Snart är det sommar
Hjälp, så avancerat det lät!
Själv har jag bara en 6 kW patron, med 10 A säkringar.
Den räcker ju inte på långa vägar, men fördröjer i alla fall tempsänkningen inomhus, ifall brännaren skulle stanna.
Och till varmvattenberedning på sommaren duger den bra.
Själv har jag bara en 6 kW patron, med 10 A säkringar.
Den räcker ju inte på långa vägar, men fördröjer i alla fall tempsänkningen inomhus, ifall brännaren skulle stanna.
Och till varmvattenberedning på sommaren duger den bra.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Lättaste är att kolla själv..bikz skrev:Jaha det var ju inte mycket, en del säger att man ska köra pellets även på sommarn och inte el patron har det någon betydelse?
När det börjar närma sej sommarn (ljusare tider) kan du hålla koll på elmätaren o sedan kolla hur mycket el de går med elpatron..
Då du testar de så stoppa igen rökröret med isolering men kom ihåg att ta bort de då du startar brännaren igen..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vi har ingen annan elpatron än de inbyggda i Jokern. Och att värma varmvatten med dem blir betydligt dyrare än att låta brännaren gå även på sommaren. Med lite extra mauell hantering eller koppla på tidsstyrning så kan pelletsförbrukningen hållas på riktigt låg nivå.Krister skrev:Så du använder inte elpatronen i Jokern? Funderar själv på en Joker + Viking Bio. Har idag en gammal oljepanna sen -63 och funderade just på om man behöver bry sig om att koppla in elpatronen på Jokern. Har ingen elpatron idag så det innebär troligen att man behöver utöka proppskåpet med 3 säkringar + en del kabeldragning. Tänkte åtmindstonde att man kunde vänta med den delen för att hålla nere den installationskostnaden. Om det är som du säger så är det ju frågon om man behöver bry sig att koppla i den alls. Visserligen kan den vara bra om man får problem med matarskruven eller brännaren men jag har en öppen spis med insats och några elradiatorer som man kan använda temporärt om oturen slår in.GoForIt Pellets skrev:Jag skulle rekommendera att du ligger lite lågt, och ser hur mycket pellets det faktiskt går ut till att värma duschvatten under sommaren.
Mina tester har visat att vi (jag säger inte alla) inte har en chans att fixa varmvatten med el till samma kostnad som pellets. I somras låg vår förbukning på knappt 4 kg per dygn. 4 kg x säg 2 kr/kg = 8 kr/dygn.
Våra inbyggda elpatroner var inte i närheten.
Jag tycker dock att du skall överväga att koppla in dem, som extra säkerhet nu på det kalla halvåret, om brännaren skulle strula.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Förmodingen kommer jag att koppla in den, om det nu blir en joker, men jag kanske väntar med den delen. Trots allt har jag en spisinsats i källaren +några elradiatorer om oturen slår in. Joker + brännare + 1.5 m rör kostar 37000:- ink moms. Som pelletsförråd tänkte jag att en vattentunna eller dylikt får duga tills jag slängt ut oljetanken och byggt om det rummet till bulkförråd (jag har ett rum som enbart huserar oljetanken). Har man tur kanske man kan hitta en rörkrökare som kan installera pannan för 10000:- (elen till brännaren borde inte vara svårare än att man klarar det själv, det är väl bara att koppla den på oljebrännarens gamla anslutning.) Isåfall kommer man undan med ca: 47000:- 30% av 47000 är 14100 och max statligt bidrag är 14000:- Känns optimalt om man kunde hamna där och sen sedan trixa till resten efter hand. Troligen är jag dock för optimistik så man får väl räkna med 50-60000 för att var på den säkra sidan.GoForIt Pellets skrev:Vi har ingen annan elpatron än de inbyggda i Jokern. Och att värma varmvatten med dem blir betydligt dyrare än att låta brännaren gå även på sommaren. Med lite extra mauell hantering eller koppla på tidsstyrning så kan pelletsförbrukningen hållas på riktigt låg nivå.Krister skrev:Så du använder inte elpatronen i Jokern? Funderar själv på en Joker + Viking Bio. Har idag en gammal oljepanna sen -63 och funderade just på om man behöver bry sig om att koppla in elpatronen på Jokern. Har ingen elpatron idag så det innebär troligen att man behöver utöka proppskåpet med 3 säkringar + en del kabeldragning. Tänkte åtmindstonde att man kunde vänta med den delen för att hålla nere den installationskostnaden. Om det är som du säger så är det ju frågon om man behöver bry sig att koppla i den alls. Visserligen kan den vara bra om man får problem med matarskruven eller brännaren men jag har en öppen spis med insats och några elradiatorer som man kan använda temporärt om oturen slår in.GoForIt Pellets skrev:Jag skulle rekommendera att du ligger lite lågt, och ser hur mycket pellets det faktiskt går ut till att värma duschvatten under sommaren.
Mina tester har visat att vi (jag säger inte alla) inte har en chans att fixa varmvatten med el till samma kostnad som pellets. I somras låg vår förbukning på knappt 4 kg per dygn. 4 kg x säg 2 kr/kg = 8 kr/dygn.
Våra inbyggda elpatroner var inte i närheten.
Jag tycker dock att du skall överväga att koppla in dem, som extra säkerhet nu på det kalla halvåret, om brännaren skulle strula.
Upptäckte också när jag mätte att väljer jag en joker så är den aningen högre än min gamla panna och ett nytt hål i skorstenen måste tas upp. Kanske lika gärna kan satsa på en Star som verkar vara identiskt fast lite lägre då den saknar vvb. Behöver man en inbyggd VVB? Jag har inga problem med kalkrikt vatten där jag bor.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Om din gamla oljebrännare har/hade 3-fas anslutning så är det "bara" att koppla på (dock ej lagligt, som "lekman" får man inte själv ändra på fasta installationer).Krister skrev:elen till brännaren borde inte vara svårare än att man klarar det själv, det är väl bara att koppla den på oljebrännarens gamla anslutning.
Är det inte det så blir det mer att göra, eftersom de flesta elpatroner med någon effekt att tala om går på 3-fas och då med minst 10A säkring.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Följer det med effektvakt till Joker? I så fall är det lite mera pyssel att installera dessa i proppskåpet för att känna av strömförbrukningen på övriga huset så inte pannan (elpatronen) drar för mycket och säkringarna går.... såvida du inte vill säkra upp din elanslutning, förstås. Att installera effektvakterna är inget jag skulle rekommendera dig att göra själv, såvida du inte är elektriker med behörighet.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
Hej
Jag styr över inkommande kallvatten på sommarn till en 110 liters vv-beredare. Jag styr detta mha två ventiler och en backventil. Jag skulle annars få för stora värmeförluster om pannan skulle stå för varmvatten beredningnen.
/Roger
/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
När jag installerade min Värmebaronen Comet i höstas så fick jag rådet av elmicklarna att inte installera effektvakterna eftersom de ofta skapar större problem än de löser, vad jag förstod så menade de att effektvakterna kopplade bort ström helt i onödan...' Nu ligger effektvakterna där i en gammal Big pack tilll ingen nytta. Finns det verkligen så mycket dålig erfarnhet av dessa effektvakter???
El Bosso
El Bosso
Värmebaronen Comet, Viking bio, 240 kvm att värma, Uppsala
-
- Pannrumstomte!
Vänta, jag gömde ju några kloka (?) ord.
Om jag ha förstått rätt så brukar man rekommendera el-patron (eller ännu hellre soldrift) på sommaren därför att sommareldningen leder till mycket högre utsläpp till luften. Det torde således främst vara miljöskäl som ligger bakom rekommendationen att inte elda pellets på sommaren. Ju fler "kallstarter" pannan gör ju mer släpper den ut av oförbränt och ju mer energi går ut till ingen nytta. Detta är anledningen till att Miljööverdomstolen inte godtar vedeldning utan ack-tank. Pelletspannor har ju dock avsevärt högre verkningsgrad och kommer mycket snabbare upp i bra förbränning, men några få starter per dygn under sommaren kan ändå leda till för mycket utsläpp (eller??). Skall man köra pellets på sommaren så kanske miljööverdomstolen skulle kräva ack-tank även där, - här har jag dock för dåliga kunskaper i hur mycket som kommer ur skorsten under en sommardag från en pelletspanna.
El Bosso
Om jag ha förstått rätt så brukar man rekommendera el-patron (eller ännu hellre soldrift) på sommaren därför att sommareldningen leder till mycket högre utsläpp till luften. Det torde således främst vara miljöskäl som ligger bakom rekommendationen att inte elda pellets på sommaren. Ju fler "kallstarter" pannan gör ju mer släpper den ut av oförbränt och ju mer energi går ut till ingen nytta. Detta är anledningen till att Miljööverdomstolen inte godtar vedeldning utan ack-tank. Pelletspannor har ju dock avsevärt högre verkningsgrad och kommer mycket snabbare upp i bra förbränning, men några få starter per dygn under sommaren kan ändå leda till för mycket utsläpp (eller??). Skall man köra pellets på sommaren så kanske miljööverdomstolen skulle kräva ack-tank även där, - här har jag dock för dåliga kunskaper i hur mycket som kommer ur skorsten under en sommardag från en pelletspanna.
El Bosso
Värmebaronen Comet, Viking bio, 240 kvm att värma, Uppsala
-
- Pannrumstomte!
Hmm, jag läste tidigare inlägg och såg att det finns nog en missuppfattning hos somliga personer här.
Effektvakten är ett kretskort, som ofta sitter i pannan eller elpatronen. Kretskortets uppgift är alltså att koppla ner effekten på elpannan om husets totala förbrukning överstiger huvudsäkringens märkström. När effektvakten känner att förbrukningen sjunker igen, kan den koppla in mer effekt till pannan. På så sätt minskar pannans effekt under den tid man bakar i spisen, exempelvis, medan pannan däremot kan värma så mycket den behöver när du inte använder din totala effekt till andra saker.
För att kunna mäta hur mycket ström du gör av med måste effektvakten ha givare inkopplade. Dessa utgörs av strömtransformatorer, som sätts utanpå inkommande fasledare. När strömmen flyter genom ledarna transformeras den om till en mindre ström, som skickas till effektvakten, så att den vet läget, så att säga.
Effektvakten är ett kretskort, som ofta sitter i pannan eller elpatronen. Kretskortets uppgift är alltså att koppla ner effekten på elpannan om husets totala förbrukning överstiger huvudsäkringens märkström. När effektvakten känner att förbrukningen sjunker igen, kan den koppla in mer effekt till pannan. På så sätt minskar pannans effekt under den tid man bakar i spisen, exempelvis, medan pannan däremot kan värma så mycket den behöver när du inte använder din totala effekt till andra saker.
För att kunna mäta hur mycket ström du gör av med måste effektvakten ha givare inkopplade. Dessa utgörs av strömtransformatorer, som sätts utanpå inkommande fasledare. När strömmen flyter genom ledarna transformeras den om till en mindre ström, som skickas till effektvakten, så att den vet läget, så att säga.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.