhindra all sot/tjära påbyggnad måste du ha perfekt förbränning hela tiden och det är ju en omöjlighet så lite får man acceptera.
Det du kan göra om du absolut vill hålla glaset rent är att kopiera fotocellen renhållnings princip men då tappar du möjligheten att använda glaset som en indikation på förbränningen.
Borra ett eller flera små hål i röret alternativt borra i hållaren där packningen är och skruva in hållaren lagomt långt så hålen kan dra in luft och stoppa gaserna att ligga mot glaset.
Förbrännings utrymmet ska ha ett litet undertryck för att inte det ska läcka ut rökgaser. Fotocellen är ju väldigt känslig för uppbyggnad av sot/tjära på glaskroppen så där har man löst problemet med att det finns ett litet hål på undersidan av röret som släpper in luft som förhindrar sot/tjära att nå fotocellen.
Det du kan göra om du absolut vill hålla glaset rent är att kopiera fotocellen renhållnings princip men då tappar du möjligheten att använda glaset som en indikation på förbränningen.
Borra ett eller flera små hål i röret alternativt borra i hållaren där packningen är och skruva in hållaren lagomt långt så hålen kan dra in luft och stoppa gaserna att ligga mot glaset.
Förbrännings utrymmet ska ha ett litet undertryck för att inte det ska läcka ut rökgaser. Fotocellen är ju väldigt känslig för uppbyggnad av sot/tjära på glaskroppen så där har man löst problemet med att det finns ett litet hål på undersidan av röret som släpper in luft som förhindrar sot/tjära att nå fotocellen.
Jag är nöjd med det som det är nu, som du säger är det ju en indikator på hur förbränningen funkar.
Annars är det ju en fiffig lösning för att hålla flamvakten ren.
Annars är det ju en fiffig lösning för att hålla flamvakten ren.