Start/stopptemperatur brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Start/stopptemperatur brännare

Inlägg av hajof70 »

CPMS skrev: tor 18 dec, 2025 00:17 "Rengöring fläkt Renblåsning av brännarhuvud Från, 1/h, 2/h, 1/2h, 1/3h"
Jag har inte detta alternativ i min meny heller. Min panna är också från 2006 och har "Brännartyp 0545 20kw" i menyn, "v0545" står skrivet på ett chips vid än så länga oidentifierade "cylindern" på styrkortet och på den stora blå klossen :-) finns en etikett med "Biomatic Typ 901 602 602-092" om det nu säger ngt om programvaruversion?!

CPMS, jag noterar att du knappt har någon isolering runt din tank bakom frontplasten!
Ariterm Biomatic+ 20 från 2006
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935 med orginal-"isolering", 20 5C
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Ja, att isoleringen plockades bort första gången beror på att jag köpte en panna med sönderfrusen värmeväxlare så den plockade jag bort helt och pluggade anslutningarna (kör elektrisk beredare). Sen hände detta: https://www.pellets.info/viewtopic.php?t=19851 och efter det "glömde" jag att sätta tillbaka isoleringen men bra du påminde mig för kortet mår ju bättre av att inte bli så varmt.

Just nu har jag också ett fint provisoriskt trassel runt pannan för jag har separerat eldelen som styrs helt av Home Assistant som även styr till/från av brännaren så jag enkelt kan byta uppvärmning via dator/telefon.

styr_1.jpg
styr_1.jpg (28.49 KiB) Visad 303 gånger
styr_2.jpg
styr_2.jpg (96.47 KiB) Visad 303 gånger
styr_3.jpg
styr_3.jpg (92.79 KiB) Visad 303 gånger
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

"Herre jösses!!!!" på hela det inlägget 😀!

Ja, det var lite det jag tänkte på, värmen o styrkortet. Åh andra sidan vet jag inte hur mkt det skyddar. Borde iofs själv komplettera med lite isolering vid patronerna som av ngn anledning är "nakna". Ska då passa på att kntrl min ventil. Vad använder du för isolering?
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Det verkar vara typ vanlig Rockwool så endera det eller hög densitet Gullfiber.

Det sitter avkapade plaströr runt patronerna som troligtvis ska förhindra isoleringen att ligga mot elanslutningarna och sen har man en låda som skyddar kortet. Ta det bara lite försiktigt för det finns en del kapilärrör från överhettningsskydden som inte brukar gilla skarpa böjar men dom ser du komma från dykröret på höger sida.

Kolla även anslutningarna för hela värmeväxlardelen - anslutningarna till pannan, pumpen, värmeväxlaren, tappvattenslingan så det inte läcker någonstans där när du ändå öppnar upp pannan.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Öppnade upp fronten för att fixa isoleringen och kunde inte låta bli att plocka lös kortet för att kolla vad som sitter på det.
Förutom vanliga komponenter för nätdel, optokopplare, relän för elpatroner, larm, Triac för motorstyrning och filterkomponenter för spänningen finns det några IC.

Processor - PIC18F252-1SP
Driverkrets för troligtvis relän mm - ULU2003A
Spänningsregulator 5V - LM78L05ACM
Och den mystiska stora rund burken - piezo-summer för larm :)
Biomatic.jpg
Biomatic.jpg (91.8 KiB) Visad 267 gånger
hajof70
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Ämen va f... en summer... Ja, när man har svaret inser man det uppenbara :-D
Beuqem 20D frpn 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

CPMS skrev: tor 29 jan, 2026 20:18 Ja, att isoleringen plockades bort första gången beror på att jag köpte en panna med sönderfrusen värmeväxlare så den plockade jag bort helt och pluggade anslutningarna (kör elektrisk beredare). Sen hände detta: https://www.pellets.info/viewtopic.php?t=19851 och efter det "glömde" jag att sätta tillbaka isoleringen men bra du påminde mig för kortet mår ju bättre av att inte bli så varmt.

Just nu har jag också ett fint provisoriskt trassel runt pannan för jag har separerat eldelen som styrs helt av Home Assistant som även styr till/från av brännaren så jag enkelt kan byta uppvärmning via dator/telefon.

styr_1.jpg

styr_2.jpg

styr_3.jpg
Ser ut som om du mäter rökgastemperaturen, om du jämför det värdet du får kontra det som står i displayen hur stor är skillnaden? Känns som rökgastemperaturen som visas i pannans display både är i underkant temperaturmässigt och väldigt seg (ökar långsamt). Vad använder du för tempsensor?

/Mats
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Jag har en billig K-typ termoelement som jag kör mot en max31855 omvandlare och sen till en ESP32 som också har några andra termperatur givare inkopplade + en liten display som rapporterar temperaturer, larm och drift av externskruv till Home Assistant.

Givaren har ett 5cm långt rör och är ingängad i rökrörets böj så den ligger mitt i röret.

Min givare ligger runt 60 grader högre än Biomatics men det behövs bara lite sot på den så visar den för lite, men det gäller också Biomatics givare.

Lite sot nere i "sotgropen" så isoleras den givaren också. Så att mäta rökgastemp med en fast givare ger inte mycket egentligen, bättre då att stoppa in en ren givare när man behöver mäta tempen ex vid justering och sen lägga undan den till nästa gång.

20260202_194659.jpg
20260202_194659.jpg (73.84 KiB) Visad 213 gånger
20260202_194716.jpg
20260202_194716.jpg (86.57 KiB) Visad 213 gånger
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

Jag har just idag satt in en tempgivare i rökröret, en instickssond på 200mm, placering som din, sitter i 90 graders vinkeln där pannans rör och rökröret möts.

Pannan visade 124 grader efter riktigt lång drifttid (uppstart efter översyn), rökrörsgivaren (den nya) steg efterhand men planade ut på 200 grader. Dock får jag reservera mig för att den kanske inte visar rätt på så höga temperaturer, har bara kunnat kolla den på kokande vatten där den stämmer fint och ner till 25 grader.

Jag använder mig av en Shelly1 gen3 med Add-on till vilken jag kopplat en NTC 10kOhm tempgivare som mäter -50 - 200 graderC. Det är lite trixit att få till mätningen eftersom man får köra med en spänningsdelare eftersom Shellyn bara mäter spänning och NTC-givaren ändrar resistansen beroende på temperaturen och sen lägga in ett script i Shellyn så den räknar ut temperaturen.
Första gången blev det inte rätt, efter lite labbande med hur många ohm motståndet skulle vara på i spänningsdelaren stämde det till slut vid 100 grader.

DS18B20 givare hade varit mycket enklare att använda men de går tyvärr bara till 125 grader. Kravet var också att enheten skulle kunna skicka data till "molnserver" så då var Shelly ett bra alternativ.
PT100 hade nog också funkat men behövs flera komponenter och inte direkt plug n play så att säga.

Är ändå nöjd, även om inte tempen stämmer exakt kan jag följa drifttid, tid mellan drift och hur rökgastemperaturen ändras om man gör någon förändring.
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
K_M
Ungskog

Inlägg av K_M »

CPMS skrev: lör 31 jan, 2026 16:46 Öppnade upp fronten för att fixa isoleringen och kunde inte låta bli att plocka lös kortet för att kolla vad som sitter på det.
Förutom vanliga komponenter för nätdel, optokopplare, relän för elpatroner, larm, Triac för motorstyrning och filterkomponenter för spänningen finns det några IC.

Processor - PIC18F252-1SP
Driverkrets för troligtvis relän mm - ULU2003A
Spänningsregulator 5V - LM78L05ACM
Och den mystiska stora rund burken - piezo-summer för larm :)
Det är bara PICens lilla EEPROM som lagrar inställningar m a o?

Nu får någon ta och studera det där mytomspunna expansionskortet...

PS. Vän av elektrisk ordning måste påpeka att det är olämpligt att köra någon större konstant belastning, typ elpatroner, genom CEE-don. Men det var väl en s.k. tillfällig lösning på bilden :-D
KMP PX-21 (2006) + hembyggd övervakning i en KMP Uno

Kan: Elinstallationer, elektronik, elda i Roslagsspis
Kan inte: Pelletsbrännare, pannor, praktiskt rörmokeri
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Det brukar stå 16A/6h på 16A CEE-don och det borde betyda dom är godkända för 16A i upp till 6 timmar?

Isåfall klarar jag mig med goood marginal både på strömmen och tiden. :P

15A.jpg
15A.jpg (28.92 KiB) Visad 188 gånger
K_M
Ungskog

Inlägg av K_M »

Nix, "6h" är vilken sorts plugg det är. Det är väl hur styrklacken och jordpinnen sitter relativt varandra. Timmar som i hur visaren står på en klocka alltså, inte tid.

Det är mig veterligen något ospecificerat vad de egentligen tål, men det finns ju en anledning till att tunga laster ska anslutas fast. Om inte annat så har man betydligt sämre marginaler.

Å andra sidan är ju reservkraftsintag inget konstigt, och då kan man ju räkna med att det ska gå i ett par dagar åtminstone.
KMP PX-21 (2006) + hembyggd övervakning i en KMP Uno

Kan: Elinstallationer, elektronik, elda i Roslagsspis
Kan inte: Pelletsbrännare, pannor, praktiskt rörmokeri
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Haha, har alltid hört detta ang 6 timmar men googlar man så har du ju helt rätt.

Då borde ju 16A gälla för ett CEE 16A don oavsett tid.

Så det man kan dömma ut min el för är väl egentligen att det är en fast anläggning som bör anslutas "fast" med därför anpassad material och inte med tillfällig anslutning.
Skriv svar