Jag såg ett ljus i tunneln när André berättade att Frajon, eller är det FraJon, hade kampanj på Thermia Biomatic 20+.
När jag väl fick tag på någon av dem fick jag ett pris på 49.700:- för panna+brännare samt 2 m matning med stora motorn, stora eftersom jag tänkt bygga ett bulkförråd...
Nice Price...tänkte jag...men varför inte kolla med lokala Thermia leverantören?
Jag förklarade som det var...har fått ett pris på panna med matning och "stora" motorn varpå de sade att de säkert skulle kunna matcha priset...om inte 500:- kr under...
OK! Skicka en specificerad offert.
Offerten kom ett par dagar förre julafton men det var ju ingen julklapp direkt...och inte särskilt specificerad...
Jag hade mailat några bilder på pannrummet så de inte skulle behöva komma hit för inspektion vilket genast fick installatören att tro att min BIONA skruv/kvarn skulle användas även fast jag berättat att allt ska tbx till FORCO pga hävning av köp.

Jag hade även sagt i min offertförfrågan att jag inte behövde byta cirkpump eller expansionskärl då jag anser att de inte är så gamla...1993.
Lik förbannat tar leverantören med ny cirkpump och expansionskärl i offerten...

Så summa summarum:
Panna+brännare inkl installation samt bortforsling av gamla pannan samt ny cirkpump och expansionskärl...håll i er...86.000:-
Då menar de att de gått under Frajon's pris på 49,7 kkr för panna+brännare och matning med stora motorn...
Jag ringde genast upp och fick som vanligt beskedet att "Johan är inte inne"...tänkte svara att det är inte konstigt med dessa priser...då måste man vara helt ute i det blå...
När jag väl fick tag på denna Johan menade han att jag skulle komma mycket billigare undan om jag själv forslade bort pannan och stog för det elektriska men han hade inte tid just nu för diskussioner eftersom det är jul...
Nu börjar känna igen fjollträsk fasonerna...tänkte jag.
Först idag, torsdag 5/1 fick jag tag på denna Johan för att fortsätta diskussionen ang offerten.
Då visar det sig att de inte räknat in skruv och motor...det skulle kosta ca 9000:- kr extra.
Däremot fick jag höra att de räknat med att det skulle "kosta" 32 timmar à 609:- kr, dvs 19.500:-, för installationen.
Hur i helvete kan det ta 32 timmar att installera en panna?
Satans ockerpris skulle jag vilja säga.
Ni som har begärt offerter den närmaste tiden, säg ca ett år tbx, hör av er oavsett svar...och häng ut leverantörerna eller prisa dem till skyarna.
Karby & Steninge VVS AB är ett sånt företag som man får ocker offerter ifrån iaf...
/Pitch