Offert eller Ocker

Skriv svar
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Offert eller Ocker

Inlägg av pitch »

Som ni kanske redan sett så har jag haft allvarliga problem med min pelletsvärme...vågar inte använda brännaren längre.
Jag såg ett ljus i tunneln när André berättade att Frajon, eller är det FraJon, hade kampanj på Thermia Biomatic 20+.
När jag väl fick tag på någon av dem fick jag ett pris på 49.700:- för panna+brännare samt 2 m matning med stora motorn, stora eftersom jag tänkt bygga ett bulkförråd...
Nice Price...tänkte jag...men varför inte kolla med lokala Thermia leverantören?
Jag förklarade som det var...har fått ett pris på panna med matning och "stora" motorn varpå de sade att de säkert skulle kunna matcha priset...om inte 500:- kr under...
OK! Skicka en specificerad offert.
Offerten kom ett par dagar förre julafton men det var ju ingen julklapp direkt...och inte särskilt specificerad...
Jag hade mailat några bilder på pannrummet så de inte skulle behöva komma hit för inspektion vilket genast fick installatören att tro att min BIONA skruv/kvarn skulle användas även fast jag berättat att allt ska tbx till FORCO pga hävning av köp. :x
Jag hade även sagt i min offertförfrågan att jag inte behövde byta cirkpump eller expansionskärl då jag anser att de inte är så gamla...1993.
Lik förbannat tar leverantören med ny cirkpump och expansionskärl i offerten... :twisted:
Så summa summarum:
Panna+brännare inkl installation samt bortforsling av gamla pannan samt ny cirkpump och expansionskärl...håll i er...86.000:-
Då menar de att de gått under Frajon's pris på 49,7 kkr för panna+brännare och matning med stora motorn...
Jag ringde genast upp och fick som vanligt beskedet att "Johan är inte inne"...tänkte svara att det är inte konstigt med dessa priser...då måste man vara helt ute i det blå...
När jag väl fick tag på denna Johan menade han att jag skulle komma mycket billigare undan om jag själv forslade bort pannan och stog för det elektriska men han hade inte tid just nu för diskussioner eftersom det är jul...
Nu börjar känna igen fjollträsk fasonerna...tänkte jag.
Först idag, torsdag 5/1 fick jag tag på denna Johan för att fortsätta diskussionen ang offerten.
Då visar det sig att de inte räknat in skruv och motor...det skulle kosta ca 9000:- kr extra.
Däremot fick jag höra att de räknat med att det skulle "kosta" 32 timmar à 609:- kr, dvs 19.500:-, för installationen.
Hur i helvete kan det ta 32 timmar att installera en panna?
Satans ockerpris skulle jag vilja säga.

Ni som har begärt offerter den närmaste tiden, säg ca ett år tbx, hör av er oavsett svar...och häng ut leverantörerna eller prisa dem till skyarna.

Karby & Steninge VVS AB är ett sånt företag som man får ocker offerter ifrån iaf...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Ockerpriser,jojo det kan man väl säga ang dessa lycksökare som aldrig lyckan finner, dom är offer för sin egen undergång.
det är bara att kolla vidare !!TA LITE TID PÅ DIG SÅ KOMMER DET BRA PRISLÄGEN,MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Va fan ska han göra hos dej i 32 timmar.. :shock:

Max 8 tim men de bör göras på 5-6 tim sa min röris då det tog 13 tim här att byta panna (oljepanna) o in med den nya med acktank med omflyttninga av rör för vv o värme.. De blev 27 meter rör som gick för detta + ett antal avstängningskranar då jag hade ack,laddomat,expkärl o panna så blev det bara rören,kranarna o motering som behövdes göras..
De gick på 13000:- inkl rese ersättning på 2x9 mil =18 mil..

Hmmm kör dom med 8 tim rast/dag o 1 tim arbete/dag i fjolträsk... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wille
Prima virke

Inlägg av Wille »

Hej,

min installation av Biomatic 20+ gick på 73 ´ inkl skruv, veckoförråd, cirkpump o expansionkärl. Då ingång också att de tog bort gamla vedpannan och det var väldigt mycket jobb att få iväg den. Den vägde bly och källartrappan är väldigt trång, så de fick vinscha upp den.

I priset ingick arbetskostnad på 10000 men de nämnde aldrig hur många timmar det handlade om. Däremot stötte de på problem när de skulle mura fast rökröret i rökanalen, det blev en massa strul men nu sitter den där.

Mählqvist rör hette dom, men kan inte rekommendera dem för de var struliga som sjutton med instruktioner och pellsampapper; men jag tror jag fick ett bra pris. Ialla fall vill jag leva i den tron... :wink:

Wille
Biomatic 20+, veckoförråd, 2 plans villa 90 kvm+ en härlig varm och go kakelugn

Jag har sju intressen: sex och pelletspannor!
olle67
Fröträd

Inlägg av olle67 »

När de installerade min panna var 15531:- arbetskostnad. Jag har inte full koll på hur många timmar de gjorde, men det tog nog mellan 25-30 timmar plus deras restid som var ungerfär totalt 6 tim.
Effecta Pellets 200 VVE + Pellx P21
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tillägg till tidigare inlägg

Arbetskostnaden va 3900:- inkl moms av dessa 13000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Karby & Steninge VVS AB är ett sånt företag som man får ocker offerter ifrån iaf...
Jaså, du fick en offert i allafall ...
Efter ett besök och två telefonsamtal med svaret "...du har den innan helgen" tröttnade jag på K & S.
Och det verkar ju vara lika bra det.
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

per pellet skrev:
Jaså, du fick en offert i allafall ...
Efter ett besök och två telefonsamtal med svaret "...du har den innan helgen" tröttnade jag på K & S.
Och det verkar ju vara lika bra det.
Vem/vilka installerade din panna till slut?

/Pitch
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Det gjorde Bålsta BecaTec.
Jag har inte offerten här, men i korta drag kostade det 78000:- för Biomatic 20+ med stora motorn, en skruv på 1,5 m,
Tigex draglucka och platsbyggt, "skräddarsytt" veckoförråd i plywood på 800 liter. Nyckelfärdigt alltså.
I offerten ingick borttagning av gammal kombipanna, men ej bortforsling (jag sålde den) och installation.
Expansionskärl och shuntstyrning återanvändes från gamla systemet.
Jag köpte till rivning och bortforsling av oljetank, som gjordes av en underentreprenör (4000 extra).
Offerten lämnades i juni -05, så priset lär vara högre nu (pannpriset var 49500 då, vill jag minnas).
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

per pellet skrev:Det gjorde Bålsta BecaTec.
Jaha...jag fick för mig att de bara höll på med kaminer, skorstenar samt kansken en och annan brännare i befintliga pannor...
Dem ska jag genast ringa.
Tack för tippset!

/Pitch
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Mitt pannbyte tog två dagar för två man från rörfirman (CSAB), plus ytterligare två dagar för en man.

Men då ingick allt detta:
Sanering och nedmontering av 5000 liter oljetank.
Utplacering och inkoppling av 3 * 750 liter acktankar.
Utbyte av oljepanna till vedpanna.
Inkoppling av tryckexpansionskärl, Laddomat 21, cirk. pump, radiator i källaren samt byte av en del rör till kall- och varmvatten, då dessa var i dåligt skick.
Efter två dagar (för två gubbar) var ny panna på plats och allt vattenfyllt, så att jag kunde köra igång elpatronen.

De övriga två dagarna gick till:
Håltagning genom tak och tre trossbottnar.
Rördragning på taket till solfångarna.
Rördragning från vinden ner till källaren, sedan genom en betongvägg in till pannrummet.
Fyllning av solkretsen med glykolblandning.
Inkoppling av solvärmens rör till styrenheten och till acktanken.
Inkoppling av överhettningsskydd till pannan (SYR).

Själv sprang jag i vägen så gott jag kunde, till den nytta det nu gjorde.
Hursomhelst tycker jag inte att det var en orimlig tidsåtgång. Det var ju ett ganska omfattande arbete.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

apersson850 skrev:Mitt pannbyte tog två dagar för två man från rörfirman (CSAB), plus ytterligare två dagar för en man.
Kostnad för detta?! Jag är nyfiken... :wink:
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Varifrån kommer du och var har firman sitt säte?

/Pitch
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det har precis gjorts, så jag har inte fått slutsumman ännu.
Menar du priset på jobbet eller hela klabbet?
Prylarna kostar ju en hel del också. Men med en oljekostnad för det här huset på 40-45000 om året kan man ju hitta på nästan vadsomhelst, bara driftkostnaden blir låg sen.

Sen har jag, min pensionerade far och en kusin lagt ner sammanlagt 187 timmar (jo, jag har räknat, för att få en rättvis redovisning) på att besöka leverantörer, förhandla priser, transportera material, montera fästbalkar för solfångare på taket, montera solfångarramarna, köra hit panna och tankar, lyfta ner pannan och tankarna i källaren, lyfta upp solfångarramarna på taket, lyfta upp vakuumrören på taket, montera vakuumrören i ramarna, isolera solfångarrören, mura i pannrummet, demontera oljetanken (tillsammans med CSAB), borra hål i väggar, installera arbetsbelysning i pannrummet, installera vägguttag till panna och solfångarstyrning, installera elpatronen och shuntmotorstyrningen och femtielva andra småfix (i stil med att fixa tomfat till överbliven diesel och felsöka solfångarstyrningen, som inte fungerade från början).
Det lär säkert bli 200 timmar innan rören är isolerade klart osv.

Om man ska betala 350 kronor + moms för allt det också påverkar det prisbilden avsevärt. Då närmar det väl sig en kvarts miljon totalt, skulle jag tro.
Visst har det varit mycket jobb. Jag var rätt sliten ett tag. Men med motsvarande timpeng har jag sparat över 80000, av skattade pengar, så det är ju inte småpotatis precis.
Sen kan man ju hoppas att en yrkesman varit snabbare på en del jobb, åtminstone om han gjort dem förut. Men samtidigt hör det till saken att jag har tidigare arbetat som industri- och installationselektriker på en elfirma, min far har varit åkeriägare/chaufför och min kusin är mekaniker och kranbilsägare. Vi är alltså inga duvungar på praktiskt arbete, någon av oss.

Jag bor i Traryd (södra Småland).
Här finns adress till CSAB
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Tog en chans och frågade en röris i Strängnäs om de ville hjälpa mig att installera eller justera en panna som jag köpt på annat håll och möttes till min förvåning av ett positivt intresse och löfte att hjälpa till. Lite häpen blev jag, men det är bara att rekommendera Almerins rörfirma i Strängnäs 0152-105 00. Jag har dock inte använt deras tjänster än, men jag skulle få hjälp med det jag ville utan problem. Jag återkommer efter installationen. Sa som det var till dom att jag ville göra så mycket jag kunde själv och få hjälp med resten. De kör mest med Vikings Bio men var intresserade och hjälpte mig med ett antal tips redan vid första kontakten. :shock: :D

På frågan om vad det en justering skulle kosta sa han att det inte skall ta så lång tid. Max 2 timmar om man har problem. :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar